Hjälp med blup index!

L

labbe88

Sitter och kollar på blup index på en häst men jag har ingen aning om vad det betyder. Någon som kan detta?
Här har jag några siffror på en häst jag är intresserad av
typ 103
extremiteter 101
skritt 113
trav 140
galopp 125
temprament gångarter 133
dressyr 128
hoppning 88
mankhöjd 1.4
Går det att översätta till vanlig siffror?
 
Sv: Hjälp med blup index!

Läs infotexten på blup-sidan till att börja med. Men MYCKET kortfattat så är index 100 medelhästen av alla 1000-tals testade, siffror över 100 är bättre än medel och under sämre än medel. "Din" häst verkar ha bra anlag för dressyr, mindre bra för hoppning. Men du måste också titta på om den fått sitt index pga egen bedömning(då finns det ju poäng från 3-års eller kvalitets att titta på okså) eller enbart på sin härstamning, ston 2 år och över kan få det. Blupindexet är ett skattat avelsvärde utifrån all tillgänglig information om hästen och dess släktingar och inte ett mått på den enkilda hästens prestation.
Du kan använda det som en delinformation tillsammans med övrigt du vet om hästen.
 
Sv: Hjälp med blup index!

Fanns inget från 3års test utan detta var gjort 2004 när hästen var 6år gammal.
Jag förstår bara om man tex säger att den har en 6a på skritten och en 8a på traven. vad är 140 ungefär för siffra då?
 
Sv: Hjälp med blup index!

hur översätter man mankhöjden på 1.4???
 
Sv: Hjälp med blup index!

och vad betyder medelfel dressyr 17?
 
Sv: Hjälp med blup index!

ser nu att det står preliminär index profil,innebär det att dom inte bedömt hästen utan endast efter härstammning?
 
Sv: Hjälp med blup index!

knapplån

Är det någon som vet när de nya indexen ska publiceras?
Visst var det vid årsskiftet förra året?

De hingstar som fick sänkt bokstav (v) är ju officellt men när redovisas de som får höjd bokstav?
En liten följdfråga - sänks hingstarna på det gamla indexet (2009s siffror) och höjs på det nya indexet (2010s siffror)?

Finns det ingen tidsgräns på hur länge en hingst kan stå kvar på AB? Tänker bl a på Lasandos.
 
Sv: Hjälp med blup index!

Blupindex går inte att översätta till "vanliga siffror" eftersom det inte är värden på hästens egna egenskaper, utan på hur bra hästen kan förväntas förärva sig om den får avkommor.

Preliminär indexprofil innebär att siffrorna endast är baserat på hästens härstamning.
 
Sv: Hjälp med blup index!

Jag är ingen expert på blup (men det finns det många här som är så du får kanske bättre svar) men 140 är ett jättebra värde, 100 är ju medel. Mankhöjd 1.4 betyder att (om det är en hingst) avkommorna blir 1.4 cm högre än genomsnittet. Hästen hade väl 88 i hoppning så den är kanske ingen superhoppare, lite under medel. Men som någon annan skrev så beror det på om hästen har egna resultat eller om man bara går på "förväntade" värden.
 
Sv: Hjälp med blup index!

Putt putt....

knapplån

Är det någon som vet när de nya indexen ska publiceras?
Visst var det vid årsskiftet förra året?

De hingstar som fick sänkt bokstav (v) är ju officellt men när redovisas de som får höjd bokstav?
En liten följdfråga - sänks hingstarna på det gamla indexet (2009s siffror) och höjs på det nya indexet (2010s siffror)?

Finns det ingen tidsgräns på hur länge en hingst kan stå kvar på AB? Tänker bl a på Lasandos.
 
Sv: Hjälp med blup index!

Jag undrar åxå när nya indexen kommer. Mitt stos index har försvunnit dessutom :( Trots att hon är visad som 3åring. Nu har hon dessutom en avkomma f 06 som visades förra året. Hoppas att blupen uppdateras snart och att visningssiffrorna kommer in på 06:an.

Har skickat ang rättelse till ASVH via mejl ang om jag måste skicka in kopia på stoets 3årsbedömning (hon är f 91.)men inte fått nåt svar trots att jag mejlade i höstas...:confused:
 

Liknande trådar

Avel Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna! Hittar inget på ASVHs hemsida eller på...
Svar
16
· Visningar
2 353
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 387
Senast: Fenestra
·
Avel Kikar lite på en häst på blup,och under typ så står det ju massa kategorier,som tex skritt,trav,galopp,hoppning osv, hur funkar...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp