Hjälp mig med smeknamn!

Elzaa

Trådstartare
Har fått hem en ponny som heter Surprise.
Vad skulle ni ge honom för smeknamn? :)
Prisse finns ju men det känns så vanligt.
 
Sture, vad har han för färg? Ska det likna hans riktiga namn?

Underbart! Min första reaktion var "Åke" och då är ju Sture lika fint!

Jag har en häst som heter Nattfari men kallas Karl, och en som heter Cingel men kallas Yngve.
Så det behöver ju inte finnas minsta koppling mellan passnamn och smeknamn.
Jag tycker mer det är hästens personlighet som ger smeknamnet.
 
Hehe, apropå kanske inte helt smickrande smeknamn.
*Fick en häst för några veckor sedan (aggressiv problemhäst, dock ung).
Jag tänkte en stund kalla honom för Svarte Petter.
Fast hästen är snäll och beskedlig så han fick inget smeknamn utan kallas för det han heter.
 
Jag tycker smeknamn kommer av sig själva med tiden:)
Är väl just det som är smeknamn att inte sitta och bestämma det i förväg..

Jag håller också med, de bästa smeknamnen växer fram med tiden. I mitt fall blir det ofta namn som inte ALLS har någon koppling till hästens riktiga namn, men till dess personlighet, någon händelse eller liknande.

Men om du väldigt gärna vill ha ett smeknamn att börja med, så är mina förslag Suppen, Prisse, Nisse eller Sune. Inte några namn i min smak (alls!) men smeknamn iallafall ;)
 
Förstår inte trådar likt denna. Jag tycker smeknamn är något som kommer av sig självt och är personligt. Skulle tycka det kändes jättekonstigt att bli tilldelad ett smeknamn till min häst. Varför ens ha något? Duger inte Surprice då?

Min hästs smeknamn har inget med hästen att göra, de har bara ploppat upp en dag. Många gånger på trötta kvällar.
 
Förstår inte trådar likt denna. Jag tycker smeknamn är något som kommer av sig självt och är personligt. Skulle tycka det kändes jättekonstigt att bli tilldelad ett smeknamn till min häst. Varför ens ha något? Duger inte Surprice då?

Min hästs smeknamn har inget med hästen att göra, de har bara ploppat upp en dag. Många gånger på trötta kvällar.

Det kan ju vara för att sen inte sitta fast med ett helskevt smeknamn ;)

Min pappa har en tik. Som "heter" Nisse. Eftersom han tyckte namnet i stamtavlan var fult, och inte direkt kom på ett smeknamn när hon kom som valp. "Får väl kalla henne Nisse sålänge då i några dagar".

Fröken Nisse fyller 10 år i år....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alla våra hundar har smeknamn som kommer ur kennelnamnet. Hon som heter **Sweet Harmony kallas Sweety och han som heter ** Amber Jewel...
Svar
14
· Visningar
1 201
Senast: Hjartagna
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp