Hjälp med hingsförslag-hoppning

Moffsan

Trådstartare
Har ett sto som tyvärr inte håller för hoppning längre och nu ska övergå till avel istället. Tänkte att det finns många duktiga här inne som kan hjälpa till att spåna lite hingstval till henne :)

Jorlane de Grandry http://www.blup.se/sv-SE/horses/164785-jorlane-de-grandry

Hon har tävlats upp till 145-klasser, mkt av detta utomlands, dock bara småklasser av mig de sista åren då vi haft väldigt mkt problem med skador... därför har jag nu fått inse att hon inte håller längre och hoppas hon ska kunna få nåt fint föl istället.
Hon har ganska mkt nerv så hingsten måste ha ett bra psyke! Gärna en med bra gångarter då dessa behöver förbättras.
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Hej!
Nu kollade jag iofs inte stammen på din häst...men Cardiff 1148. Hoppehingst med bra gångarter - o ger relativt bra psyke vad jag vet. Jag är nöjd med mina i alla fall=)!:)
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Ska kanske tillägga att fölet kommer att säljas så det får gärna vara en hingst som kan vara attraktiv på marknaden ;)
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Är inte så bra på hingstar, men vad är anledningen till att hon inte håller?
Är personligen skeptisk till att avla på hästar som "inte håller" om det inte beror på trauma. Tänker att det kan vara genetiskt?

Oavsett, lycka till i hingstletandet.
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Hon har dels tävlat hela sitt liv så lite är förslitningsskador (dock inget allvarligt) men sen var hon med om en transportolycka, lyckades sparka loss baklämmen och ramlade ut på motorvägen och sen dess har problemen avlöst sig...
Hon är idag friskförklarad o håller för ridning men jag vill ej hoppa henne mer med hennes sjukdomshistorik då hon är för värdefull som avelssto och jag vill ta till vara på den chansen istället nu.
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Tack..menade Cartier...=). Cardiff är e Cartier, därav sammanblandningen:)
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Hur hög är ditt sto, vill du ha en mindre/större avkomma? Hur ser hon ut i typen? Benställning?
Jag hade gärna lagt Fango in Blue på henne, en jättefin anglohingst som är godkänd i ASVH och har både egna + avkommemeriter. Han är 163 cm, vet inte vad han lämnar för storlek efter sig.
Selle francais + fransk anglo är ju ofta en lyckad kombination. Annars kan du ju prova rent fullblod, Rex Shipping gillar jag.

Eftersom ditt sto är ren SF kanske en hingst med mycket av det blodet skulle kunna passa, kommer att tänka på Hasard som godkändes 2012, e:Heartbeat u.sf.
Just selle francais är lite speciellt eftersom den stamboken varit stängd så länge, nu är den mer öppen men jag tycker man ska ta vara på bra "rent" sf-blod och inte blanda in t.ex. holsteiner. Det är bara vad jag tycker, andra får tycka annorlunda ;)

Välj en hingst som passar ihop med ditt sto, hellre än att ta en modehingst bara för att namnet är säljbart, så har du större chans att få en fin avkomma!
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Va kul att du nämner Hasard, detta är en hingst jag själv fastnat för men ville ändå se vad andra rekommenderar till mitt sto! :) I dagsläget lutar det år honom om inte något annat intressant dyker upp!

Mitt sto är 166cm, ska fixa en bild på henne uppställd, har bara hoppbilder på henne...
 
Sv: Hjälp med hingsförslag-hoppning

Mitt fullblodssto är dräktig med hasard och ska föla i slutet av maj. Valde honom efter att jag pratat med ägaren och ryttaren. De berättade att han hade väldigt bra ridbarhet något jag tyckte var viktigt. Sedan att han är en riktig snygging är ju inte helt fel. Såg att det var bra rabatt på honom nu med. Lycka till i hingstdjungeln.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 977
Senast: dobbis
·
Avel Efter en del BLUP-diskussioner i en annan tråd tänkte jag att vi skulle försöka reda ut saker och ting lite här istället. BLUP står...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 872
Senast: nullo-modo
·
C
Avel Norge er fortsatt et u-land når det kommer til hest-avel. Så da frågar jeg her på buke, kanskje får jeg noen nye impulser når det kommer...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: dusty
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 077
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp