Hjälp med foder till mina hästar!!!!

elliee

Trådstartare
Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen..

Har tänkt att jag ska börja blanda lite själv nu med tanke på att det blir väldigt dyrt i längden,
har bra hö oså..

Jag har en fråga angående havre och kornkross, kan man blanda dessa? Vill nämligen inte endast ge havre, för hästarna är redan ganska heta, så tänkte om man kunde ge både havre och kornkross, blandat? Sedan tillsätter jag även mineraler och salt då.
Kanske ca 0,5 kg kornkross och 0,5 kg havre om dagen? Går det att blanda? Eller är det helt onödigt.

Tacksam för all hjälp ja kan få!
 
Äter de krafftfoder för att de behöver få i sig mer energi och hålla hullet? protein för o bygga muskler? Jag kan inte hjälpa dig med vad du ska ge, men den informationen kan nog vara bra för de som eventuellt har svar på dina funderingar. de måste veta varför du vill ge krafftfoder för att kunna avgöra om det "är helt onödigt" eller inte. :)
 
Ang havren så är det väl vettigt att ta reda på om hästarna är sådana som "havren sätter sig på huvudet" på eller om hästarna bara är pigga av naturen. Min häst är tokpigg och jag undvek länge att ge havre. Idag får han lite havre med olja på då foderstaten behöver mer energi, absolut ingen skillnad i temperamentet. Korn innehåller mer stärkelse än havre, och hästar är generellt dåliga på att använda mycket stärkelse. Finns siffror på hur mkt stärkelse hästens kropp klarar av att bryta ner, om man googlar lite. Minns inte exakta siffrorna i huvudet nu.
 
Äter de krafftfoder för att de behöver få i sig mer energi och hålla hullet? protein för o bygga muskler? Jag kan inte hjälpa dig med vad du ska ge, men den informationen kan nog vara bra för de som eventuellt har svar på dina funderingar. de måste veta varför du vill ge krafftfoder för att kunna avgöra om det "är helt onödigt" eller inte. :)

De äter kraftfoder för att få i sig mer energi och hålla hullet ja.. Jag hobbyrider endast så är bara ute efter att hästarna ska må bra och få i sig allt dom behöver! :)
 
Ang havren så är det väl vettigt att ta reda på om hästarna är sådana som "havren sätter sig på huvudet" på eller om hästarna bara är pigga av naturen. Min häst är tokpigg och jag undvek länge att ge havre. Idag får han lite havre med olja på då foderstaten behöver mer energi, absolut ingen skillnad i temperamentet. Korn innehåller mer stärkelse än havre, och hästar är generellt dåliga på att använda mycket stärkelse. Finns siffror på hur mkt stärkelse hästens kropp klarar av att bryta ner, om man googlar lite. Minns inte exakta siffrorna i huvudet nu.

Okej så det kan vara dumt att blanda de två?
 
behöver dom äta så mycket kraftfoder?
Jag vet inte! Jag har bara gett det som de tidigare ägarna gett, var inte så längesen jag köpte dessa busungar nämligen!
Och vill börja blanda själv, fick tips av en kompis att jag skulle ge 1kg havre, 0.5 kg betfor & mineraler & salt ! Men jag undrar om havren kan göra de tokiga... och om man ska ha korn också!
 
müslin inenhåller ju inte havre, så att smacka på 1 kg havre kan bli jobbigt om det är en häst som är lite "havrekänslig". :P Hur mycket grovfoder får dem? Är det så att de inte orkar få i sig tillräckligt med hö för att hålla hullet, eller är det möjligt att öka högivan?
 
Havre kan tydligen göra hästar "tokiga" men då blir de tokiga även av små mängder vadjag hört. När jag vägde min havre vägde en liter 0,75 kg, började med 3 dl i en burk vid middag och ökade försiktigt upp till burkar morgon och kväll också. Totalt fick han väl i sig ca 0,7 kg på en dag. Börja medenmindre mängd och öka på sen?
 
müslin inenhåller ju inte havre, så att smacka på 1 kg havre kan bli jobbigt om det är en häst som är lite "havrekänslig". :P Hur mycket grovfoder får dem? Är det så att de inte orkar få i sig tillräckligt med hö för att hålla hullet, eller är det möjligt att öka högivan?
Just nu äter de kanske ca 15 kg hö om dagen, de har precis börjat gått ute på lösdrift vilket de inte är vana med, så då gör de ju av med mer så jag har börjat ge dom lite extra, annars har de fått ca 12-13 kg.

Ena hästen brukar inte få i sig allt. och han är lite spinkigare!

Tänkte köpa lite havre och kornkross idag så kan jag börja med havren, kanske börja med någon dl i några dagar och sen öka? Se vad som händer? Ägaren innan hade även gett Kraft Groov vilkte de är havre i, och då tror jag inte att de hade varit någon skillnad.
 
Havre kan tydligen göra hästar "tokiga" men då blir de tokiga även av små mängder vadjag hört. När jag vägde min havre vägde en liter 0,75 kg, började med 3 dl i en burk vid middag och ökade försiktigt upp till burkar morgon och kväll också. Totalt fick han väl i sig ca 0,7 kg på en dag. Börja medenmindre mängd och öka på sen?
Ja det kanske är bäst att göra så.
Men om jag märker att de är känsliga för havren, ska jag ta kornkross då?
 
Hur mycket hö äter hästarna? Är det hö eller hösilage?
Går de på gräs på dagarna? Får de grovfoder i hagen oxå eller "klarar de sig" på bara gräs på dagarna och vill inte äta grovfoder mer än på natten?

Om hästarna tål havre eller inte (de allra flesta hästarna gör det) måste du helt enkelt testa, ge kanske max 0,5 kg/häst några dagar-en vecka. Märker du ingen drastisk förändring tål de nog havre bra :)

Korn är inte jättelämpligt att ge hästar eftersom det är svårsmält. Havre är betydligt bättre.

VAD du behöver ge beror dock mest på vad ditt grovfoder innehåller och om de äter mest grovfoder (typ hö/hösilage) eller gräs.
 
Såg nu att du skrivit massa mer inlägg :D

Äter de så mycket som 15 kg hö/häst? Kommer de göra det hela sommaren (dvs inte gå ute på mycket bete större delen av dygnet)? I sådana fall är det prio ett att ta en analys på höet och sedan kolla vad du behöver komplettera med :)
 
Hur mycket hö äter hästarna? Är det hö eller hösilage?
Går de på gräs på dagarna? Får de grovfoder i hagen oxå eller "klarar de sig" på bara gräs på dagarna och vill inte äta grovfoder mer än på natten?

Om hästarna tål havre eller inte (de allra flesta hästarna gör det) måste du helt enkelt testa, ge kanske max 0,5 kg/häst några dagar-en vecka. Märker du ingen drastisk förändring tål de nog havre bra :)

Korn är inte jättelämpligt att ge hästar eftersom det är svårsmält. Havre är betydligt bättre.

VAD du behöver ge beror dock mest på vad ditt grovfoder innehåller och om de äter mest grovfoder (typ hö/hösilage) eller gräs.

De har gräs i hagen, men de är inte riktigt fräscht, så de äter både lite gräs och höet jag ger dom.
Det är Hö jag ger dom! (:
Okej! Då köper jag endast havre, betfor & mineraler till å börja med! Så ser jag om de blir svårkontrollerade! :) Eller?
 
Såg nu att du skrivit massa mer inlägg :D

Äter de så mycket som 15 kg hö/häst? Kommer de göra det hela sommaren (dvs inte gå ute på mycket bete större delen av dygnet)? I sådana fall är det prio ett att ta en analys på höet och sedan kolla vad du behöver komplettera med :)

Ja de gör de, jag ger lite extra eftersom dom går ute nu som de inte är vana vid.. :)
Alltså jag har lite bete som de ska gå på i sommar, och ska försöka variera i hagarna så att de hinner växa så ska försöka att de får så mycket gräs som möjligt!
 
@elliee Om de är knsliga för havre så märker man det ganska snabbt. De blir ganska stissiga och känslan av överskottsenergi är ganska tydlig :P. Min blev, vad jag antar, väldigt ofokuserad dagen efter hon fått i sig havre...
 
@elliee Om de är knsliga för havre så märker man det ganska snabbt. De blir ganska stissiga och känslan av överskottsenergi är ganska tydlig :P. Min blev, vad jag antar, väldigt ofokuserad dagen efter hon fått i sig havre...

Okej! :) Då märker jag det ganska fort då helt enkelt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp