Hjälp med nervositet

hestarbest

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som är super duktig på att hoppa, men är även väldigt känslig. Han läser av mig snabbt, och jobbar utöver det. Så när jag är fonuserad och på gott humör, så hoppar han som en miljon. Jag tävlar i hoppning, och blir väldigt nervös. Väldigt nervös. Och såklart påverkar det hästen. Därför har det gått dåligt för oss på tävlingarna, vi stannar ut oss... Det är väldigt tråkigt då jag vet vad han kan, men jag förstör för honom. Hur ska jag göra för att inte bli så nervös, så att min häst kan prestera? Tacksam för alla svar! :)
 
Jag som hoppar typ max 2 ggr per år har haft samma problem. Nu på senare tid har jag kommit på en metod som åtminstone tar bort mina hjärnspöken vid hoppning. Jag slutar tänka och lägger bara fokus på att inverka korrekt och göra min del av arbetet framför, över och efter hindret. Ta ett djupt andetag och fråga dig själv vad du är så rädd för. Lita på din häst eftersom du vet att den kan bara du inte nojjar. Mantag kan jag rekommendera massor också. Det får mig mycket tryggare. :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 714
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 360
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp