Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Clancy

Trådstartare
Har en mycket lättfödd halvblodsvalack som verkligen behöver tappa en 50 - 60 kg. Tror detta skulle vara relativt enkelt om bara jag får foderstaten att stämma. Just nu får han betydligt mera än underhållsbehovet och det visar sig i en ca 2 1/2 cm tjockt fettlager över revbenen... Promenadrids enbart efter skada men ska förhoppningsvis vara igång till sommaren. Behöver verkligen hjälp, jag har försökt på alla sätt och vis men får inte ihop det.
Hösilaget har värdena:

ts ca 80 - 84% - i princip torrhö.
8,8 MJ/kg
smrp 68 g/kg
Hans underhålls behov just nu på ca. 67 MJ och 470 smrp, behöver en kvot på minst 7. Blir lätt bukig.

Äter även drygt 0,2 kg foderjäst. Jag vill ge mycket grovfoder men det funkar inte. han äter ca. 13 kg nu, behöver mycket strå för magen. Hoppas någon orkar förbarma sig över detta!:banana:
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Om du kan få tag på fin smaklig halm så kan du byta ut en del av höt mot halm för att få ner MJ men behålla stråmängden.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

har prövat att byta ut en del mot halm, tycker inte det gav något resultat förutom att han blev mera bukig. Detta trots att jag gav extra protein för att kompensera bortfallet.. Börjar tro att det är omöjligt att få honom i form!
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

äter han bara grovofder och foderjäst ?? annars skulle jag ta bort kraftfodret om han får något sådant, du säger att han blir bukig, är det bukig för att han äter mkt grovofder eller är han bukig + har tappat ryggmsukler, överlinje ??
du kan inte föröska få tag på något annat grovofder att blanda med ? det är ju bra dom kan få så mkt grovfoder som möjligt att äta utan att vara skdaligt feta såklart... Min häst äter oxå mkt grovofder äter ca. 20 kg hösilage/dag men han har ahft proteinbrist så han får typ fri tillgång nu, han har ju lite mage, men han har även stått pga. skada så hoppas att han blir lite mer vältränad och att lite mage försvinner sen :smirk:

Eftersom det var så hög Ts på ditt hösilage är det ju nästan som hö, och 13 kg hö är nog ganska mkt igentligen, så du skulle säkert kunna ta bort 2 kg. varför måste din häst äta så mkt grovofder har den lätt att få kolik ?, det är ju självklart bra att håla igång magen, hästar vill inte gå mer än 3-4 h utan att äta.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Han käkar inget kraftfoder förutom foderjäst.. så där kan jag inte dra ner. Hans bukighet tror jag både beror på att han äter mycket grovfoder + att han tappat både rygg och magmuskler under vilan. Buken kommer säkert att bli bättre när jag kan sätta igång honom på allvar, fast han har alltid haft lite buk ändå..tror han är skapad så. Att skaffa annat grovfoder är uteslutet, vi har jordbruk och odlar eget ekologiskt foder till våra djur... Det mesta fodret har ett innehåll på över 10-13+ MJ och 100+ smrp/kg foder, hästarna får det "sämsta" :D, nästa år ska jag se om vi kan ta en sen skörd som hästmat.

Grovfodret är ju i princip torrhö så jag skulle kunna ge mindre.. Men för att ge enbart hans underhållsbehov så kan jag inte ge mer än knappt 5 kg.. :crazy: Han har en känslig mage = sprutdiarre och svampangrepp i pälsen m.m när den blir i olag, dock håller den sig för det mesta i trim med mkt grovfoder + foderjäst. En annan orsak till att jag inte kan begränsa hans giva är att han går på lösdrift med min andra häst (svårfött, smäckert varmblod). Halva frukosten och lunchen äter de i olika hagar (stoppar in lilltjejen i hennes ätarhage), då får han lite drygt 3 kg/mål. Däremot är de på natten instängda i ett rymligt utestall med spånbädd, då måste jag lägga ut mkt foder för att varmblodet (äter sakta och är ranglåg) ska få i sig nåt... Självklart äter fläskis det mesta. Dock är ett stall med 3 boxar klart till sommaren, då blir det nog lättare.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Jag tror att det är svårt att komma till rätta med problemet så länge du inte kan bestämma vad han ska äta. I så fall hade jag bytt en del av det fina höet mot halm och ev proteintillskott för att få ner energimängden. Om du ger foderjäst bara för magens skull är det bättre att ge vanlig bakjäst.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

ok, jag ska pröva igen med lite halm. Bakjäst ger det samma effekt?? :idea: Är ju betydligt billigare!
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Är han bukig så får han troligen för lite protein, en del hästar kräver en väldigt hög kvot för att inte bli bukiga. Enklaste sättet att få i han mer protein utan att höja energin är att ge honom antingen soja eller Krafft Protein.

Vi har noterat en enorm skillnad på den pensionerade spatthästen i mitt stall sedan vi gick över från hö med kvoten 6 till ett med kvot 8. Han får samma mängd energi men har ändå blivit mycket smalare och han går enbart i hagen.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

ok, jag ska pröva igen med lite halm. Bakjäst ger det samma effekt?? :idea: Är ju betydligt billigare!

Om det bara handlar om magen så vill jag nog påstå att det ger betydligt bättre effekt om du inte har hittat foderjäst med levande jästkultur. Det är jästsvampen i vanlig jäst som ger den önskade effekten. Det räcker med 10 gram per dag till en stor häst. Jag ger en fjärdedels till mina, lättare att dela.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Tror inte det beror på för lite protein!!?? Han får mer än dubbla sitt behov av smrp + att kvoten med höet och foderjästen han äter är på 8. Tycker det är märkligt att han är såpass bukig!!! Någon idé??
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Ska pröva om bakjäst ger samma resultat som foderjästen! Fast det känns pirrigt att ta foderjästen när det funkat så bra, men ska pröva! Är ju absoulut värt om det funkar!
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Ska pröva om bakjäst ger samma resultat som foderjästen! Fast det känns pirrigt att ta foderjästen när det funkat så bra, men ska pröva! Är ju absoulut värt om det funkar!

Det bästa är kanske att bara lägga till bakjästen och inte ta bort ngt som du tycker fungerar. Jag är helt säker (om man nu kan vara det) på att det jag skrev tidigare om balansen i tarmarna och foder/bak jäst stämmer. Men sedan är jag osäker på hur du ska göra. Jag hade bara lagt till bakjästen-men det är jag det.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Tror inte det beror på för lite protein!!?? Han får mer än dubbla sitt behov av smrp + att kvoten med höet och foderjästen han äter är på 8. Tycker det är märkligt att han är såpass bukig!!! Någon idé??

Jag tror att det beror på antingen
för lite proteinmängd, för stor mängd grovfoder, för lite ridning eller för mkt energi.

Min häst var också så. Jag ökade proteinmängden, minskade grovfodermängden, minskade energimängden och har ökat tempot och arbetet i ridningen. Nu ser hon snart mkt bättre ut. Vilket av alla dessa faktorer det beror på är jag kanske lite osäker på. Men jag har ändrat lite i taget och tror mest på en kombination av allting.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Tror inte det beror på för lite protein!!?? Han får mer än dubbla sitt behov av smrp + att kvoten med höet och foderjästen han äter är på 8. Tycker det är märkligt att han är såpass bukig!!! Någon idé??
En häst som skall bantas men inte rids behöver väldigt mycket mer protein än en häst som rids. En häst som får mycket grovfoder kan se bukig ut för att den inte har plats för allt foder i tarmarna annars.

Jag tror som Forest Autumn att du behöver öka proteinet eller dra ner på grovfodret för att få ned bukigheten.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Vad är det för typ, ålder, vikt mm
13 kg är MYCKET för en stor lättfödd häst- är jämförbart med samma mängd kanonhö.
som att ge 20 kg normalt silage:eek:
Ta bort hälften o ge ngt kg halm- bara. om det är en stor häst.

Har den stora fettdepåer ska den inte ha mer protein. Den går ju knappt heller.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Vad är det för typ, ålder, vikt mm
13 kg är MYCKET för en stor lättfödd häst- är jämförbart med samma mängd kanonhö.
som att ge 20 kg normalt silage:eek:
Ta bort hälften o ge ngt kg halm- bara. om det är en stor häst.

Har den stora fettdepåer ska den inte ha mer protein. Den går ju knappt heller.

Vet att det är mkt, beror ju på att han går på lösdrift med ett svårfött och ranglågt varmblod. När boxarna är klara kan jag kontrollera hans matintag bättre. Jag har tidigare bytt ut lite silage och gett några kilo (4-5) halm, dock tyckte jag han blev ännu bukigare. Detta trots att jag täckte upp proteinbortfallet med råge, Krafft protein.. Men det blev kanske proteinbrist ändå..?? Just nu går han kanske 15 - 25 min/dag, tömkörning och skrittpromenader med lite trav. Är ju under uppbyggnad och har tappat ordentligt med magmuskler.. Men han var lite bukig även när han var fullt igång (hade starka mag och ryggmuskler), det kanske beror på att han får så mkt. grovfoder :o. Han är en halvblodsvalack på 170 cm, maffig typ. 16 år. Är dålig på att uppskatta vikt men vet. trodde på kring 600 kg, Men är nog närmare 650 skulle jag tro (Ena vet. sa 500 kg:p, jo tjenare!! :rofl:) Med viktmåttband väger han kring 610 kg bakom armbågen men han är fläskigare runt magen = ca 650 kg..?
Han har inte särskilt mkt. fett på övriga kroppen, allt sitter runt magen. Klart att lite är höbuk men revbenen är inte på långa vägar urskiljbara med handen. Han har ett ordentligt fettlager, 3 cm+.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Jag tror att det beror på antingen
för lite proteinmängd, för stor mängd grovfoder, för lite ridning eller för mkt energi.

Min häst var också så. Jag ökade proteinmängden, minskade grovfodermängden, minskade energimängden och har ökat tempot och arbetet i ridningen. Nu ser hon snart mkt bättre ut. Vilket av alla dessa faktorer det beror på är jag kanske lite osäker på. Men jag har ändrat lite i taget och tror mest på en kombination av allting.

Lät rimligt, ska begränsa grovfodermängden så fort boxarna blir klara.. Fast snart är det ju sommarbete och då sväller han som en ballong hur som helst..:crazy:
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Vill ni se en bild på den runda och bukiga magen??
Hur lägger man in bilder..??
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Det är ju en sak att vara smal o bukig- en annan att vara fet o dito:crazy:
Den behöver inget mer protein- om den ska banta.
Tror du uppskattar vikten rätt. min 167 cm med hög manke väger 630- ngt välmående:angel:

Vet det där trasslet med en jättehungrig lättfödd o en ranglåg som behöver mer mat. Då ordnar det sig nog när du får bort honom från matbordet;)

Buken trimmar du till med att sätta bukmuskler på honom. Rid ordentligt.

Man kan se skillnad på före o efter pass.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 364
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp