Hjälp, måste köpa foder!

B

Big_lady_zola

Hejsan!

jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar.
Det är nämligen dags att köpa foder snart och vi har inte en blekaste om vad vi ska ge våran häst.

Kort om henne: Hon är ett varmblod på 16 år hon är väldigt pigg att rida, men hon vill inte lägga på sig på vintern alls och nu när proteinet i gräset har börjat försvinna börjar hon gå ner igen :/ , det har varit folk som har klagat massor på oss att vi inte ger henne mat. (vilket vi gör) i vintras gick hon på Betofr 2 dl 6dl korn-kross och 1-2kg lusern (som hon ej ville äta upp) plus att hon fick någon speciell olja från kraft. Men hon gick inte upp.
när vi fick henne gick hon bara på betfor och havre men det kan hon ej gå på om vi inte vill ha en hyper häst. Hon har även gått på Betfor och kraft 90 som inte heller funkade. Visst kraft funkade, hon fick muskler och så men det gick inte att rida henne plus att hon började hugga efter folk och så.

hon får mellan 10 - 15 kg hö varje dag och så fort vi har möjlighet slänger vi ut i hagen.

vi har verkligen ingen aning om vad vi ska ge henne för foder så alla svar är vi taksamma över. det ända vi vet är att hon INTE ska ha havre under några omständigehet.

tack för alla svar mvh Beatrice och Madeleine :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Grunden är ju ett BRA grovfoder. har ni analys på höt ni ger. Då blir det ju betydligt lättare att veta vad nu ska kunna ge. Annars kan man inte annat än gissa...
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

vi ska analysera höt snart, men det är just det här om hur mycket hon ska ha och av vilket foder, har vrkligen ingen aning, vi har även testat att få tips från kraft men dem försökte bara lura på oss massa och det slutade med en galen häst som högg ochsparkade och inte gick att rida :(

tack för svarat :)
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hon behöver mycket mer mat än det ni har gett henne förra året. 6 dl kornkross är ingenting då man måste ta dubbelt så mkt korn som allt annat då det väger välldigt lite. Det är ju bäst med hö annalys men annars tycker jag att ni gått och väl kan ge henne mycket mer kornkross tex upp till 2-3 kg :)
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hon behöver mycket mer mat än det ni har gett henne förra året. 6 dl kornkross är ingenting då man måste ta dubbelt så mkt korn som allt annat då det väger välldigt lite. Det är ju bäst med hö annalys men annars tycker jag att ni gått och väl kan ge henne mycket mer kornkross tex upp till 2-3 kg :)

okej, hade aldrig tänkt på det för det va fokk som sa att vi ej fick ge för myket korn kross eftersom den bara ger mättnads kännsla och om hon fick för mycket av det skulle hon ej äta det andra fordet. Vi skulle egntligen ge henne 3 kg lusern men hon åt aldrig upp det :S så vi drog ner det.

men tack för svaret ^^
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Ger ni lusern i pellets eller i stråform?
Om ni byter form kanske det ger bättre resultat.

2 dl betfor (torrvikt) är INGENTING, det kan höjas rejält!
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men grunden för vad ni ska ge beror ju på vad erat hö innehåller. Är det högt protein, men lågt enegi så är det ju ett energifoder ni behöver, och tvärtom. Grunden att utgå ifrån är helt enkelt analysen. Utan den kan man bara gissa.

Hade jag en svårfödd häst utan en aning om vad höt innehöll så skulle jag börja med att ge fri tillgång. Troligen 1-2kg lussern, ett par dl olja och nån liter kornkross, sen får man använda ögonen och se vad som behövs.

men om ja var er så skulle jag börja med att ta en analys och sedan utgå ifrån den med vad som behövs. Det kan ni tjäna mkt pengar på i slutändan.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Men grunden för vad ni ska ge beror ju på vad erat hö innehåller. Är det högt protein, men lågt enegi så är det ju ett energifoder ni behöver, och tvärtom. Grunden att utgå ifrån är helt enkelt analysen. Utan den kan man bara gissa.

Hade jag en svårfödd häst utan en aning om vad höt innehöll så skulle jag börja med att ge fri tillgång. Troligen 1-2kg lussern, ett par dl olja och nån liter kornkross, sen får man använda ögonen och se vad som behövs.

men om ja var er så skulle jag börja med att ta en analys och sedan utgå ifrån den med vad som behövs. Det kan ni tjäna mkt pengar på i slutändan.

okej tack för svar ^^ men den oljan som vi köpte fick man ej använta mer än 1, dl / dag det stod på flaskan, men å andra sidan började vi lite försent med oljan så vi han aldrig se några stora resultat, men vi ska börja med oljan i tid den här gången ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Ger ni lusern i pellets eller i stråform?
Om ni byter form kanske det ger bättre resultat.

2 dl betfor (torrvikt) är INGENTING, det kan höjas rejält!

vi ger henne i strå form ^^

aa får väl testa fall hon kan gå på mer, skrev fel i vintras fick hon 4 dl torr betfor (2dl på morgonen och 2dl på kvällen)
men tack ändå ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Hon behöver mycket mer mat än det ni har gett henne förra året. 6 dl kornkross är ingenting då man måste ta dubbelt så mkt korn som allt annat då det väger välldigt lite. Det är ju bäst med hö annalys men annars tycker jag att ni gått och väl kan ge henne mycket mer kornkross tex upp till 2-3 kg :)

Fast det är ju inte säkert, de kanske har ett betydligt bättre hö i år och då kan ju samma kraftfodermängd eller mindre räcka.

Till TS

Såg nu att ni haft svårt att få i henne lusser. Ett alt kan då var att ha en hink upphäng i boxen med lussernhack och ge fri tillgång.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Fast det är ju inte säkert, de kanske har ett betydligt bättre hö i år och då kan ju samma kraftfodermängd eller mindre räcka.

Till TS

Såg nu att ni haft svårt att få i henne lusser. Ett alt kan då var att ha en hink upphäng i boxen med lussernhack och ge fri tillgång.

okej, för förra året sa dem att vi skulle ha 2-3 kg lusern men typ hälfen låg kvar i krubban och näst in till andra hälfen i vatten hinken xD
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Är hästen avmaskad som den ska?

japp vi avmaskar henne varje år, men vi har inte hunnit gjort det nu i höst för att dels om vi gör det nu får vi avmaska henne igen enlig stallägarna och det vill vi inte eftersom avmaskningsmedel är ej bra för hästen :/
så vi ska vänta två veckor till.
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Kan ju fylla på med en fråga om tänderna är kollade??

japp förra året sa vetrinären i varje fall att vi inte skulle raspa hennes tänder, men jg har även varit inne på det här med att hennes mun kan vara dålig men vi ska ta up vetrinären snart, men just nu äter hon som hon ska i varje fall ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

Alltid svårt när de tunnar ur, men ge fri tillgång på hö och vräk på med lussern och olja så är det bara att hålla tummarna. men som sagt en analys...
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

varför inte ta ett träckprov? :)


det är så att vi redan vet att hon har mask, och då är det onödigt att slänga ut pengar på det, och vi har avmaskningsmedlet ligger på köksbänken så vi sak vänta 2 veckor till. men till nästa år ska vi nog ta träckprov ^^
 
Sv: Hjälp, måste köpa foder!

min häst ville inte äta lucernhacket när det låg i krubben men la jag det i höt istället så försvann det.
nu har jag dock gått över till lucernpellets då jag tycker det är enklare o hantera o sen fri tillgång till bra hö gör susen för tunna hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 026
Senast: tott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp