Hjälp mig med samarbetslekar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Irre-76

Jag behöver er hjälp med samarbetslekar eller övningar,lekar för 3-åringar. De har mycket problem med konflikter och jag har redan gjort lite övningar och så för att minska konflikter, men behöver mer lekar som hjälper dem på vägen att förstå att man behöver varandra...
Vill ni tipsa mig om lekar?
 
Sv: Hjälp mig med samarbetslekar...

Finns väl en hel uppsjö. Kanske ngt av förlajnde:

Leka affär (en står i kassan, o en handlar)
Mamma, pappa, barn (en är mamma en är barn tex)
Spela ngt spel, där barnen inte spelar samtidigt, utan varannan gång.
Låssas prata i telefon?

Har inte barn än, kanske märks :D
 
Sv: Hjälp mig med samarbetslekar...

Hur många vill du ha?
Som mammam till autistisk pojke går jag varje vecka till habiliteringen och leker olika grejor för att lära honom en massa saker, börjar bli som en levande uppslagsbok....
Autiska barn har väldigt svårt med konfliktlösning och kommunikation.

Det absolut simplaset som man lär autistiska barn som inte förstår att använda språket är att leka Karos ben.

alla sitter i en ring, man har en liten leksakshund och ett hundben.

en unge lägger sig i mitteln av ringen med en filt över huvudet medan en annan som sitter i ringen får hålla benet.

Sen säger alla en ramsa efter bästa förmåga:

"Alla händer bakom ryggen,Vem har tagit Karos ben? Nu får Karo leta"

Då hoppar ungen under filten fram med sin leksakshund och går fram till valfri person och säger voff, och personen ska då visa upp sina händer. "Karo" voffar sig runt tills han hittar benet och får då "äta benet " en stund innan den som hade benet blir den nya Karo.


Detta är en simpel lek som lär barn dels att man ska PRATA för att få det man vill och dels turtagning.
Enkel kan tyckas men väldigt effektiv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: Badger
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 793
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
845
Senast: MJLee
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp