Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

stallritning2_zpsbf808e6d.jpg


Varför inte göra en rejäl sadelkammare under snedtaket? Förvaring kan man aldrig få för mycket av!

Håller med! Stora sadelkammare/förvaringsutrymmen is da shit!!

Jag hängde upp mig lite på att spolspiltan var tvungen att ligga separat, men kan man tänka sig att spola hästen mitt på gången så tycker jag ditt förslag var jättebra!
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Tack!
Jag ska väl erkänna att jag har noll erfarenhet av spolspiltor. Vi har bara kallvatten i stallet, så nästan all typ av tvätt av häst innebär hinkar med vatten värmt i vattenkokare, och svamp, utomhus.

Men jag kan tänka mig att hurvida det funkar att spola hästarna på gången beror på hur ofta och hur mycket man spolar. Lite skillnad på att helbada hästarna 1 gång i veckan inför tävling/träning, eller att bara spola av benen vår och höst och helbad nån gång under sommaren när man kan ha öppet och vädra ut.

Men om man vill skulle man ju kunna ha boxdörrarna på "ytterväggen" (tänk uteboxar) och hela boxväggar utan galler mot spolspiltan. Då blir ju spolspiltan separat. :)
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Tack!
Men om man vill skulle man ju kunna ha boxdörrarna på "ytterväggen" (tänk uteboxar) och hela boxväggar utan galler mot spolspiltan. Då blir ju spolspiltan separat. :)

Ja, det hade man ju kunnat men med nackdelen att stallet skulle upplevas mindre och mörkare.

En variant är ju att ha vattnet så att det går att duscha utomhus i direkt anslutning till stallet - kanske med platta o brunn och snedtak över. En sån yta går ju att använda som /extra/ skötselplats också.

Men kan du TS tänka dig att ha öppen yta för mer avspolning, eller är det en riktig spolspilta med fuktspärr o fläkt o hela baletten du vill ha?

När det gäller takhöjd över skötselplats så hittar jag faktiskt inga särskilda rekommendationer i Att bygga häststall. 1,5 x mankhöjden men lägst 2,2 "behövs åtminstone", men de skiljer inte på takhöjd över boxar och biytor. När det gäller olika sorters skötseplatser så anger de bara minimått för bekvämlighet (vilket är 2,5 m bred och 4,5 m lång när det gäller vanliga skötselplatser).
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Nu har jag ritat lite igen:)



Istället för spolspilta - spolhörna vid ingången.
Ingen boxvägg är kortare än 3 m, och storleken på boxarna syns på första bilden.
Snedtaket hamnar i sadelkammaren och vid dörrarna.
Gången in bland boxarna är 2,5 m. bred.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Tack!
Jag ska väl erkänna att jag har noll erfarenhet av spolspiltor. Vi har bara kallvatten i stallet, så nästan all typ av tvätt av häst innebär hinkar med vatten värmt i vattenkokare, och svamp, utomhus.

Men jag kan tänka mig att hurvida det funkar att spola hästarna på gången beror på hur ofta och hur mycket man spolar. Lite skillnad på att helbada hästarna 1 gång i veckan inför tävling/träning, eller att bara spola av benen vår och höst och helbad nån gång under sommaren när man kan ha öppet och vädra ut.

Men om man vill skulle man ju kunna ha boxdörrarna på "ytterväggen" (tänk uteboxar) och hela boxväggar utan galler mot spolspiltan. Då blir ju spolspiltan separat. :)
Jag har en spolspilta i mitt stall, och jag kan säga att jag nästan aldrig spolar hästarna där. När det är lerigt och jäkligt är det ju också plusgrader ute så behöver jag spola av benen på hästarna gör jag det utanför stallet. Så om man inte ska tvätta och shamponera hästen en gång i veckan så skulle jag säga att spolspilta i stallet är ganska onödigt. Det finns ju inget som hindrar att du har en uppställningsplats utomhus dit vattenslangen når istället :) En golvbrunn på lämpligt ställe i stallgången gör det möjligt att svampa av en svettig häst vid behov kalla vinterdagar istället. För övrigt skulle jag satsa på att ha sadelkammaren (och kanske foderkammare) under snedtaket så slipper man strulet med takhöjder osv.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Ber tusen gånger om ursäkt för att jag inte svarat! Har varit frånkopplad några dagar (läs: alltärenendaröraochtidenräckerintetill ;) ). Så fort jag satt mig för att svara har lillan hojtat eller så har det varit något annat, så nu försöker jag igen :)

Tack för att ni tar er tid och ritar och har er :bow:

Eqetan: din ritning föll jag för direkt, helt underbart med det utrymmet till sadelkammare!! Något jag inte alls tänkt på men som jag nu inte kan släppa. Dock tror jag att en bit av det utrymmet måste vara höutrymme för rundbal, en åt gången som körs dit med traktorn. Men filar på det fortfarande eftersom jag inte hittar någon vettig och lättarbetad lösning för att fodra därifrån, då ska jag ta så jag gör en rejäl foderkammare (halva delen blir det väl typ av sadelkammaren isf om det ska gå att få dit dörrar också.. Och den där sadelkammaren fastnade jag ju för :D

Att spola i gången är inget problem egentligen heller, varför inte liksom? De spolas ju inte så mycket, men jag vill kunna duscha av ordentligt efter ett svettigt pass. Under den snöfria och varmare tiden spolar jag alltid ute även nu, men för tex en unghäst är det bra med ett utrymme där man kan stå ordentligt och vänja dem vid dusch utan att jaga runt i en cirkel ;) Och det går ju lika bra på gången!

FlipTheFrog: tack för att du kollade bestämmelserna! :bow:

azagh: också ett mkt bra alternativ som tåls att tänka på! Och just det med en dörr in direkt till spolhörna, man behöver inte trampa rakt igenom stallet med leriga hovar.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Du verkar ju redan vara inne på att ha spolspilta så kanske onödigt inlägg men....

Spolspilta är verkligen nåt jag saknar i stallet jag står nu och om jag får välja nån gång så är det ett absolut måste, och varmvatten!
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

bukestall16_zps32a6b940.jpg
[/URL][/IMG]
ska se hur det blir med snetak också, hur är den befintliga dörren placerad förresten? är det sten eller träbyggnad? trä är lättare att slå upp nya dörrar i :p
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

hö och halm förvaring kan man ju alltid bygga till en mindre bod och ha i, och då köra dit en åt gången och ha en mindre dörr in till stallet direkt ifrån boden.
Så man kan ha hö och halm separat= mindre böss och damm samt att man kan packa höpåsar och förvara i det utrymmet också, så då får du maximalt utrymme för boxar och sadel/foderkammare.
kraftfoder i tät förslutna tunnor går ju utmärkt att förvara i sadelkammaren utan att man lockar in möss :p.

att ha spolspilta i gången är inte så jätte praktiskt om man tycker om att stänka mycket :D, men jag har det nu vilket fungerar utmärkt. avlopps rännan är dock direkt under luckan till hö och halm loftet så har fått lägga över den när den inte används :/.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!


exempel på hö förvaring :D, bara att köra in 2 höselagebalar åt gången t ex, och en dörr in till stallet därifrån :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp