HJÄLP halt vid besiktning

Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att köpa hem en gammal ridskolehäst, som jag red på för några år sedan. Hon är född -98 och har stått på ridskolan under 10 års tid, men är ändå relativt pigg.
Hon visade under provridningen att hon var 'stel' i ena bakbenet men hon visade ingen smärta i det under ridningen. Detta var ungefär 2-3 veckor sedan. Senare, idag, inne vid besiktningen så började hon protestera vid böjprovet (hon ska ha ryggat undan). Men hon visade ingen hälta under longeringen...

Jag kunde personligen inte närvara på besiktningen men min mamma var med och sa att veterinären avrådde från köp pga smärtan. Men vi ska nu tillbaka till kliniken om 3 veckor och då kolla igen och dessutom göra klart besiktningen.

Så behöver lite hjälp, den onda påverkade ju inte ridningen men hon visade ju tydlig smärta vid böjprovet... Såååå ska jag köpa henne eller inte? Jag kommer inte använda henne som någon tävlingshäst utan snarare som skogsmulle och läromästare.

Stelhet ska man ta på allvar!
Varför har den blivit stel i ETT bakben?
Hade det varit båda hade jag varit mindre benägen att tro att stelheten kan ha med smärta att göra.
Har den någon form av problematik kan kroppen ha stumnat till kring det för att skona kroppen från smärta, grovt förenklat givetvis.

Men jag hade varit skeptisk.
Det finns friska hästar. Om vet uttryckligen avrådde från köp tycker jag du ska ta det på allvar.

Det finns friska hästar.
Kanske är hästen inte smärtpåverkad vid ridning idag. Kanske är den det.
Oavsett är det väldigt mycket större risk att en häst med stelhet/problem får smärta antingen i det benet eller i resten av kroppen framöver än att en mjuk häst med rena plåtar får det.
Stelhet är inte sunt att gå med. Till slut får man ont.
Och såna där man får bor stelhet på kan man tyvärr ibland inse att smärta var skälet till att de styvnade till, i försvar mot smärtan.
 
Ja vi ska röntga, oavsett om hon är ren till nästa besiktning, som vi ser på det nu. Sen gör vi, självklart, en utredning på vad det kan vara och ger en ev. behandling innan köp om problemet kvarstår. Verkade inte alls ligga i ridskolans tanke nu och jag har inte haft någon chans att prata med dem (är inte jag son sköter själva affären).

Har pratat lite med några från 'utsidan' av det hela utöver detta forum och har fått några idéer om inflammation eller liknande som är kortvarigt. Men men... Bara att vänta och se.
 
Kan bara skriva utifrån egen erfarenhet.
Min första häst var en fd ridskolehäst som jag hade som "min" under gymnasiet.
Hon var u.a på longerprovet och visade 0,5 grads hälta vid böjprovet på klinikbesiktning. Vila två veckor och var sedan u.a på böjprov med. (Röntgade inte dum som jag var.)
Satte igång henne långsamt och när hon var igång hade vi väldigt kul ihop. Efter att ha ägt henne i nio månader blev hon halt. Upp på klinik där de hittade ENORMA pålagringar runt hela kronbenet. Hon blev tyvärr utdömd för denna skada efter försök att få henne haltfri.
Hade inte utsatt mig själv för det igen när man nu kan få så mycket 100% friska hästar till väldigt bra pris. Har tabbat mig på för många hästköp så nu är jag superpedant!
Känner du dock att du gärna vill ha hästen och har råd att behandla om något dyker upp, så kör på. :)
Själv var jag inte beredd på den känslomässiga biten med att första hästen blev utdömd bara ett år efter inköp. Hade heller inte räknat med att jag skulle få veterinärfakturor som kostade tre gånger så mycket som hästen. :/ Kunde ju börjat mitt hästägande betydligt roligare om man säger så...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 144
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 371
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 565
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp