Hjälp med foder till mina hästar!!!!

De har gräs i hagen, men de är inte riktigt fräscht, så de äter både lite gräs och höet jag ger dom.
Det är Hö jag ger dom! (:
Okej! Då köper jag endast havre, betfor & mineraler till å börja med! Så ser jag om de blir svårkontrollerade! :) Eller?

Det låter som en bra början!

Men jag tjatar vidare om att analysera höet, då kan du mycket lättare ge ungefär vad de behöver innan det syns på hästarna - då har det gått ganska länge med brist. Och dessutom så ser du aldrig om mineralerna är i obalans utan analys :)

Håller hästarna huller dåligt är det bra att komplettera med olja. Behöver de mer protein kan du ju komplettera med lusern eller potatisprotein. Det är dock mycket protein i växande gräs så det beror ju helt på hur dina hagar ser ut och hur mycket näring de får i sig via gräset (äter de 15 kg hö/dag och häst så spelar gräset inte mycket roll utan då är det viktigare att analysera höet :)).
 
Räkna på vad du behöver ersätta i MJ, mm för att motsvara de 2kg de fått. Om du tycker att det är korrekt mängd.
Ger du bara 1kg spannmål som ersättning så täcker det inte vad de fått.

Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen..

Tacksam för all hjälp ja kan få!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp