Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Pettsson

Trådstartare
Ja då var stallbygget igång! Eller snarare, rivningen av all inredning i den byggnad stallet ska vara..

Och jag vet ännu inte riktigt hur jag vill ha det, dock har jag vissa krav:

- En fölbox
- Tre vanliga boxar
- Okej tilltagen sadelkammare (plats med ett litet fikabord och garderober utöver utrustning)
- Spolspilta
- Två in- och utgångar

Byggnaden jag har är 9500 * 9800, har en port redan som är på sidan som mäter 9,5 m, inte mitt i utan mot ena hörnet eller hur jag ska förklara.

Det är min fölbox som ställer till det känner jag, men känns dumt att bygga utan särskilt som jag har ett sto som jag vill betäcka i framtiden..

SNÄLLA, ramla in med förslag!
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Även om TS gör det så behövs ju en box vid ev sjukdom. En fölbox skulle iofs kunna vara en lösning på den delen...
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Även om TS gör det så behövs ju en box vid ev sjukdom. En fölbox skulle iofs kunna vara en lösning på den delen...

Har man platsbrist kan man göra en kombinerad sjukbox/fölbox/uppstallningsplats. Och så vinner man ju dessutom yta på att man inte "behöver" ha en stallgång framför alla boxarna.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Jo, en lösdriftslösning hade varit det bästa, dock är det läget på den här byggnaden som gör att det inte riktigt fungerar.

Byggnaden ligger på vår mark men precis i angränsande till den äng som i så fall skulle behöva byggas till hage, så där fallerar det tyvärr :(
Och det som nu ska användas som vinterhagar ligger på andra sidan infartsvägen till vårt hus.

Men lösdrift kommer det att bli även här, men inte i år, inte om det inte plötsligt händer att det löser sig med den marken vill säga :)
Då skulle jag vilja bygga två boxar varav en är fölbox och resten blir ligghall och sadelkammare.

Det är av ekonomiska skäl som vi väljer att använda en byggnad som redan står, annars hade det såklart bara varit att bygga någon annanstans, men som mammaledig småbarnsförälder är väl ekonomin... Ja, inte som förr typ :D
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Du har inte funderat på att tänka utanför boxen .. och bygga lösdrift/stor gruppbox istället?

Vi har detta sedan 6 år tillbaka och jag kan aldrig tänka mig att ha häst på vanlig box igen!

Så har jag det också, älskar det! Men jag vill ändå ha så att alla hästarna kan komma in på box. Just nu har vi 5 hästar och 3 boxar, det är inte optimalt tycker jag. Förvisso kan man teoretiskt stänga en ligghall och ha 2 hästar där, men jag gillar inte den idéen heller.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Kan du inte ha en borttagbar vägg mellan två vanliga boxar, ta bara bort väggen så har du en fölbox! Så gjorde vi och det blev ju en väldigt bra storlek på fölboxen när det väl var fölningsdags
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Det skulle man faktiskt kunna ha! När jag sen får till ligghallsdelen blir ju det bra ändå eftersom de andra då kan gå ute, ifall man har fullt stall menar jag.

Det är så synd att det hänger på den där markplätten, eftersom jag nu är småbarnsförälder hade det varit ännu mer optimalt både ekonomiskt och tidsmässigt med en lösdrift!
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Så har jag det också, älskar det! Men jag vill ändå ha så att alla hästarna kan komma in på box. Just nu har vi 5 hästar och 3 boxar, det är inte optimalt tycker jag. Förvisso kan man teoretiskt stänga en ligghall och ha 2 hästar där, men jag gillar inte den idéen heller.

Lite så jag tänker också, det optimala är att kunna ha alla inne på box om det behövs, det kan gälla allt ifrån sommaren insektsangrepp till att det ränner dårar och skadar hästarna om nätterna. Iof skulle man kunna göra så att det går att stänga så det blir en gruppbox över natten om man tänker som ditt sistnämnda alternativ.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

SNÄLLA, ramla in med förslag!


Jag är gräsänka ikväll och tycker det är roligt att fundera, så jag har gjort 4 förslag med lite varierande box- och sadelkammarstorlekar :) Du sa dock inte var det skulle fungera att ha en andra utgång (eller om det går att flytta den första) så det är ju inte säkert att dessa alls fungerar...? Kanske blev det dessutom spegelvänt, jag bestämde mig för att den befintliga dörren låg till höger på kortsidan!

De uträknade ytorna är förstås ungefärliga, väggarna går ju att flytta hit och dit vilket jag föreslår med streckade linjer på något ställe:

DSC_1321_zpsa1fc5f11.jpg


DSC_1322_zps433a7a9e.jpg
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Så har jag det också, älskar det! Men jag vill ändå ha så att alla hästarna kan komma in på box. Just nu har vi 5 hästar och 3 boxar, det är inte optimalt tycker jag. Förvisso kan man teoretiskt stänga en ligghall och ha 2 hästar där, men jag gillar inte den idéen heller.

Ja hade vi haft plats så skulle vi byggt iaf 1 box + haft uppstallningsplatsen som en reservbox (vi har tre hästar på lösdriften, lösdriften är fö stängbar*) Men faktum är att det bara är en gång på 6 år som vi har känt behov av att kunna stänga in hästarna (och det var när vi fick en stor skolbuss genom staketet in i hagen klockan 6 en vintermorgon och det var lite för mörkt och för stressigt att få ut dem i någon av de andra hagarna...).

*Vi har förresten en yttre lösdrift också som man skulle kunna stänga igen, vilket gör att vi kan ha alla tre hästarna (eller fyra rent av) på var sin avgränsad yta under tak.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Men åh, tusen tack för att du tagit dig tid! Där har jag en del att fundera på!

Dock glömde jag säg att en del av byggnaden har snedtak.. Trots det fick jag mycket ideér nu!
Men har knåpat ihop en liten bild för att visa hur det ser ut, var kan man lägga upp och sedan länka hit bortsett från facebook?
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

20130524_223723_zps61e9fe86.jpg


Sådär, nu testar vi! Snedtaket ställer till det eftersom takhöjden inte blir godkänd, men ca 1½ m från den väggen går det att ha box, då kanske man kan trolla in ett förråd. Eller tar man 2,5 från den väggen och gör spolspilta samt ingång/utgång där, men frågan är om takhöjden blir godkänd för det ?
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Sådär, nu testar vi! Snedtaket ställer till det eftersom takhöjden inte blir godkänd, men ca 1½ m från den väggen går det att ha box, då kanske man kan trolla in ett förråd. Eller tar man 2,5 från den väggen och gör spolspilta samt ingång/utgång där, men frågan är om takhöjden blir godkänd för det ?

Vår ena stalldörr är låg och nu kan jag inte "Bygga häststall-bibeln" utantill (längre, för 6 år sedan var det nog nära snudd på!) och jag är sgs helt 100 att det är godkänt, annars hade vi inte gjort det så. (Är godkänt efter inspektion också). Tror även att du får sköta om din häst under lägre takhöjd än den som ska var i boxen sedan. Men kan kolla upp ifall du inte har tillgång till reglerna själv.

Jag hade satsat på att att sadelkammare och utgång + ev skötselplats på den sidan då. Är det alltså på andra kortsidan som ingången sitter? Kan du tänka dig att flytta på den?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Då borde ju det funka! Jag har ju jordbruksverkets sida att gå in på men hittar inget om skötplats el spolspilta där, minns inte hur det är heller men som sagt, förmodligen är det inte lika kinkigt med höjden där, snarare bredden det brukar pratas om om jag inte är helt ute och cyklar. Har du tillgång så får du gärna kolla annars ska jag försöka googla fram det :)

Precis, den ingång som finns idag sitter på en av kortsidorna, alltså på den del där det är snedtak. Jo det skulle jag kunna tänka mig, ska höra lite med snickarsambon, han tycker nog det blir värre pga snöras och det man måste bygga för att undslippa det (tror han ångrar ibland att han valde att haka ihop med en hästtjej :D ). Men ska kolla upp den möjligheten!
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Då borde ju det funka! Jag har ju jordbruksverkets sida att gå in på men hittar inget om skötplats el spolspilta där, minns inte hur det är heller men som sagt, förmodligen är det inte lika kinkigt med höjden där, snarare bredden det brukar pratas om om jag inte är helt ute och cyklar. Har du tillgång så får du gärna kolla annars ska jag försöka googla fram det :)

Precis, den ingång som finns idag sitter på en av kortsidorna, alltså på den del där det är snedtak. Jo det skulle jag kunna tänka mig, ska höra lite med snickarsambon, han tycker nog det blir värre pga snöras och det man måste bygga för att undslippa det (tror han ångrar ibland att han valde att haka ihop med en hästtjej :D ). Men ska kolla upp den möjligheten!

Haha, ja det är det nog många som har ångrat :D

Förslag 1, 3 och 4 borde ju fungera fortfarande (om man byter plats på box 1 och sadelkammaren på förslag 1) + om man gör ytterligare port med bra höjd på annan vägg.

Låga dörren behöver ju inte flyttas eg, kan ju rent av vara bra med spolspilta direkt innan för den för då kan man ju dra ut slangen och stå utanför och tvätta också om man vill det!

Ska kolla i "Bibeln" ikväll om ingen annan hinner före, men nu blir det ut för ridtur på Hallandsåsen här :)
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

Hmm, vi kanske ska dra in dig, FlipTheFrog i arbetet med vårt stall med :) Vi har ju bestämt en planlösning, men det är så många beslut som ska tas hela tiden.
 
Sv: Hjälp med förslag på stallbyggnad!

stallritning2_zpsbf808e6d.jpg


Varför inte göra en rejäl sadelkammare under snedtaket? Förvaring kan man aldrig få för mycket av!

Om man vill kan man ha boxdörrarna ut, istället för in mot stallgången. Då finns plats för spolspilta/skötselplats där stallgången är nu.

Eller så kan man ha 2 boxdörrar till varje box, en in mot stallgången ocå kan man använda boxdörrarna in mot stallgången vid fodring, mockning osv. Och står en häst uppbunden på gången/i spolspiltan, tar man yttervägen om man ska ta in/ut hästar i boxarna.:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp