Hjälp med foder...

Molin

Trådstartare
Hejsan!

Jag skriver nu ett inlägg åt min stallägare, jag och hon har disk hennes hästars foderstat, kan börja med att säga att vi inte har någon analys då höet tyvärr blir från olika försäljare hela tiden. :( Men tror vi hittat en nu som vi kommer ha bestämt.

Till saken, hon har en fjordvallack på 11år runt 140-145cm hög skulle jag tro, ägaren sa att han ska äta 4kg hö samt ett halvt kg havre.
Det tycker jag är TOK för lite och ägaren är ny inom detta område och jag är rätt kass på att veta ungefär hur mycket han ska ha för att slippa gå hungrig.

Men kan man ge ca 6-8kg hö/dag
2kg korn
1 havre? Om dagen alltså, tror oxå hon ger krafft ponny till honom med.

En bild på hur han ser ut nu
17529099.jpg


Han rids några dagar i veckan oxå.

Går till nästa det är ett korsningsto 1½år (Född 2006)
Island/russ/arab/shettis

Hon har jag ingen aning om höjd tyvärr men runt 100-115cm kanske?
Väldigt pigg och allert, går endast i hagen ska köras in i vår.

Hon vet vi inte alls vad vi ska ge, men hon får lite krafft ponny, korn och havre nu iaf samt hö.

Men vad skulle hon behövs? Där vågar jag inte ens gissa :S
1kg korn, ½kg havre? 5kg hö?

Bild på henne
17043305.jpg


Vore väldigt tacksamt om ni kunde hjälpa lite så dom får en någelunda bra foderstat nu.

Tack!
/M
 
Sv: Hjälp med foder...

7-8kg hö skulle jag nog rekommendera till fjordingen o ponnyn 5-6kg hö. Inte så mkt kraftfoder, men väl Lusern eftersom höt inte har analys. Kanske 1-1½kg lusern till fjordingen o ½-1kg åt den lilla ponnyn. Tänk på att den lilla fortfarande växer o har därmed ett högre proteinbehov än fjordingen
 
Sv: Hjälp med foder...

Om fjorden får endast 4kg hö per dag är det för lite !
Hur mkt väger hästarna ?
 
Sv: Hjälp med foder...

Jag tycker ni ska ge fjordingen 7-9kg hö om dagen, slopa havren och kornet eller ge bara en symbolisk mängd etx för att han ska äta sina mineraler. Fjordingar är extret lättfödda och att ge dem 2kg korn, 1 kg havre + Krafft ponny är inte bra.
Min fjording fick 8kg hö, 2dl (torr) betfor, och 3 dl kornkross samt mineraler & vitaminer naturligtvis. På detta blev han nästan tjock, trots ridning 4ggr/vecka á 1,5-2h i skog och mark.

Korsningsponnyn skulle jag nog fodra på ungefär samma vis i och med att den har både islandshäst och shettis i sig. Men i och med att den växer så är det som sagt viktigt att hon får i sig ordentligt med protein och rätt mineraler.

Mycket och bra strå/grovfoder är a och o i all utfodring och det man bör bygga foderstaten på. Kraftfoder kan man lägga till om man känner/märker att det behövs av olika anledningar.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med foder...

Tack för svar :)

Ja men då ska jag prata med stallägaren om detta förslag, kan man kanske byta ut krafft ponny till hackat lusern tro? Och fortfarande ge lite korn och havre till det?

Lr tycker ni dom ska ta bort korn och havre totalt?
 
Sv: Hjälp med foder...

finns ingen anledning till att ge kraftfoder till hästar som troligen lätt blir feta. Räcker inte höet till så ge lucern, annars duger hö + lite morötter oftast fint.
 
Sv: Hjälp med foder...

Finns ingen anledning att ge havre o korn över huvudtaget om inte hästaran jobbar extremt mkt. Tappar de muskler o hull på bara höt så tillsätt Lusern
 
Sv: Hjälp med foder...

Okey men dåså.. Då säger jag det till ägaren :)

Hon rider honom ibland, annars är det jag som rider han när jag inte rider mitt sto och ja oftast är det minst 3-4dgr/veckan han rids, jag ska börja hoppträna honom lite längre fram är det tänkt oxå, ägaren tider inför intruktör på honom nu 1gång/v.

Jag tycker han är lite tunn och inte mycket till ryggmuskler och så, därför ska jag oxå börja tömköra han. Och så småning om så ska vi börja köra honom igen oxå :)

Men tack iaf! :)

Just det, dom får betfor oxå :)
 
Sv: Hjälp med foder...

Dåliga ryggmuskler är ofta det samma som proteinbrist, ge mer proteiner o mindre energi.
 
Sv: Hjälp med foder...

Hej, själv har jag en fjordning och vid vanligt hö äter hon ca 6kg och klarar sig alldeles utmärkt på detta. Men däremot vid hösilage får hon 10kg. Och då rids hon hårda ridpass varje dag. Läste även att du ger betfor,det ska man absolut inte ge till kallblod, detta då dom kan få fång av sockret, istället rekomenderas det lusern,som har samma egenskap som betfor fast har inte socker. Själv skulle jag nog rekomendera att ni köper mustanges kraft, funkar väldigt bra, min fjording har byggt fina muskler på ett halvt kg kraft om dagen. :)
 
Sv: Hjälp med foder...

Jo man kan ge betfor till kallblod utan att dom får fång. Sockret är borta ur betforn, endast lite melass tillsatt.
Man kan inte rekommendera att mustangfoder rakt av utan att ha en analys på höt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp