hjälp inför BE körkortet!

Sv: hjälp inför BE körkortet!

Är du bara van vid att backa med enaxlat släp så skall du nog räkna med att du har några timmars backövning med boggi innan du får in känslan för det för en boggi uppför sig helt annorlunda än ett enkelaxlat du får inte alls samma utslag i styrningen på en boggi. Pesronligen tycker jag boggi är mkt enklare men det beror så klart på att det är många år sedan jag hade enkelaxlat släp och jag svär varje gång man hyr ett mackasläp över hur annorlunda det uppför sig. Kommer ihåg att det tog sin lilla tid innan man kom in i skillnaden när vi bytte från enaxlat till boggi och jag vid det tillfället bodde på en liten gård där man fick knixa rätt bra för att få in släpet vilket är mkt enklare med ett enaxlat.
Skriver under på det där om skillnaden.
Har kört enkelaxlat i över 30 år och skaffade tvåaxlat ifjol. Trång gård där jag kunde backa in det enaxlade direkt men med detta behöver jag ta om lite.
Vi upplever det som om det händer mindre när man börjar svänga men mer sedan.
Än så länge tycker jag att det enkelaxlade var lättare att backa, men har ju inte till närmelsevis samma vana med det tvåaxlade än.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

kl

Håller som bäst på att läsa BE-teorin men fastnade vid följande mening:
För att räknas som förstängning får mellanrummet till framstam eller lämmar inte överstiga 15 cm (höjden på en lastpall).

Vilket mellanrum pratas det om?
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Köra olovligt med boogie?
Du kan köra boogie släp lagligt också. Det är vikten den handlar om så kolla upp det bara så det är ok.
Jag själv har en v70 får dra 1470kg totaltvikt
sedan har ja ett boogie släp som väger 1350 får lasta 700kg
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Mellan lasten och väggen man förstänger mot, det står ju det ;)

Lättast är dock att lägga det mot väggen/kanten så att det är helt still.

Jag körde upp med förstängd last, fodersäckar fint staplade på golvet, säkrat framåt med reservhjulet :D
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

*kl*
Någon som vet om man kan hitta körkortfrågorna till BE på nätet?
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Köra olovligt med boogie?
Du kan köra boogie släp lagligt också. Det är vikten den handlar om så kolla upp det bara så det är ok.
Jag själv har en v70 får dra 1470kg totaltvikt
sedan har ja ett boogie släp som väger 1350 får lasta 700kg

den bilen som får dra mest på B här hemma får bara dra 1300, har en uthyrare i närheten och de hade inte ngt boggie släp som jag fick dra sist jag kollade...

så hade i så fall varit att be pappa köra hem släpet och träna lite boggie backning hemma på gården. köra rakt fram, rondeller, köra i backar, i samhälle, motorväg osv kan jag. är bara själva backningen med boggie som jag vill få rutin på.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Varför kör du inte upp med enaxlat om du är van det? Och sen när du har E-kortet träna och köra boggie själv sen??
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

så hade i så fall varit att be pappa köra hem släpet och träna lite boggie backning hemma på gården. köra rakt fram, rondeller, köra i backar, i samhälle, motorväg osv kan jag. är bara själva backningen med boggie som jag vill få rutin på.

Jag tog mitt BE i måndags och jag är duktig på att backa och är väldigt van att köra tunga släp sen innan. Men jag kan lova dig att det är guld värt att köra någon lektion, för de kommer med tips och synpunkter du inte ens tänkt på att du behöver känna till vid uppkörning. Jag fick väldigt mycket beröm för min körning och backning på uppkörningen - MEN körskolan gav mig väldigt mycket bra att tänka på inför uppkörningen ändå. Man glömmer av en del, tänker inte på en del och slavar en del när man kör till vardags. För att inte tala om de olater man lägger till det - allt utan att man tänker på det. Ett par kunniga och utomstående ögon är inte så fel. ;)

Det kostar någon tusenlapp men är bra mycket mer värt det än att kugga uppkörningen. Men någon tusenlapp är ju inte direkt mycket pengar om man tänker på att man ska ha körkortet i måååånga år till, förhoppningsvis. :D
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Jag tog mitt BE i måndags och jag är duktig på att backa och är väldigt van att köra tunga släp sen innan. Men jag kan lova dig att det är guld värt att köra någon lektion

Och jag tycker tvärtom; att det är helt onödigt att slösa pengar på bilskola. :laugh: Jag tog mitt BE helt privat, drygt 12 år efter att jag tog B-kort. Det var inga problem alls. Samma med min sambo, inga problem där heller.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

hade bara tänkt typ köra olovligt med en hyrd boogie för att se hur de reagerar vid gupp/backning 90 grader osv. och då bara hemma på gården.
?

Eh va?? Hyrd boggi? Varför en boggivagn och varför ska du backa omkring med hästarna i?

När du kör upp får du inte ha levande last. En boggivagn är INTE per automatik ett tungt släp.

Skaffa BE boken och plugga teori om maxlast, totalvikt, bruttovikt osv.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Sen kan man göra mycket själv. Plugga teori och gör säkerthetskontrollen varje gång du ska köra.

Det enklaste (tycker jag) är att hyra släp + bil av bilskola iaf, det är kruxigt att hitta rätt släp (måste vara täckt) och hitta saker att lasta på rätt sätt osv för att släpet ska vara tungt lastat.
Jag tyckte det var värt tusenlappen att slippa det kruxet.

Nu kuggade jag ju säkerhetskontrollen men när man bara ska göra om den kan man komma med valfri bil + släp bara det är lastat med någonting.
Jag åkte dit med en 940 + enaxlat lätt släp utan väggar, lastat med 2 lastpallar fästa med spännband.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Och jag tycker tvärtom; att det är helt onödigt att slösa pengar på bilskola. :laugh: Jag tog mitt BE helt privat, drygt 12 år efter att jag tog B-kort. Det var inga problem alls. Samma med min sambo, inga problem där heller.

JAg håller delvis med.
Jag körde upp för BE för en månad sedan, jag körde privat.
Men jag kuggade två (2!!) gånger på uppkörningen. Dyra pengar läropengR... :(
Första gången var jag så trött efter en sömnlös natt så jag gjorde några dumma småfel, kändes dessutom som att kontrollanten var extra nitisk och valde extra svåra vägar..
Andra gången var lasten fel förankrad så jag fick inte ens börja köra. (Spinn off på det så godkändes surrningen av två kontrollanter före denne.. kul när inte ens kontrollanterna kan reglerna liksom..).

Hade jag tagit kortet via körskola hade jag sluppit kugga pga felsurrning, 1650:-. Men frågan är om det blivit dyrare eller billigare i slutändan om jag kört upp via trafikskola. Tror kortet allt som allt kostade ca 5500:- inkl kuggningarna, det känns trots allt som en OK kostnad för kortet (Även om det känns surt att ha kuggat två ggr!)
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Det enklaste (tycker jag) är att hyra släp + bil av bilskola iaf, det är kruxigt att hitta rätt släp (måste vara täckt) och hitta saker att lasta på rätt sätt osv för att släpet ska vara tungt lastat.
Jag tyckte det var värt tusenlappen att slippa det kruxet.

.

Skriver under på detta :p

Första gången sambon körde upp för BE kuggade han pga släpet han lånat hade för dålig bromsverkan.

Sen kuggade ju även jag pga felsurrning.

Lägg till allt krångel för att hitta rätt bil till rätt släp med rätt lastning och surrning. Nej, om vi skulle gjort om BE-kortet så hade vi nog hyrt ett släp från bilskolan istället.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Jag valde att köra egen bil, men hyra släpet av bilskolan.

När jag fått godkänt på teoriprovet (tog några dagar att plugga in, skrev sedan med 3 fel) anmälde jag mig till körskolan, körde några lektioner med deras släp för att köra in mig. Fick då också funktionskontrollen intrummad och sedan var det uppkörning.

Kändes väl värt pengarna att hyra släp och få genomgången, slippa låna in ett tyngre släp än det egna (alt. låna annan bil och ta det egna) och sedan mecka med lastande och urlastande och någon som körde dit det för uppkörningen etc.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Jag tog 1 lektion på körskola innan uppkörningen för BE för att få en genomgång av säkerhetskontrollen, vilket var värt varenda öre med tanke på hur ingående jag behövde redogöra för lastsäkring och funktionsbeskrivning på uppkörningen.

Verkar skilja en hel del mellan olika orter, men vi höll på med säkerhetskontroll i ca 30 minuter, backning ett par minuter, för att sedan köra i ca 45 minuter. Fick redogöra in i minsta detalj under säkerhetskontrollen, berätta vad jag gjorde, och varför, och vad som kunde hända om jag inte gjorde det o.s.v. var mycket mer ingående än vad jag trodde. Är en hel del siffror och statistik att hålla reda på... Jag har alltid haft svårt för muntliga redovisningar i skolan och stakar mig gärna och tappar orden, och denne provledare pressade mig så att jag nästan började gråta två gånger... Dessutom körde jag upp med "det största släp han sett någon köra upp med", vilket inte gjorde att det kändes lättare precis :crazy: Mitt under körningen inser jag också att jag inte tänkt på att bilen jag körde upp med hade elektronisk handbroms, och tänkte "japp, det var det" eftersom man inte får använda detta vid B-korts uppkörning om jag minns rätt... Men det sa han ingenting om...

Men se på fan, fick till en prickfri uppkörning i både stadstrafik och på landsväg, samt 2 stycken backningar runt hörn, varav den ena vid järnvägsstation med korsande cykelbanor och intensiv gång & cykeltrafik...

Var bra mycket svårare än körprovet för B-kort, så att bara ta det med en klackspark tror jag inte går hem på alla orter... Men det är väl som med allt annat, vissa glider igenom hur lätt som helst, trots missar, och vissa får nitiska inspektörer som är överdrivet hårda...
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Eh va?? Hyrd boggi? Varför en boggivagn och varför ska du backa omkring med hästarna i?

När du kör upp får du inte ha levande last. En boggivagn är INTE per automatik ett tungt släp.

Skaffa BE boken och plugga teori om maxlast, totalvikt, bruttovikt osv.

:rofl: varför skulle jag ha hästarna i när jag övningskör?? jag vet att en boggie inte behöver vara tungt släp men till min bil och de släp jag har att tillgå blir det ett tungt equipage. vet såklart att man inte ska ha levande last vid uppkörning :p tänkte ta och lasta in pellets säckar jämnt fördelade på golvet. och då ta ett släp med låg max last men som ändå väger mer än 1300kg så man slipper fylla mer än halva maxlasten på ett släp med max last på 1200kg.

vill provköra med boggie för att det är lättare att hitta ett släp som stämmer med det ovan än ett enkelaxlat häromkring(enkelaxlade har oftast lite högre max last än nervägda boggie). sen vill jag gärna lära mig köra med boggie helt enkelt.

har en pappa som jobbat som trafik polis och som vet hur lasten ska säkras samt är han mekaniker och kan kolla över så equipaget är ok, samt har han E-kort och kan köra mig och bil + släp till körprovet och därifrån om det skulle behövas.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

ska ta kontakt med körskola och ta ngn körlektion också så jag kan få tips och konstruktiv kritik om min körning. kommer inte att hyra släp av denna körskolan till uppkörning då det är i en annan stad en timme bort som jag vill köra upp.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Klart du måste ha hästarna i annars blir det ju inte realistiskt :angel:.

tror inte min svårlastade häst hade uppskattat det :p, gammel tanten kanske uppskattar en åktur dock, :idea:brukar underhålls lasta henne ngn gång om året men har inte kört med henne än.

konstigt att 2 av mina 3 hästar lastar sig själv men det är den svårlastade jäkeln som jag behöver lasta för att ta min till träning :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp