Hjälp mig med bänkskiva

sommarminne

Trådstartare
Nu har jag och sambon köpt hus:D
Vi ska ta över de i februari så nu snurrar tankarna på allt vi vill göra och jag har fastnat i köket.
Köket renoverades 2003 och är i väldigt fint skick men ingenting som passar mig alls egentligen. Stommarna får stå kvar och luckorna ska målas vita och det ska även upp små vitrinskåp över fönsterna. Det som ska bytas är diskho, blandare, kakel, bänkskiva, golv och tapeter.
Golv har jag redan hittat som jag känner är 100% rätt men vad har man för bänkskiva till detta golvet?


Jag är inte speciellt förtjust i trä och tycker väl egentligen bara att det är snyggt på golv... Jag vet verkligen inte alls hur jag ska tänka och behöver lite råd :D Diskhon ska vara i vitt porslin så ska det va något mörkare så det bryter av? Eller ljust eftersom köket är lite litet?

Såhär ser köket ut nu: (Bild från mäklaren)


Alla råd mottages tacksamt!!
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Om du ska ha ett trägolv så tycker jag inte du ska ha en bänkskiva i trä på det. Det blir lite kaka på kaka och om det dessutom inte matchar exakt så.. :yuck:

Jag hade röstat för en grå bänkskiva. Finns både laminat, betong och marmor
kok_lantligt.jpg


Grått med vit porslinsvask
images


13e8648e559f1f94dd6d5b70f67b5e0a.jpg


Du kan givetvis ha en svart skiva men det kan nog bli lite mörkt i det köket.

Vit bänkskiva är snyggt i modernare kök. Ditt är mer lantligt så jag tror inte riktigt på det.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Jag tror att det hade kunnat bli snyggt med betong till det golvet.

Själv vill jag ha trägolv och bänkskiva i betong när det är dags att renovera köket.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Komplett OT men....

Varför ho i porslin? är inte risken rätt stor att man repar den eller i värsta fall till och med spräcker?

Jag tänker så att i hon sköljer/diskar man sådant som inte körs i maskinen - tex järngrytor, stekpannor, ugnsformar. Risken att med en gjutjärnspanna repa en posrlinsho torde väl vara rätt överhngande?

Var diskar man sådant gods om inte i hon?
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Det är värdelöst med ho i porslin jag kan berätta.
Min kompis har en sån och det är urlätt att glas går sönder och att det blir sprickor och går flisor ur hon.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Jag rekommenderar inte marmor till bänkskivor i kök, det är väldigt känsligt för alla de sorters syror som finns, t ex citronsyra. Blir lätt missfärgat och fult.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Varför vill du byta ut diskhon? Tycker det ser ut som en bra diskho, du slipper en massa vatten som rinner ut på bänken när du handdiskar eller sköljer saker. Nedsänkta hoar i skivor tycker jag är rena skiten, har på jobbet och det är bara en massa söl. :wtf:
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Jag håller med TS, usch å fy för diskbänkar! Fult fult, fult! En porslinsho är mycket snyggare och om man inte köper något svinigt dyrt, är det väl inte värre än att man kan byta ut den när den blir för repig. Finns ju billiga på IKEA.

Betongskivor blir snyggt till eller varför inte göra bänkskivor av fina kakelplattor, modell mindre? Finns ju många riktigt trevliga mönstrade, bl a hos Marrakech. Vi har haft kakel på bänkarna i sju år nu och det har funkat jättebra, tål både vatten och värme.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Jag svarar alla här. Tusen tack för alla smarta och roliga tips! Betong har jag varit inne på men har ingen uppfattning alls om vad det kostar. Är det någon som vet? Vi kollade på att göra egen hemma men det verkade krångligt angående det där med bubblorna;)

och precis som MalinJ skriver så blir det en billigare variant av diskho ifrån ikea så skulle det inte fungera så får vi byta:) den diskhon som finns där nu är så stor att den bryter av den enda möjligheten att få lite större yta att tex baka på. Hur fungerar det ok man kaklar en bänkskiva då? Fastnar det inte skräp i fodarna som blir svårt att få bort. Har du någon bild?

Superbra ideer och just nu drömmer jag lite om betong eller grå marmor:D
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Betong ligger i prisklass med granit drygt 4000:- metern.
Vi kommer testa att gjuta betongbänkskivor denna eller nästa vecka (vårt kök är stort så köpta skivor landar på ca 50 000:-) så jag kan återkomma med hur det gick om du vill?
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Jag är inte hundra procent säker men jag tror att det är laminat i ek. De flesta golven på de planet är i lite olika nyanser av ek men parkett i matsal och vardagsrum tror jag. Är inte superförtjust i den sortens golv allt tyvärr utan dom kommer bytas ut efter hand
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

haller med dig, dubbelhon vi tankt kopa gar pa 2000kr fran IKEA. Visserligen har den 25ars garanti, men med IKEA litar jag inte pa att den haller sa lange :D precis som med allt annat, lagger man ner mer pengar och koper en kvalitets ho sa haller dem mycket battre också (dem ar ju vanliga i gamla brittiska lantkok, sa dem kan ju inte vara helt kassa) + att det finns en massa olika modeller, med t.ex. avrinnings skivor sa ar man radd for söl far man val skaffa en sadan.

For ovigt blir allt battre an varan nuvarande ho. Den ar inte bara placerad konstig (ingen avlastningsyta), med en kran som inte blivit placerad tillräckligt langt ut over hon utan hela skiten lutar sa man far ha skor pa sig for att inte bli plaskvåt om fotterna nar man diskar :banghead:

tycker forovrigt du fatt bra forslag pa bankskivor :) vi tanker kora tra skiva, men planen ar att mala trägolvet vitt sa att det inte blir for mycket + gra luckor. Betong hade jag inte ens tankt pa att man kan gora, vi som har goda vanner som ar betongare. Ska bli intressant att se hur det blir hos TeamLundVer :)
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Hur fungerar det ok man kaklar en bänkskiva då? Fastnar det inte skräp i fodarna som blir svårt att få bort.

Lite så är det väl om jag ska vara ärlig. Vi satte plattorna kant i kant, men det blir ändå en liten skarv där det gärna fastnar eftersom plattorna är lätt fasade i kanten. Nu rengör jag alltid med "skrubbsvamp" och drar i skarven med en knivspets emellanåt så det håller sig bra ändå men om man bara kör med disktrasa blir det nog inte särskilt trevligt. Om jag skulle göra om det, hade jag nog satt plattorna med några millimeters mellanrum och sen behandlat fogen så att den blir smutsavstötande istället.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

JAA! Det tror jag blir superbra! Å vad smidigt ändå jämfört med betonggjutning. :)
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Ja jag blev himla glad och sambon taggade igång på den iden med:D
nu är det bara en svart lantlig blandare som ska hittas med.
 
Sv: Hjälp mig med bänkskiva

Vi har tittat på dom men gillade inte dom till 100%. Har lusläst lite på nätet och det verkar som att skivor i betong är ganska känsligt även om det hårdvaxas verkar de som. Någon som vet om dett finns laminat so liknar betong så man får den hållbarheten?
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 892
Senast: Ullmerkott
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Hemmet Nu är det min tur att behöva förslag på tapet. Köket ska renoveras från topp till tå och jag behöver en tapet. Är rätt modig när det...
Svar
3
· Visningar
3 663
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp