Hjälp mottages tacksamt

E

Eeiram

Hej!

Min stallkompis vill knåpa ihop en foderstat men är lika dålig som mig på att göra det. :) Hon vill använda sig av: KRAFFT Lusern-pellets, KRAFFT Miner blå, vetekli, betfor och havre. Hästen är ett arabiskt fullblod, 9 år, normalt hull (lite rund om magen), lättfödd, cirka 450 kg. Hon är i igångsättning efter en skada i ett ben. Hon ger 8 kg hö/dag, vilket inte går att ändra på.

Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Hur verkar:
8 kg hö
0,2 kg betfor
0,4 kg havre
0,2 kg vetekli
2 kg lusern-pellets (hon kan inte äta hackad strå)
80 g KRAFFT Miner blå

Hon är mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Oj, jag trodde att vårt stall och grannstallet hade rekordet i lågt smrp med våra 10 g resp. 10,9 g... :eek: :eek: :eek:

Kan återkomma imorgon och räkna åt dig, kan inte just nu. :)
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

:smirk: OTROLIGT dåligt hö jag och min kompis har fått tag på, tyvärr.

Jag ger min häst (varmblod, 17 år, normalfödd, 500-550 kg, lite rund om magen, endast i igångsättning även hon efter skada) följande:
8 kg hö
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,1 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå

Eftersom jag inte kan räkna foderstat själv så har jag fått foderstaten räknad åt mig, vet dock inte riktigt hur det stämmer. Det är KRAFFT som räknat ut grunden till den.

Vore jättegulligt om du ville räkna! :)

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Hm, förstår att hon är rund. Hon får ca 30% för mkt energi ihop med ett underskott av protein enligt mina beräkningar. Det är ju trist med så låg proteinhalt i höet men man får göra sitt bästa för att rätta till det. Jag hade hellre gett mindre av höet och låtit hästen täcka resten av stråbehovet med fin halm, men här kommer iallafall ett förslag. Där jag har försökt att täcka proteinbehovet, men det är svårt.

8 kg hö
0,5 kg vetekli
0,75 kg krafft protein
120 g miner blå

då hamnar vi på en Smbrp/MJ kvot på 4.98 (alltså fortfarande för låg men acceptabel då proteinunderskottet bara är ca 8 %) och en Ca/P kvot på 1,6
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Hej!

Jo, det är riktigt tråkigt med det dåliga proteinvärdet, men där jag bor har det varit jättesvårt att få tag på hö över huvud taget, vi har inte möjlighet att frakta det själv så vi har fått köpt hö några mil ifrån oss som vi har fått ditfraktat till stallet.

Både hästarna är alltså i igångsättning efter skador, hur nu det kan slumpa sig. Nåväl, jag ger alltså min häst följande:
8 kg hö
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,1 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå
Dock har jag inte kommit upp i full giva än, pga av att jag nyligen fått basen till denna foderstat uträknad av KRAFFT, och sedan med hjälp av HelenaHandberg ändrat lite (här på Bukefalos). Av KRAFFT fick jag dock inga siffror på hur bra foderstaten stämde.

Den andra hästen, araben (min kompis häst), ägs inte av min stallkompis utan hon är bara skötare på den. De fodersorter som är inköpta av ägaren är alltså betfor, havre, KRAFFT Miner blå, Lusern-pellets (KRAFFT) samt vetekli. Jag har även tillgång till KRAFFT Protein så skulle det vara så att man skulle prova det så kan hon få köpa lite av mig och testa. Skulle det dock kunna gå att baka in Lusernen istället så vore det bra.

Araben äter just nu:
8 kg hö
0,2 kg betfor
0,4 kg havre
0,2 kg vetekli
2 kg lusern-pellets (hon kan inte äta hackad strå)
80 g KRAFFT Miner blå
Men det kan vara helt fel (troligen för mycket energi i förhållande till protein).

Det knepiga med dessa hästar om man skall jämföra dem, är att ingen av dem är tjocka, utan endast bukiga. Med det menar jag att revbenen inte syns på dem, men man kan känna dem om man känner igenom kroppen. dock är de "kuliga" under bakre delen av magen, lite bukiga. Kan det bero på energi/proteinen eller är det för att de inte jobbas i normal träning som de samlar på sig där?

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

pinky skrev:
Oj, jag trodde att vårt stall och grannstallet hade rekordet i lågt smrp med våra 10 g resp. 10,9 g... :eek: :eek: :eek:

Kan återkomma imorgon och räkna åt dig, kan inte just nu. :)
Måste bara få fråga dig vad du ger för proteintillskott eftersom du också hade dåligt med protein i grovfodret. Jag ger ju min häst Lusern-pellet och en liten mängd KRAFFT Protein, medan min kompis sköthäst får Lusern-pellets.

Jag ville få min häst mindre hetsig och pigg i form av alltför mycket överskottsenergi, eftersom hästen endast får skrittas och var väldigt laddad på förra foderstaten. Nu gör jag ett försök med den nya foderstaten till min häst, hoppas det skall funka.

Araben (min kompis sköthäst) får också endast skrittas och det är en PIGG dam skall jag tala om. ;) Antar att det skulle vara bra med en foderstat som hästen inte blir så laddad på även där.

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Vi har även ett bra hösilage i stallet, så jag ger mycket av det som komplement.

Även tjejen i grannstallet som jag räknade åt har köpt in ett annat, bättre hö på egen hand.

Den stora utmaningen kommer nu, när jag ska räkna en foderstat åt ett dräktigt kallblod i 8:e månaden. Där verkar det svårt att få in ett annat grovfoder också, tyvärr... :crazy:

Vi får se vart det slutar, har börjat lite med ett "utkast" på 8 kg hö, maxgiva (450-500g) soja och 3 kg lucern, men det räcker ändå inte till för slutet av dräktigheten. :smirk:
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Ett förslag till araben (räknade vidare lite på godishanna's förslag):

8 kg hö
1 kg Krafft Lusern (pellets)
800 g Krafft Protein
120 g Krafft Miner Vit

Det ger 70 MJ, Mj/Smrp kvot 6,1. Ca/P 1,7.
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Tack för hjälpen! Nu skall jag bara krångla till det litegrann igen. :)
Det går inte att baka in både Lusern-pellets, KRAFFT Protein, vetekli, KRAFFT Miner blå (det är vad hon har tillgång till)? Hon har även havre och betfor, men det verkar inte vara aktuellt?

Ledsen för allt krångel! :smirk:

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Jag ser nu att jag måste gjort fel i den foderstaten jag skrev för nu får jag inte alls kvoten till 6,1 utan bara 5,4 :confused:
Måste räkna om här..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Jag har kollat och räknat lite och det är faktiskt rätt svårt att få ihop det.
Hästarna blir bukiga när de får för lite protein, så det är vad ni ser på era. Protein bygger muskler, och muskler behövs inte minst för att hålla samman mage / buk, och bygga en fin överlinje. Även en otränad häst kan se fin och välmusklad ut med rätt foder.

Om araben inte går så mkt nu för att hon är under igångsättning och lättfödd, så får jag det till ett energibehov på 60 MJ ungefär. Fullt igång ökar det till ca 70 MJ. Hon behöver även ca 360-420 g smrp, 20-30 g Ca och 15-20 g P. Men det är ju individuellt vad de behöver, det kan såklart behöva justeras. Man justerar genom att för varje MJ man ökar (i en balanserad foderstat) även öka med 6-7 g smältbart råprotein.

Nuvarande foderstat:
8 kg hö = 60,8 MJ, 64 g smrp
0,2 kg betfor = 2,3 MJ, 14 g smrp
0,4 kg havre = ca 4 MJ, 35 g smrp
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp
2 kg lusern-pellets = 17 MJ, 210 g smrp

Det blir: 85 MJ (på tok för mycket) och 344 g smrp (för lite). Det ger kvoten 4 g smrp/MJ, den bör inte vara lägre än 6. Hästen behöver mer protein för att bygga muskler, särskilt nu vid igångsättning.

8 kg av ert hö blir alltså lite för mycket: hon täcker sitt energibehov med det, men långt ifrån proteinbehovet. Och när man då fyller på protein så springer även energin upp och hästen kommer att bli övergödd.

- Ni behöver något riktigt proteintätt tillskott, så man behöver ge så lite som möjligt för att hålla energin nere och kunna ge så mycket grovfoder som möjligt utan att hästen blir fet. Krafft protein eller soja är bra, soja blir dock lite mer ekonomiskt när ni behöver så mycket protein tillskott.
- Däremot ska man akta sig för att hälla i för mycket proteinfodermedel genom kraftfodergivan, det är viktigt att huvuddelen kommer från grovfodret (dit lucern räknas). Därför ingår ganska mycket lucern i foderstatsförslagen nedan.
- Det är viktigt att öka proteinmängden sakta och succesivt, så hästen inte får en matsmältningschock. Öka med 100 g kli eller soja i veckan.
- Eftersom hästen behöver tuggtid och växttråd att fylla magen med kan halm (av bra kvalitet) vara ett bra alternativ till en del av höet. Halm innehåller visserligen sällan något protein att räkna med, men heller inte så mycket energi som höet gör. Det gör att man kan ge det proteintillskott som hästen behöver, utan att övergöda den med energi på kuppen.
- Anledningen till att jag inte räknar på vare sig havre eller betfor är att det är för lite protein och för mycket energi i det, för att få ihop det i dessa foderstater. Det är inget fel på det annars.

En möjlig foderstat när hästen är igång är denna:
5 kg hö = 38 MJ, 40 g smrp. 9 g Ca, 5,5 g P
2 kg halm = ca 6 MJ
2 kg lucern = 17 MJ, 210 g smrp. 26 g Ca, 5,6 g P
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp. 0,3 g Ca, 2 g P
0,5 kg soja = 6,3 MJ, 190 smrp. 1,4 g Ca, 3,1 g P.

Det ger: 69 MJ, 461 g smrp, kvot 6,6

Mineraler: ca 37 g Ca, 16 g P ger kvoten 2,3 g Ca /P.
Lite hög kvot, men ingen katastrof. Fosforbehovet täcks med knapp nöd. Det är dock inte fel att ge lite mineraltillskott, inte minst för spårämnenas skull. Men det behövs inte full ranson eftersom behovet till stor del täcks av foderstaten.
Miner vit (55g Ca, 65 g P / kg, dvs 4,4 g Ca och 5,2 g P) skulle passa bättre än Miner blå här, eftersom Miner blå innehåller på tok för mycket kalcium.
50 g Miner vit ger totalt 2,75 g Ca och 3,25 g P. Totalmängden i foderstaten blir då ca: 40 g Ca, 19 g P, kvot: 2,1 g Ca/P.

-----------------------------
Ett energisnålare alternativ är att byta ytterligare ett kg hö mot halm och ge i övrigt samma, dvs:

4 kg hö
3 kg halm
2 kg lucern
0,2 kg vetekli
0,5 kg Soja

Det ger: 64,4 MJ, 453 g smrp, 7 g smrp/MJ.

Mineralerna: 35 g Ca, 15 g P, dvs 2,3 g Ca / P.
Med 50 g Miner vit ger det totalt i foderstaten ca: 38 g Ca, 18 g P, kvot: 2,1 g Ca/P.
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Ska räkna på din också, för skojs skull. (hmmm... tråkig feber fredag eller vaddå?) Att gå på Kraffts produkter funkar visserligen, men blir ganska dyrt, så jag räknar på råvaror istället. Soja är t ex mer proteintätt än Krafft protein, och billigare. Man ska bara akta sig för att överdosera. Jag förstår inte riktigt vitsen med färdigfoder om man ändå måste pytsa med hekton hit och dit av flera olika sorter?

Varmblod, 17 år, normalfödd, 500-550 kg, lite rund om magen, endast i igångsättning. (Jag räknar det som normalhull, då jag tror proteinbrist skapat lite buk.) Det ger ungefär behovet: 65 MJ, 390-440 g smrp, 23 g Ca, 16 g P. I full gång 75 MJ, 450 - 505 g smrp, 28 g Ca, 19 g P.

nuvarande foderstat:
8 kg hö = 60,8 MJ, 64 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets = 12,75 MJ, 157,5 g smrp
1 kg KRAFFT Rehab = 10 MJ, 110 g smrp
0,1 kg KRAFFT Protein = 1,2 MJ, 33 g smrp
0,3 kg vetekli = 2,55 MJ, 32,4 g smrp
50 KRAFFT Miner Blå

ger: 87,3 MJ, 396,9 g smrp. Det blir för låg kvot här med: 4,5 g smrp/MJ.

Det gäller samma principer här som i förra inlägget: Man måste nästan skära ner höet för att täcka upp proteinbehovet utan att ösa i för mycket energi. Det måste kompenseras med halm. För att inte överdosera protein från spannmål måste lucernet finnas kvar i rätt hög dos.

Mitt förslag till en bas där iaf balans är uppnådd energi / protein:
5 kg hö = 38 MJ, 40 g smrp. 9 g Ca, 5,5 g P
2 kg halm = ca 6 MJ
2 kg lucern (gärna hack så att det blir mer tuggtid, om hästen nu vill äta det) = 17 MJ, 210 g smrp. 26 g Ca, 5,6 g P
0,5 kg soja = 6,3 MJ, 190 smrp. 1,4 g Ca, 3,1 g P.

ger: 67,3 MJ, 440 g smrp. Kvot: 6,5 smrp /MJ

mineraler: 36,4 g Ca, 14,2 g P. kvot: 2,5
Här behövs lite mer Miner vit än arabens exempel:
100 g Miner vit ger 5,5 g Ca, 6,5 g P. Totalt i foderstaten då: 42 g Ca, 21 g P, kvot: 2 g Ca / P

------------------------------------
Utöver det kan du öka med arbetsmängd, väder och vind osv till ca 75 MJ.

Alt 1:
0,5 kg havre = 4,9 MJ, 43,5 g smrp extra
Ger totalt 72,2 MJ och 483,5 smrp. Kvot: 6,7 smrp/MJ

Alt 2 (om du gillar att pytsa):
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp. 0,3 g Ca, 2 g P
0,2 kg betfor = 2,3 MJ, 14 smrp. 1,72 g Ca, 0,1 g P
0,2 kg havre = 1,96 MJ, 17,4 smrp. 0,1 Ca, 0,6 P

= ca 6 MJ och 52 smrp extra
Ger 73,3 Mj och 492 smrp totalt. Kvot: 6,7 smrp/ MJ

Alt 3, som ovan, fast med mer havre: (om han behöver mer energi)
0,2 kg vetekli
0,2 kg betfor
0,5 kg havre
= 8,9 MJ, 78,5 g smrp extra.
Ger 76,2 MJ, 518,5 g smrp. Kvot 6,8 smrp /MJ

Mineraltillskottet blir försumbart i sammanhanget, behovet är täckt av Miner vit så länge du inte ökar eller minskar större mängder någonstans.
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

skrållan skrev:
Jag har kollat och räknat lite och det är faktiskt rätt svårt att få ihop det.
Hästarna blir bukiga när de får för lite protein, så det är vad ni ser på era. Protein bygger muskler, och muskler behövs inte minst för att hålla samman mage / buk, och bygga en fin överlinje. Även en otränad häst kan se fin och välmusklad ut med rätt foder.
:bow: :bow: :bow:
TACK för all hjälp!

Nu börjar jag skriva lite om min häst, varmblodet.

Först måste jag börja med att fråga angående ovanstående, det med att våra hästar är lite bukiga och att det kan bero på proteinunderskott. Kan den "bukiga magen" försvinna om man ökar på proteinet i kraftfodret eller är det sådant som måste tränas bort? Hehe, förstår att det där lät riktigt konstigt men jag funderade på det eftersom min häst endast får skrittas efter en skada så jag kan inte jobba henne så mycket (i syftet att "bränna fett" och bygga muskler iom träning i högre tempo så att säga).

Måste också säga att du, skrållan, gav mig hopp. :D
Jag har en hel säck med betfor över och cirka 50 kg fin havre som jag nu inte kan använda pga den nya foderstaten jag går efter nu:
8 kg hö = 60,8 MJ, 64 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets = 12,75 MJ, 157,5 g smrp
1 kg KRAFFT Rehab = 10 MJ, 110 g smrp
0,1 kg KRAFFT Protein = 1,2 MJ, 33 g smrp
0,3 kg vetekli = 2,55 MJ, 32,4 g smrp
50 KRAFFT Miner Blå

Jag, dum och oerfaren som jag är, köpte in betfor och havre, samt KRAFFT Miner blå (har en hel säck pelleterade sådana mineraler) eftersom jag under alla år gett hästen kraftfoder i form av betfor, havre, vetekli samt KRAFFT Miner blå. KRAFFT Protein gav jag första gången förra året då hästen började falla ur. Skall jag vara riktigt ärlig och berätta sanningen så har jag aldrig tänkt på det här med grovfoderanalys så det här är första året jag har gjort en sådan efter att jag kollat på det här forumet och sett hur viktigt det är. Dock är redan skadan skedd så följande foder har jag i min ägo:
50 kg havre,
1 x betforsäck
1 x KRAFFT Proteinsäck
1 x KRAFFT Miner blåsäck
2/3 x veteklisäck
1 x KRAFFT Rehabsäck
1 x KRAFFT Lusernsäck

Jag vet, jag skall tänka på hästens bästa i första hand, men det känns faktiskt lite dumt med allt foder som jag inte kan använda. Jag har nämligen fått rådet att inte ge varken betfor eller havre, vilket jag tycke är synd eftersom hästen älskar det. :(

När du sedan (i senaste inlägget) skrev följande foderstatsförslag gav det lite hopp i att jag kanske kan använda fodret i alla fall(?):

skrållan skrev:
Alt 2 (om du gillar att pytsa):
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp. 0,3 g Ca, 2 g P
0,2 kg betfor = 2,3 MJ, 14 smrp. 1,72 g Ca, 0,1 g P
0,2 kg havre = 1,96 MJ, 17,4 smrp. 0,1 Ca, 0,6 P

= ca 6 MJ och 52 smrp extra
Ger 73,3 Mj och 492 smrp totalt. Kvot: 6,7 smrp/ MJ
Att pytsa gör mig absolut ingenting. Jag gillar att pyssla i stallet och eftersom jag bara har en häst att pyssla med/till så gör det inte det minsta om jag måste pytsa lite. :)

Så till några problem (jag krånglar visst alltid till det :( ):

Halm har jag JÄTTESVÅRT att få tag i. Jag har verkligen försökt få tag i halm till bädd åt hästen (hon har alltid annars stått på halm), men efter en flytt för två år sedan fick jag lov att byta till spån eftersom det var och är VÄLDIGT svårt att få tag i halm.

Sedan det här med mineralerna, eftersom jag har en säck med Miner blå så använder jag mig GÄRNA av dem istället för Miner vit.

Soja, visst skulle jag kunna använda det, men så länge jag har KRAFFT Protein (har ju en helt nyöppnad säck) så gör jag gärna slut på den innan.

Måste också tillägga att hästen förut fått Lusern hackat strå men det ville hon inte ha. Hon åt helt enkelt inte upp det.

Nu till araben. Några problem även här:

Samma gäller henne med halmen. Eftersom vi har hästarna i samma stall och samma läge så har hon också VÄLDIGT svårt att få tag i halm. TYVÄRR!

Min kompis har tillgång till Lusern-pellets, vetekli, betfor, havre och Miner blå. Jag antar att hon helst vill använda så mycket som möjligt i foderstaten utav dessa fodersorter, men går det inte så är det klart att man måste ändra.

Vi har kikat på att köpa ett annat hö att ge men det är otroligt svårt att hitta något. Vi bor så taskigt till. Problemet är ju i båda fallen att hästarna får för mycket energi och för lite protein på nuvarande foderstater.

Om jag frågar såhär: det går inte att behålla 8 kg hö (utav det höet vi har) om dagen, då blir det på tok för mycket energi? Är det fel att ge hästarna 7 kg hö/dag, är det för lite?

Förlåt, här sitter ni och räknar foderstater och så krånglar jag till det med det ena och det andra! Jag skall aldrig göra om misstaget att köpa in foder innan jag fått råd av sådana som kan. Ni skall ha JÄTTETACK alla ni som hjälpt! :bow:

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

En liten kommentar (eller fråga mer kanske), var hittar du så låga siffror som 3 MJ/kg på halm? Alla siffror jag sett så ligger halm runt 6 MJ/kg.
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Om inte jag mindes fel så var du inne på att prova HHs teori om att din häst blev tossig av spannmålet och det var delvis därför din foderstat ser ut som den gör?

Om det inte är så så kan du ju (och även din stallkompis) ta en av de balanserade foderstater ni får nu och sen efterhand när hästarna går mer kan ni lägga till betforn och havren. Eftersom ni då redan kompenserat upp höets dåliga värden med proteinfoder och havren och betforn i sig har bra kvoter är det en bra lösning.

7 kg hö kan funka, det är dock absolut minimum på din häst. Jag skulle inte gå ner så lågt om inte min häst hade tillgång till halm att peta i.
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Hej!
Buken bör försvinna av mer protein. Skrittpromenader är ingen dålig motionsform, det blir nog bra.

Klart att ni får ha era önskemål, och så klart kan ni göra slut på de fodersäckar ni köpt, inte minst eftersom det inte är bra med snabba foderbyten. Blanda in den gamla maten med den nya succesivt, men ni behöver ju inte köpa fler säckar av foder som är svårt att passa in i foderstat med ert hö.
K protein kan du iallafall lugnt fortsätta med säcken ut, eftersom soja ska vänjas in väldigt långsamt. Men soja är mer proteintätt än K protein, därför tog jag in det.
Vetekli är inte dumt tänkt heller - det är rikt på fosfor och protein, och passar som komplement till lucernen. Men ni behöver massor av protein, och då räcker inte kliet.

Du får vara uppmärksam på hur hästen reagerar och gärna fråga igen om läget blir annorlunda, t ex hästen blir stressad, tokpigg, slö, magrar eller så.

Miner blå däremot är det nog bara att ge upp, det har för hög kalciumhalt och för lite fosfor. Ni behöver fodra med lucern som innehåller en massa kalcium redan, så det är inte bra ihop med Miner blå.

Okey, sedan blir det klurigt om ni inte kan köpa halm, för att fylla pållarnas tuggbehov, men jag ska se vad vi kan få ihop. Jag gillar inte att snåla på grovfoder, men här blir det nog nödvändigt. Din häst behöver minst 5,5 kg ts och araben minst 4,5. Det blir 6,5 kg resp. 5,5 kg av ert hö, om de inte har något annat grovfoder att tugga på - och det är minimigiva. Tyvärr är det svårt att ge mer utan att de får för mycket energi. Lucern hack skulle kunna fylla ut stråfodergivan, men den pelleterade ger inte samma tuggbehovs tillfredsställelse.
Det bästa för er vore absolut om ni kunde få hästen att förstå sitt bästa ;) och äta lucern hackad strå - funkar det inte att blanda med godsaker som kli, betfor, soja / Krafft protein och en skvätt havre? Kanske de äter om de får vänja sig sakta vid det?

Har ni provat lucern mix? Det är lucern hack blandat med gräsfröhalm, och kan helt ersätta hö (7,5 MJ, 65 g smrp, 7,5g Ca, 1,8 g P). Kanske skulle pållarna tycka det smakar godare, mindre koncentrerat, än lucern hack? Isåfall skulle man kunna ge något kilo av vardera ert hö, lucern mix och så fylla på med lite proteintätt kraftfoder.

Att ge 8 kg hö, skippa lucernen och fylla på soja eller Krafft protein för proteinen ser enkelt och rätt ut, rent värdemässigt, men passar inte hästmagen, den behöver huvuddelen protein från grovfoder (hö el lucern). Det är därför jag inte räknar på högre högivor - den måste fyllas på med lucern, och då blir det snabbt för mycket energi.
ex:
8 kg hö = 60,8 MJ, 64 g smrp
2 kg lucern = 17 MJ, 210 g smrp
0,5 kg soja = 6,3 MJ, 190 smrp
Ger: 84, 1 MJ, 464 smrp. Kvot: 5,5.

Du ser, det är för mkt energi (troligen, det är trots allt individer vi pratar om, men standardbehoven är betydligt lägre), och för lite protein. Och ökar man sojan mer blir det risk för överdos protein från spannmål.

När vårgräset dyker upp i hagarna får ni hjälp av det, både som tuggsysselsättning till hästarna och rejält proteintillskott. Sedan får ni väl försöka leta upp bättre hö till nästa gång! Satsa på första skörd, den brukar innehålla mest protein.

Okey, vi provar!

Araben (behöver 60-70 MJ och ca 370-455 g smrp, 20-30 g Ca och 15-20 g P).
En basfoderstat skulle kunna se ut såhär:

5,5 kg hö = 41,8 MJ, 44 g smrp. 10 g Ca, 6 g P
2 kg lucern = 17 MJ, 210 g smrp. 26 g Ca, 5,6 g P
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp. 0,3 g Ca, 2 g P
0,4 kg soja = 5 MJ, 152 smrp. 1,4 g Ca, 3,1 g P

Det ger: 65,5 MJ, 427 g smrp, kvot 6,5 g smrp/MJ

Mineraler: 37,7 g Ca, 16,7.

80 g Miner vit = 4,4 g Ca och 5,2 g P. Ger totalt: 42 Ca, 22 P, kvot 1,9. (funkar, dock absolut inte med Miner blå!)

Behöver hon mer energi när hon ska gå mer är det bara att pytsa lite till:
0,2 kg havre = 1,96 MJ, 17,4 g smrp
0,2 kg betfor = 2,3 MJ, 14 smrp

Det ger: 4,26 MJ, 31,4 smrp extra, dvs totalt: 69,7 MJ, 458,4 g smrp. Kvot: 6,6 g smrp/MJ

-----------------------
Varmblodet (65-75 MJ, 390-505 g smrp, 23-28 g Ca, 16-19 g P):

6,5 kg hö = 49,4 MJ, 52 g smrp. 11,7 g Ca, 7,2 g P
2 kg lucern = 17 MJ, 210 g smrp. 26 g Ca, 5,6 g P
0,5 kg soja = 6,3 MJ, 190 smrp. 1,4 g Ca, 3,1 g P.
0,2 kg havre = 1,96 MJ, 17,4 g smrp
0,2 kg vetekli = 1,7 MJ, 21 g smrp
0,2 kg betfor = 2,3 MJ, 14 smrp

Det ger: 78,6 MJ, 504,4 smrp. Kvot: 6,4.
Det ger hyfasd kvot, men kan vara för mycket energi. Dock fortfarande mindre än hon får idag, så kanske värt att börja med och se hur hon reagerar? Havre, kli och betfor är det man får skära i om hästen blir tjock eller för pigg. Utan det hamnar energin på ca 72 MJ, så det är närmare basbehovet.

Mineraler: 39 Ca, 17,9 P.
50 g Miner vit = 2,75 g Ca, 3,25 g P. Ger totalt: 42 Ca, 21 P. Kvot: 2 (funkar, dock samma här, absolut inte med Miner blå)
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Bubbla skrev:
Om inte jag mindes fel så var du inne på att prova HHs teori om att din häst blev tossig av spannmålet och det var delvis därför din foderstat ser ut som den gör?

Om det inte är så så kan du ju (och även din stallkompis) ta en av de balanserade foderstater ni får nu och sen efterhand när hästarna går mer kan ni lägga till betforn och havren. Eftersom ni då redan kompenserat upp höets dåliga värden med proteinfoder och havren och betforn i sig har bra kvoter är det en bra lösning.

7 kg hö kan funka, det är dock absolut minimum på din häst. Jag skulle inte gå ner så lågt om inte min häst hade tillgång till halm att peta i.
Jo, precis. HelenaHandberg har hjälpt mig med en foderstat.
Jag fick ju en foderstat av KRAFFT som Helena sedan hjälpte mig att rätta till, men när jag skrev den foderstaten i denna tråden så fick jag delvis detta till svar:

skrållan skrev:
Varmblod, 17 år, normalfödd, 500-550 kg, lite rund om magen, endast i igångsättning. (Jag räknar det som normalhull, då jag tror proteinbrist skapat lite buk.) Det ger ungefär behovet: 65 MJ, 390-440 g smrp, 23 g Ca, 16 g P. I full gång 75 MJ, 450 - 505 g smrp, 28 g Ca, 19 g P.

nuvarande foderstat:
8 kg hö = 60,8 MJ, 64 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets = 12,75 MJ, 157,5 g smrp
1 kg KRAFFT Rehab = 10 MJ, 110 g smrp
0,1 kg KRAFFT Protein = 1,2 MJ, 33 g smrp
0,3 kg vetekli = 2,55 MJ, 32,4 g smrp
50 KRAFFT Miner Blå

ger: 87,3 MJ, 396,9 g smrp. Det blir för låg kvot här med: 4,5 g smrp/MJ.
Jag håller ju på med att vänja hästen vid den nya foderstaten och (som jag tror att du Bubbla har sett) så valde min annars så kraftfodersgalna häst höet före kraftfodret igår kväll. Dock gick kraftfodret ner senare eftersom det var soprent i krubban i morse, så jag tror det kan vara en vanesak.

Jag kan inte ändra något i foderstaten:
8 kg hö
1,5 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,1 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå
för att få en högre kvot (om det nu är vad jag skall ha)? Hehe, vilken riktig amatör jag är. :angel:

Ojojoj, det är så svårt det här med foder. Eftersom jag inte kan räkna foderstater själv så tar jag hjälp här, men det är helt klart ett stort problem för mig. Eftersom jag inte kan byta ut en del av höet mot halm så vet jag inte riktigt hur jag skall göra. :confused:

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Hmm, ärligt är det det enda värdet jag sett på halm, så jag har lagt det på minnet. Varifrån det kom vet jag inte - minns att det inte gällde en specifik halm utan var ett standardvärde. Men sådana kan ju vara fel!

Om det brukar ligga närmare 6 MJ så är det ju sämre än höet här!
 
Sv: Hjälp mottages tacksamt

Oj, vilket hästjobb du har gjort med att räkna skrållan! :bow:
Jag skall visa foderstatsförslagen för min stallkompis med araben. TACK!

Jag skall börja med att berätta om min häst, varmblodet (igen). Jag började sköta om henne för sex år sedan, köpte henne för två år sedan. Under den tiden har jag inte provat ge hästen hackat strå eftersom jag helt enkelt inte förstått hur viktig rätt foderstat är.

Det här med hackat strå (ursäkta en dum fråga) men är det en påse med hö eller vad är det egentligen? Ser det ut som hö? Jag kanske skulle kunna prova att ge det vid insläppet, då hästen kommer in i stallet. En foderstat med hackat strå, hur skulle den kunna se ut, om man byter ut 1-2 kg av mitt hö och sammanlagt ger 8 kg grovfoder?

Jag är rädd för att ge hästen för mycket energi eftersom hon blivit hetsig och stressad nu när hon endast får skrittas. Tidigare har jag kunnat ge 2 kg/dag i havre utan att hon blivit hetsig, så hon får inte inte "havre-knäpp" så att säga. :)

Om det går att använda sig av det kraftfoder jag redan har (KRAFFT Protein, [KRAFFT Miner blå, tjatar om den och hoppas att den kanske kan ingå i någon slags foderstat], vetekli, KRAFFT Rehab, KRAFFT Lusern, betfor och havre så vore ju det toppen. Går det måntro att göra någon konstallation så jag slipper köpa något annat är eventuellt hackat strå så vore det hur bra som helst. Kan man förresten både byta ut något kg av höet mot hackat strå och samtidigt baka in lite Lusern-pellets i kraftfodret? Rehaben skulle jag också vilja baka in (om än i liten mängd) bara för att jag har tillgång till en ny säck, OM det går vill säga.

Eftersom jag i måndags köpte in flertalet av dessa säckar (de är därmed helt nyöppnade) så vore jag väldigt tacksam om man kunde göra någonting av det. Dock använder jag gärna upp KRAFFT Proteinen innan jag köper soja. För en fattig student som för tillfället är rätt pank efter allt foderköp så är det inte så lätt, speciellt inte då man tänker att man skall sätta hästens välmående i första hand.

Mvh Marie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp