Hjälp med smeknamn :)

maria_b

Trådstartare
Finns säkert några med fantasi här inne :) Har kommande fölunges namn näst intill klart, blir det ett sto ska den heta Canthara, blir det ett hingstföl så blir det troligen en Carlos :)

Carlos känns ju nästan automatiskt som en Calle, kanske inte så fantasifullt men enkelt iallafall, men andra förslag mottages tacksamt :)

Men, Canthara tycker jag är svårare att få till. Hela namnen vill man kanske inte säga jämt och har hellre ett färdigt smeknamn än att andra hittar på nått halvdant;) Det jag hela tiden fastnar på är Cantis, men det känns så tråkigt på nått sätt. Någon med förslag??
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Åh, smeknamn kan vara knepiga att komma på ibland.

Om jag hade varit i din sits och skulle ha smeknamn till det stonamn som du nämnt så skulle det nog bli något i stil med Tara.

Annars tycker jag att Canthara var otroligt fint och känns rätt så naturligt. Är du helt säker på att det verkligen behövs ett smeknamn? :)

Lycka till med det kommande fölet! :bump:
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Jag gillar också det stonamnet väldigt mkt!! Jag vill nog ändå ha ett enkelt namn som går att använda till vardags framförallt för alla andra i stallet :) Min andra avkomma heter Calistra, tycker även det känns ganska naturligt och jag säger det ofta själv, men för de flesta i stallet är hon ändå en Lissie ;) Och själv kallar jag henne för LisaLotta ibland med, kärt barn har många namn men åtminstone ett skulle vara skönt att ha som är kort och enkelt :)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Thara?

Btw, kan inte Calistra få en egen tråd med lite uppdatering? För det är väl hon som är den svarta skönheten? :)
Saknar er i 07:e tråden!
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Thara?

Btw, kan inte Calistra få en egen tråd med lite uppdatering? För det är väl hon som är den svarta skönheten? :)
Saknar er i 07:e tråden!

Ja Tara/Thara som ni båda föreslog är ju ett alternativ :)

Haha skulle kännas lite lagom ego att öppna en egen tråd om min häst "Tråden om Calistra" :rofl: ;) Men har nog missat att det finns en aktiv 07-tråd så kan se om jag hittar den och uppdatera :laugh:
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Fast med tanke på hur fruktansvärt fin hon är så är hon allt värd en egen tråd! :laugh:
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Även om det inte är "solklart" hade en Canthara blivit en Kattis i mitt stall... (alt Katten)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Fint stonamn :laugh:

Jag hade sagt Tara, andra alternativ Katta, Kanta, Kattis, Taran, Taris, Kantis
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Annars tycker jag att Canthara var otroligt fint och känns rätt så naturligt. Är du helt säker på att det verkligen behövs ett smeknamn? :)

Håller med!

Smeknamn är absolut ingen nödvändighet och det är dessutom nånting som kommer av sig själv när man har lärt känna hästen tycker jag. :)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Smeknamn är ju något som plötsligt bara blir för mig, något man kallar hästen för till vardags och som inte vrickar tungan så som det riktiga namnet kanske gör. :)

Nuvarande häst kallas nog oftast för Tant, det klär den 20-åriga nordisdamen bra tycker jag.

Förra hästen hette Elvira, och beroende på sammanhang och stämning så hette hon bl.a. Viran, Bumserumsan, Prinsessan eller bara Elvira. Det var ju inte jättekrångligt att säga, liksom. :)

Ge bebis ett fint, passande namn och se sedan hur smeknamnet faller sig med tiden. Kanske blir det bara Bebis eller nåt till en början? ;)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Smeknamn är ju något som plötsligt bara blir för mig, något man kallar hästen för till vardags och som inte vrickar tungan så som det riktiga namnet kanske gör. :)

Nuvarande häst kallas nog oftast för Tant, det klär den 20-åriga nordisdamen bra tycker jag.

Förra hästen hette Elvira, och beroende på sammanhang och stämning så hette hon bl.a. Viran, Bumserumsan, Prinsessan eller bara Elvira. Det var ju inte jättekrångligt att säga, liksom. :)

Ge bebis ett fint, passande namn och se sedan hur smeknamnet faller sig med tiden. Kanske blir det bara Bebis eller nåt till en början? ;)

Den gjorde jag ;) Min häst var redan förbestämd vad h*n skulle heta när den var född... Blev en han, som fick heta Nactime, inget man direkt "kallar" honom för dock och han va sååå liten ;) Så Liten blev det. Han är nu 9 år, såld och kallas fortfarande Liten ;) Vilket passar hans personlighet åxå enligt mej då han alltid vart lillgammal och har så enormt trevligt temperament och psyke. Att man egentligen bara vill ha han i knät :) (168 cm svenskt halvblod)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Ja det är väl så att ett bra smeknamn faller sig naturligt med tiden... Men jag kan inte ens komma på nått som jag tycker låter bra ens, skulle va skönt med lite alternativ:)
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Thara! Många som föreslagit men det är ju fint ;)

Smeknamn är svårt på vissa hästar! Dock förstår jag inte hur en shettis kan gå från "Almnäs E.T" till "Uffe".. Det som passar hennes personlighet och som bara kommer naturligt blir oftast de bästa ^^
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Thara! Många som föreslagit men det är ju fint ;) Smeknamn är svårt på vissa hästar! Dock förstår jag inte hur en shettis kan gå från "Almnäs E.T" till "Uffe".. Det som passar hennes personlighet och som bara kommer naturligt blir oftast de bästa ^^

Håller med, älskar stonamnet och Thara/Tara som smeknamn!:love:
 
Sv: Hjälp med smeknamn :)

Smeknamn är ju något som plötsligt bara blir för mig, något man kallar hästen för till vardags och som inte vrickar tungan så som det riktiga namnet kanske gör. :)

Min äldre heter Saga men kallas Sago. Den yngre Embla men kallas Spöket, Spökis eller numera oftast Spök. Hon klev ur transporten och dansade lite och jag sa något i stil men "Men du ditt lilla spöke." Sen kom vi fram till att hon ser ut som en andehäst bredvid andra hästar eftersom hon blir som en urblekt variant på hästar:
576316_10151294886164612_1344885058_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Sorry om det redan fanns en sån här tråd, men hittade inte isf. Efter flera år av kattsjuka här hemma har jag ÄNTLIGEN bokat en...
Svar
16
· Visningar
1 113
Senast: skuggi
·
Äldre För ett par dagar sedan när jag var på väg hem under nattens sena timma stötte jag på en tjej och en kille. Tjejen var alldeles för...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 322
Senast: HeleneK
·
Kropp & Själ Mitt hår verkar älska schampo! Kärleken är sa överväldigande att det inte släpper taget :crazy: Det spelar ingen roll hur länge jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 607
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp