hjälp inför BE körkortet!

Buck

Trådstartare
jag har kollat runt efter vad som krävs för att man ska kunna ta körkortet, och såg nu att man behöver tillstånd körkorts tillstånd :confused: även om man inte övningskör med tungt släp??
hade varit super bra om man bara kunde plugga teorin och köra/skriva upp och slippa alla andra kostnader så som körskola och handledare.
jag kör en hel del med lätt släp, både täckta och öppna, är en mästare på att backa och till och med min svårlastade häst går rätt in i släpet sen jag började köra :p.

hade bara tänkt typ köra olovligt med en hyrd boogie för att se hur de reagerar vid gupp/backning 90 grader osv. och då bara hemma på gården.

teorin har jag för mig står i B boken(har inte hittat ngt ngn annan stans åtminstonde :/).

men hur är det med tillstånden egentligen? vad behöver jag????
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Du behöver ha ett körkortstillstånd för att få ta en ny behörighet, vilket BE är. Det har ingenting med övningskörning att göra. Gå in på korkortsportalen.se så kan du läsa och beställa blanketter.

Du kan göra teorin själv och beställa tid på Transportstyrelen för teoriprov och även uppkörning. Gör du allt själv måste du också själv ordna bil och släp för uppkörningen. Kolla då noga vilken typ av släp som det ska vara och hur den ska vara lastad.

Det finns en särskild bok för BE. Kolla bibliotektet om den finns där. Risken är att den är gammal och nya regler har tillkommit. Gå annars in på STR och beställ boken + övningsmaterial. Kan vara en god investering. Bara Körkortsboken för B har för lite om just BE.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Nu vet ju inte jag hur länge sedan det var som du tog ditt vanliga körkort, men för mig var det verkligen lönt att gå via körskolan (inte för teorin, men körningen). Jag är rätt säker på att jag hade kuggat uppkörningen annars, och då har jag ändå kört väldigt mycket med släp och tyckte jag var grym på att backa.... Det var jag inte, visade det sig, eftersom man bara får backa på speglarna på provet. :angel:
Dessutom är det ju körning på landsväg och i tättbebyggt område, och när jag tog det vanliga körkortet var inte eco-driving uppfunnet, så det fick jag lära in.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Som sagt, tillståndet måste man ha. Och material är klokt att köpa/låna om någon har det nya. Med där finns även banan utritad som man ska köra på provet! Jag riggade upp den hemma och övade innan provet och det hjälpte verkligen, det lugnade nerverna rejält. Han jag körde upp för tappade hakan, det gick väldigt bra för lilla mig och det trodde han nog inte :p
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Hej! Det är bra också om du kan ta en körlektion, så de kan visa hur manövringingsbanan ser ut och hur man utför säkerhetskontrollen på ett rikigt sätt så du inte kuggar där. För mig räckte det med en lektion på körskolan för att klara uppkörningen till BE.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Du måste ha körkortstillstånd innan du skriver teori (första officiella steget s a s).

Jag tycker det är lika bra att skaffa det så snart som möjligt, om du tänker börja plugga och skriva upp. Jag fick rådet av körskola att skriva upp själv och sedan skriva in mig. Jag ville ha deras släp (för att lastning etc skulle vara färdigt) och körde därför med egen bil och deras släp. Bra att få funktionsgenomgång också, den hade jag nog bommat utan körskolan.

Köra olovligt hade jag inte gjort, då ryker ju möjligheten till tillstånd en tid framöver om du blir påkommen.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

ok så körkorts tillstånd behövs och E bok...

banan för att backa in i garage har jag hittat på trafikstyrelsens hemsida, den ser väldigt lätt ut XD. får backa på både kortare sträcka och snävare för att komma rätt här hemma. :p
körskola för att övningsköra en gång hade jag först tänkt, men det var dyrt...
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

behöver du verkligen ta BE? Nu är jag väääldigt trött efter jobbet och kan vara ute och cykla helt men från januari får man väll köra 4.5 ton totalvikt på B oavsett släpvagnsvikt? Behövs BE då?
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Aha okej!

Då var jag inte helt ute och cyklade endå då! Ska på distriktets föreläsning om detta om ett par veckor då borde jag rimligtvis veta mer får väll återkomma då :p
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Är du bara van vid att backa med enaxlat släp så skall du nog räkna med att du har några timmars backövning med boggi innan du får in känslan för det för en boggi uppför sig helt annorlunda än ett enkelaxlat du får inte alls samma utslag i styrningen på en boggi. Pesronligen tycker jag boggi är mkt enklare men det beror så klart på att det är många år sedan jag hade enkelaxlat släp och jag svär varje gång man hyr ett mackasläp över hur annorlunda det uppför sig. Kommer ihåg att det tog sin lilla tid innan man kom in i skillnaden när vi bytte från enaxlat till boggi och jag vid det tillfället bodde på en liten gård där man fick knixa rätt bra för att få in släpet vilket är mkt enklare med ett enaxlat.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

*KL*

Även om körskolan var dryg sett till både pengar och attityd (det kändes verkligen som de ville ta extra lektioner för att göra det dyyyrt för mig) så måste jag ändå säga att de tipsen jag fick hjälpte mig igenom uppkörningen.
Jag tror jag kanske hade klarat det på 2 uppkörningar ändå men nu slapp jag tänka på att bygga en bil-släp-kombination samt klarade det på första försöket.

"...Det var jag inte, visade det sig, eftersom man bara får backa på speglarna på provet..."

Jag tog BE för 3 veckor sedan. Backade med typ alla hjälpmedel jag vet, vände mig om, speglar, stanna och gå ut. Inga anmärkningar. Hur backar du normalt sett? Öppen dörr samtidigt som man backar var no-no, annars fick jag inga tillsägelser under körlektionerna.
(Nej jag backade inte med öppen dörr, jag frågade är det något man inte får och fick det som svar...)

/C
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Nu får man göra som Caffe skriver, gå ut, vända sig, vrida sig, dansa ett varv runt bilen, bara du är klar inom tio minuter.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Ja, men som sagt inte backa med öppen dörr, vilket är min paradgren. ;) Och det tog en hel del övning att lära sig backa på speglar när man inte gjort det innan....
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

övergången enkelaxlad/boggie är det jag ville lära mig, har en enkelaxlad nu och bara kört med det. så tänkte hyra(pappa hämtar/lämnar såklart) och köra runt lite hemma på gården och då för skojs skull också testa köra tungt med jeepen som har dålig sväng radie(min bil svänger på en 5krona i jämförelse :p). köra över gupp, backa runt hörna, backa rakt bakåt, backa snett bakåt osv kommer jag kunna göra hemma på gården. och får en minderårig körkortslös köra traktor med släp på egna marker så kan väll jag köra tungt släp?

backar med stängd dörr med hjälp av speglar och /eller titta bakåt. sällan jag behövt gå ut för att kolla när jag kör med egna släpet.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Fast man får faktiskt hänga ut genom bilrutan när man kör upp, vilket ju nääästan är att backa med öppen dörr! :bow:

Inte riktat specifikt till Bison förstås...
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Finns ju inget som säger att du inte lagligt kan köra en boggie. Det är beroende på vilken totalvikt släpet har och vad din bil får dra med B-kort.
Med rätt totalvikt på släpet så kan du lugnt hyra det själv och köra utan att ha hjärtat i halsgropen.


Lycka till med BE-kortet.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

bilen får bara dra 1300kg, lokala uthyraren har inte så lätta boggie släp tyvärr. annars hade det varit absolut bäst.
 
Sv: hjälp inför BE körkortet!

Så svårt är det inte att köra bil och släp, det gäller bara att vid rakbackning ha små rattrörelser och när man ska svänga och backa titta på däcken på vagnen vart de är påväg och försök att föreställa dig hur dragstången är i förhållande i bilen så kommer de att gå galant :D :D

och när man kör rakt är det nästan ingen skilnad än att bara köra med bil det "skär" ytterst lite i svängarna, men håll ut lite extra och kör du med husvagn så kolla i "fel spegeln "innan sväng så att det är klart för överhänget så du inte klipper en bil eller något .

// Lastbils chaufför som kör med lastbil och släp
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp