Hjälp! Om jämlikhet..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

:D Visst är det skönt ? Från nu tar du 4 timmar/dag "ledigt" :idea:

Försök att håll dig då när han vill ha kvar bebin när du kommer hem, och knip igen käften vad än han gör (som inte är direkt livsfarligt) ;) så tränar ni ju på att han kan vara nr 1 även när du är hemma !

MYCKET praktiskt inför kommande magsjukor etc :cool:
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag menar inte att mamman vet mer för att hon är mamma (!) utan för att hon umgås så mycket mer med barnet på egen hand så hon övar mer på att tyda signalerna och handgrepp när man vyssjar etc. Som den som är hemma mest kan man tex veta saker som "när h*n börjar suga på fingrarna då brukar det betyda att h*n är hungrig". Men det blir nån sorts antireaktion på de klassiska könsrollerna så att man om man råkar vara kvinna och är den som för tillfället är hemma inte "får" antyda att man har lite mer koll. Jag tror att det är mycket mer "okej" när man satsar på ett jämställt föräldraskap att pappan talar om för mamman hur nåt funkar när han är pappaledig.

Okej, den som har "tränat" mest kan förstås mer. Men jag vet inte om det är mer okej för män att tala om för kvinnor hur saker och ting ska göras. Vet inte hur andra har det. Spontant känner jag att ingen blir särskilt glad av att bli instruerad alltför noggrannt.

Jag har tänkt på något liknande... Hemma hos oss har vi en att-göra-lista. Det är mest jag som skriver i den, och 90% av grejerna är sånt som min man ska göra. Jag har sett många familjer där kvinnan har koll på vad som ska repareras, skruvas upp o s v, trots att det är mannen som ska utföra det. Men hade det varit lika okej ifall mannen skrev upp saker som kvinnan ska göra på listan?
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag menar den föräldrautbildning/föräldragrupp som bvc anordnar efter barnet är fött. För vår del har den legat kl 11 på förmiddagarna.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag var ju ensamstående med mina döttrat från första stund. För att överleva (antar jag) så bodde pappan (och hans flickvän) med dem två kvällar i veckan - när jag tog pumpen och åkte iväg och sov eller vad jag nu gjorde. Det var alldeles självklart för mig. Det enda jag bad honom (och flickvännen om) var att inte vänja bebisarna vid att somna i famnen eftersom den inte var praktiskt möjligt för mig som bara var en...

Sen gifte sig min brorsa i Finland, fbebisarna var tre månader, jag hade i princip tre val, att åka och ta med dem, att inte åka (otänkbart!) och att åka utan dem. Jag åkte utan dem, de bodde med mina kompisar som i princip träffat dem fem dagar i veckan sen de var nyfödda, det gick strålande. Fast säkerhetskontrollen på Arlanda såg väldigt frågande ut när jag hade en elektrisk bröstmjölkspump som handbagage!
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag menar den föräldrautbildning/föräldragrupp som bvc anordnar efter barnet är fött. För vår del har den legat kl 11 på förmiddagarna.

Vår låg också på förmiddagen, och pappan tog ledigt från jobbet för att gå. Precis som han gjorde under graviditeten för MVC-besök, och på besök på BVC för vägning/mätning.

Jag är väldigt glad för det, att han vill dela Elviras liv och vara med på sådana saker. Det är inget jag har bestämt eller sagt utan det är hans val.

Fast vi har det iof bra för vi bor så att allt ligger nära, både BVC, MVC och jobbet ligger max 15 cykelväg bort.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Min sambo gillar inte att byta blöjor ;-( Han känner sig hotad. Sonen kaskadbajsade på honom en gång, och sen dess är han vaksam. Annars följer han med på allt, och föräldragruppen har han varit på själv då jag var förkyld första gången och på Globen andra gången.

Däremot är han obehärskbart sugen på att sitta vid sin dator ibland, men då dumpar jag barnet där bara.

Jag ser det dock som mitt "jobb" att sköta sonen på kontorstid. Min sambo drar in pengar och jag sköter hemmet/sonen. Det känns rättvist.

Fny
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag ser det dock som mitt "jobb" att sköta sonen på kontorstid. Min sambo drar in pengar och jag sköter hemmet/sonen. Det känns rättvist.

Fny

Det kan bara vara rättvist om pappan får lika mycket EGEN tid med barnet utanför kontorstid.

Annars är det ORÄTTVIST.

Mot PAPPAN :eek:
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Det beror nog lite på.

Jag upplever att jämställda pappor tar sin del av lasset eller nästan mer men fortfarande är det kvinnan som tänker på det mesta. Sen är mitt intryck att kvinnor är något mer tränade på att samarbeta, kvinnor säger saker i stil med "nu la jag den i högra skåpet så att du vet det". Om män skulle börja skriva upp saker i stil med "köpa nya vinterskor till XX" tror jag att de flesta kvinnor skullle bli glada över att få dela kollen och planeringen med mannen.

Det är lite vanskligt att diskutera detta men fortfarande känns det som hushållet och familjen ligger något mer på kvinnans ansvar även i de mest jämställda familjer. Jag har aldrig träffat på en familj där pappan är projektledare även om båda parterna som sagt rent praktiskt gör lika mycket.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag menar den föräldrautbildning/föräldragrupp som bvc anordnar efter barnet är fött. För vår del har den legat kl 11 på förmiddagarna.

OK! Vi fick en uppföljning och möjlighet att låna lokalen 3 gånger så det var liksom inget att hänga i julgranen direkt. Den som var innan förlossningen var dock bra.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Det beror nog lite på.

Jag upplever att jämställda pappor tar sin del av lasset eller nästan mer men fortfarande är det kvinnan som tänker på det mesta. Sen är mitt intryck att kvinnor är något mer tränade på att samarbeta, kvinnor säger saker i stil med "nu la jag den i högra skåpet så att du vet det". Om män skulle börja skriva upp saker i stil med "köpa nya vinterskor till XX" tror jag att de flesta kvinnor skullle bli glada över att få dela kollen och planeringen med mannen.

När jag tänker efter stämmer det nog mycket in på oss. Min man gör MYCKEt (utom när han är på jobbet) hemma men jag har helhetskollen och är nog bra på att "kommendera". Dagen innan mormor ska vara barnvakt är det jag som kollar att det finns blöjor, barnmat, kaffe till mormor etc, men min man går gärna och handlar det som fattas.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag har aldrig träffat på en familj där pappan är projektledare även om båda parterna som sagt rent praktiskt gör lika mycket.

Jag har nog med hästprojekt och jobbprojekt.

Min sambo är oftast projektledare när det gäller barn. Det är han som packar om vi ska iväg nånstans tex (om han inte "delegerar" delar av det till mig) , och oftast gör iordning barnens ryggsäckar till dagis. Och kommer ihåg blöjor på mindre utflykter...

Han brukar ha mest koll på kylskåpet, matlagningen och handla mest också.

En del saker har vi lika dålig koll på :D

Jag har inmutat barnens garderober som revir och håller i ständigt pågående projekt rensa undan för små grejor och ha lagom stora framme i rätt lådor. Det skulle han också kunna förstås fast jag har så svårt att hitta i någon annans system så jag har hellre totalgrepp på det.

Sedan är jag mer den som driver på om längre framförhållning och allmän schemaläggning, jag måste anpassa mina arbetstider efter hans studier och dagis och hästar så jag vill ha koll på det pusslet. Men nu tycker jag det fungerar hyfsat med ett "totalschema" i datorn för alla familjemedlemmar.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Det kan bara vara rättvist om pappan får lika mycket EGEN tid med barnet utanför kontorstid.

Annars är det ORÄTTVIST.

Mot PAPPAN :eek:

Det kan nog vara lite svårt. Det verkar inte finnas nog timmar på dygnet. Pappa ska vara hemma senare när sonen äter riktig mat. Han har haft honom halva dagar (i början när jag i stort sett pendlade till gynakuten) och när jag har varit på globen, och annat. Men det är så jobbigt att mjölka ur! De tycker inte att flaskmatningen är jobbig, men jag!

Hemma hos oss är pappa projektledare. Jag har odja i huvudet och kan inte hålla reda på någonting, mer än när det är dags att byta, äta, bada, etc. Vaddå betala försäkringsräkningen i tid?

Fny
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Nej jag fattar den ekvationen att han heltidsjobbar inte går ihop med delad barntid.

Men kalla det inte RÄTTVIST ;)
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Njäe, det kanske det inte är. Men det är mycket som inte är rättvist. Jag har burit barnet och fött det. Nu ammar jag och är "ledig" om dagarna. Vi hade inte kunnat byta detta med varandra. Så läget är som det är.

Men när det är som det är, att han drar in pengarna till familjen, så tycker jag att jag gör min plikt genom att ta hand om barnet på bästa sätt under samma tid som han jobbar och under halva den fritid som vi har tillsammans. Jag måste få vila lite när han kommer hem, och han måste få vila lite. jag tycker det är så nära rättvist man kan komma.

Fny
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Fast du ser inte poängen.

Det går inte kvitta småbarnstid mot jobb.

Det är synd om alla pappor som missar sina barns utveckling första året och att från början knyta ett lika starkt band till dem som mamman gör.

Jag tycker man prioriterar fel om en av föräldrarna måste jobba heltid när man har en bebis.

Det blir orättvist mot den som kommer på efterkälken med kontakten med sitt barn.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Jag tycker man prioriterar fel om en av föräldrarna måste jobba heltid när man har en bebis.
QUOTE]

Vad ledsen jag blir när jag läser detta. Hur många par har möjlighet att vara hemma båda två första året?
Så alternativet för oss hade alltså varit att inte skaffa barn? Eftersom en av oss måste jobba för att vi ska ha inkomst. Vi lever inte särskilt dyrt eller lyxigt, men leva utan lön är inte möjligt.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Vad ledsen jag blir när jag läser detta. Hur många par har möjlighet att vara hemma båda två första året?
Så alternativet för oss hade alltså varit att inte skaffa barn? Eftersom en av oss måste jobba för att vi ska ha inkomst. Vi lever inte särskilt dyrt eller lyxigt, men leva utan lön är inte möjligt.

De flesta har väl möjlighet att vara hemma båda första året om man TURAS OM.

Oftast har man inga som helst problem att vara lediga båda två på semestern tex.

Men att starta ett nytt liv med att båda är hemma de första månaderna - DET är omöjligt? Likaså skulle det vara omöjligt att mamman jobbade deltid under första året så pappan också kunde vara hemma då?

Jag tycker det är en prioriteringsfråga helt enkelt.

Vi satsade på att bebin skulle vara bådas lika mycket, och har anpassat livet efter det.
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Fast du ser inte poängen.

Det går inte kvitta småbarnstid mot jobb.

Jodå, jag ser poängen. Det jag har gjort innan sonen kom till världen kunde min sambo inte göra.

I och med förlossningen blev jag oförmögen att ta om hand om barnet, och min sambo to pappaledigt och sememster i 7 veckor och skötte honom heltid. Jag bara ammade.

Efter det är sambon ledig på fredagarna. Sonen och sambon umgås på kvällarna och fredag, lördag och söndag. Dock är det jag som, tvättar, diskar, lagar mat, byter blöjor, häller upp badvatten, bär ut sopor, handlar, etc. Och tar hand om och leker med sonen 4x8 timmar/ veckan.

Vi har redan minimerat våra kostnader. Om jag skulle jobba istället för pappan skulle vi få in för lite pengar, och inte klara oss på det.

Jag tycker det är förhållandevis rättvist, fastän många tycker att jag trampat ner i kvinnofällan med hela foten och halva benet.

Fny
 
Sv: Hjälp! Om jämlikhet..

Tanken är att vi ska turas om. Men eftersom att jag är egen företagare och sambon/pappan just har bytt jobb till ett där han är ensam anställd i den här stan, så är det inte bara att bestämma att vi ska turas om eller vara hemma samtidigt. Det klart att det vore det allra bästa för oss alla. Men det funkar inte riktigt så.

Men naturligtvis vill vi ju båda vara hemma. Fattas bara annat. Som det känns nu så skulle jag helst vilja vara hemma tills bebisen fyller 18 :) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp