HJÄLP halt vid besiktning

Ericamedx

Trådstartare
Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att köpa hem en gammal ridskolehäst, som jag red på för några år sedan. Hon är född -98 och har stått på ridskolan under 10 års tid, men är ändå relativt pigg.
Hon visade under provridningen att hon var 'stel' i ena bakbenet men hon visade ingen smärta i det under ridningen. Detta var ungefär 2-3 veckor sedan. Senare, idag, inne vid besiktningen så började hon protestera vid böjprovet (hon ska ha ryggat undan). Men hon visade ingen hälta under longeringen...

Jag kunde personligen inte närvara på besiktningen men min mamma var med och sa att veterinären avrådde från köp pga smärtan. Men vi ska nu tillbaka till kliniken om 3 veckor och då kolla igen och dessutom göra klart besiktningen.

Så behöver lite hjälp, den onda påverkade ju inte ridningen men hon visade ju tydlig smärta vid böjprovet... Såååå ska jag köpa henne eller inte? Jag kommer inte använda henne som någon tävlingshäst utan snarare som skogsmulle och läromästare.
 
Vänta till nästa prov. Men avråder vet fortarande bör man ju lyssnat.
Gjorde själv en sån blunder, var dö kär i hästen men hon visade som din. Men var ung och dum och köpte även fast vet avrådde, det var ju min häst.
Kostade mer än det smakade även om jag älskade den hästen.

Går inte den här igenom finns det flera andra som kommer göra det
 
Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att köpa hem en gammal ridskolehäst, som jag red på för några år sedan. Hon är född -98 och har stått på ridskolan under 10 års tid, men är ändå relativt pigg.
Hon visade under provridningen att hon var 'stel' i ena bakbenet men hon visade ingen smärta i det under ridningen. Detta var ungefär 2-3 veckor sedan. Senare, idag, inne vid besiktningen så började hon protestera vid böjprovet (hon ska ha ryggat undan). Men hon visade ingen hälta under longeringen...

Jag kunde personligen inte närvara på besiktningen men min mamma var med och sa att veterinären avrådde från köp pga smärtan. Men vi ska nu tillbaka till kliniken om 3 veckor och då kolla igen och dessutom göra klart besiktningen.

Så behöver lite hjälp, den onda påverkade ju inte ridningen men hon visade ju tydlig smärta vid böjprovet... Såååå ska jag köpa henne eller inte? Jag kommer inte använda henne som någon tävlingshäst utan snarare som skogsmulle och läromästare.
Fast stelhet är ju en form av smärta imo, en 16 åring är ju inte gammal och ska inte vara stel bara sådär. Köp inte.
 
Jag skulle vilja säga att det beror på priset på hästen och din egen ekonomi om du ska köpa eller inte. För att en häst som gått tio år på ridskola och efter som den nu säljs troligen är utsorterad, blir påverkad vid böjprov är egentligen inte så underligt.

Köper du den billigt och ska ha den till lättare ridning och har råd att behandla den om det blir värre, så kan det vara lönt att köpa. Det är en chansning men det kan ge dig en trevlig häst i många år eller problem med en gång.
Om du köper och tänker ha den för mer ridning, träningar och kanske någon tävling och att det är ridningen som är anledningen till att du köper häst. Köp inte, den här hästen kommer troligen inte att hålla för det.
 
Vi kommer köpa den för 20k kr ungefär. Jag förväntar mig ju inte direkt någon topphäst men som ändå ska klara av att ridas 5-6 dagar i veckan. Kommer inte vilja tävla eller liknande, som Max KM...
 
Har den någon försäkring som går att ta över? Vad säger ridskolan om stelheten, är det något hästen haft länge?
 
Har den någon försäkring som går att ta över? Vad säger ridskolan om stelheten, är det något hästen haft länge?

Sannolikt så finns det en verksamhets försäkring, vilket innebär att det kan bli svårt med försäkring på den här hästen. Över 20 år med böjprovsreaktion, får man ens en försäkring så lär den inte gälla för särskilt mycket krasst sett.
 
Sannolikt så finns det en verksamhets försäkring, vilket innebär att det kan bli svårt med försäkring på den här hästen. Över 20 år med böjprovsreaktion, får man ens en försäkring så lär den inte gälla för särskilt mycket krasst sett.
Va inte hästen född 98? Har för mig att gränsen går runt 16 år på de större försäkringsbolagen om man vill ha heltäckande.. Tror som dig att hästen inte är individuellt försäkrad vilket kanske kan skapa problem för TS då hon behöver nytäcka, dessutom med ett besiktningsprotokoll som inte är rent..
 
Att en häst som är 16 år och har gått större delen av sitt liv på ridskola protesterar vid böjprov tycker jag inte är ett dugg konstigt. Däremot undrar jag ifall det gjordes någon mer utredning om var den har ont? Det kan ju vara en minimal förslitning, som troligen inte har någon större betydelse för en häst som rids lätt men som har blivit till en inflammation just pga att den rids av många olika ryttare flera timmar om dagen. Kanske räcker det med en behandling någonstans och sen är hästen frisk och kry resten av sitt liv.
Det jag försöker säga är att man måste sätta diagnos och prognos i förhållande till bakgrund och vad hästen ska användas till i framtiden.

Min första egna häst var just en ridskoleponny som vi köpte loss, förvisso efter vår förfrågan och inte för att den behövde bytas ut. Den hade i alla fall en inflammation i ett framknä när den besiktigades i maj, så den behandlades och var konvalecent över sommaren. Ny besiktning gjordes i aug-sept nån gång (minns inte, det var 1983...) och då var hon klockren. Jag hade den i några år tills jag blev för gammal att tävla ponny och hon var kärnfrisk vid besiktningen även då hon såldes.
 
Vet inte hur det är med försäkring men vi har löst så att det ska gå att ta över den iaf... Om hon visade sig den då.

De pratade om att hon ömmade vid virveln och något nedåt, inget som tidigare veterinär inte sett (hon besiktigades av ridskolans egna vet.) vilket var i oktober och var då ren. Sen ska man ju ha en objektiv syn i det fallet...
Hon har dessutom gått som vanligt på ridskolan och de har inte reagerat på att hon sett stel ut.

Har pratat runt lite nu och många tycker att det låter som en inflammation och att det då, förhoppningsvis, är bättre tills nästa besiktning om tre veckor. Så får hoppas att det löser sig där. Hade heller inte förväntat mig en helt hel häst efter alla åren osv.
 
Har varit med om många ridskolehästar som blivit besiktade, de flesta köpta trots 1-2 graders hälta i alla benen då det är något som normalt händer på ridskolor. Ingen av hästarna hade några problem med hälta efter att de fått vila upp sig och börjat med sitt privathästliv. Så visst kan man chansa om man tycker att det är värt det, eller så letar man på en annan häst som är helt friskt.
Kan väl säga att min häst inte ens accepterade att bli böjd utan reste sig så pass mycket att veterinären ansåg att det var nog utan böjprov. Han var dock aldrig riden och bara gått i hagen i hela sitt 4 åriga liv. Men sen att köpa en läromästare för 20k så kanske man har pengar över ifall det skulle vara någon mer seriös hälta i framtiden? Kommer hästen gå lugnare nu under de här 3 veckorna innan besiktningen eller kommer det bara tuffa på som vanligt?
 
Har varit med om många ridskolehästar som blivit besiktade, de flesta köpta trots 1-2 graders hälta i alla benen då det är något som normalt händer på ridskolor. Ingen av hästarna hade några problem med hälta efter att de fått vila upp sig och börjat med sitt privathästliv. Så visst kan man chansa om man tycker att det är värt det, eller så letar man på en annan häst som är helt friskt.
Kan väl säga att min häst inte ens accepterade att bli böjd utan reste sig så pass mycket att veterinären ansåg att det var nog utan böjprov. Han var dock aldrig riden och bara gått i hagen i hela sitt 4 åriga liv. Men sen att köpa en läromästare för 20k så kanske man har pengar över ifall det skulle vara någon mer seriös hälta i framtiden? Kommer hästen gå lugnare nu under de här 3 veckorna innan besiktningen eller kommer det bara tuffa på som vanligt?

Varför skulle det vara okej att ridskolehästar är halta? Vi hade iallafall ingen häst som gick lektioner som var halt på den ridskolan som jag jobbade på utan blev en häst halt så togs den genast ur lektionsverksamheten, utreddes och behandlades. De hästarna som såldes visade aldrig något fel på besiktningarna heller. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt? Varför skulle det vara mer okej att köpa en trasig häst ifrån ridskolan än någon annanstans ifrån? Jag tycker väl snarare att man ska undersöka en ridskolehäst extra noga eftersom hästen har gått med så många olika ryttare på olika nivåer att risken för slitageskador är extra stor och det är inget man vill köpa på sig.
Att ha en häst med skador är aldrig roligt men att köpa sig en häst som redan är trasig är riktigt dumt. Att hästen är billig i inköp spelar inte heller någon roll. Att behandla en häst kostar lika mycket oavsett om den kostade 2000 kr eller 2000000 kr i inköp. Att tänka att man kan köpa en trasig häst för att den är billig är en riktig tankevurpa för då har man ju ingen aning om vad notan kommer att sluta på eller om man överhuvudtaget någonsin kommer få en ridbar häst. Jag förstår inte heller vad du menar med i framtiden? Hästen är ju halt nu. Den behöver utredas och få behandling för sin hälta nu och inte i framtiden.
Hästen kanske inte ens har någon enskild försäkring som Ts kan ta över utan hon måste teckna en ny försäkring och då kommer hon få reservation på det benet där hältan sitter om hästen inte går igenom besiktningen.

Att börja livet ihop med sin nya hästkompis med diverse hältor/skador/sjukdomar är väl ingen bra början oavsett varifrån hästen köps ifrån?

Att just din häst var så ohanterad att den inte kunde böjas förstår jag inte heller relevansen till? Menar du att Ts ska chansa för att du gjorde det och det gick bra?

Jag tycker att @Ericamedx ska leta vidare efter en frisk häst om nu inte hästen går igenom ua vid nästa besiktning. Det finns ingen anledning i världen att köpa på sig trasiga hästar. Sjuka och skadade blir hästar tyvärr förr eller senare iallafall så att köpa en häst som redan är trasig är bara dumt.

Det man också bör tänka på om man är intresserad av en ridskolehäst är att ridskolehästar brukar ha väldigt svårt för att vara ensamma då de inte är vana vi det. Man bör antingen vara så duktig att man reder ut att ensamhetsträna en häst eller alltid ha tillgång till att kunna rida med andra för det är inte alls säkert att hästen är lika lätthanterbar när den flyttar som den var på ridskolan. Bara det att hästen får mycket mindre motion när den blir privathäst kan göra en enorm skillnad på hästen.
 
Absolut inte köpa en ofräsch häst om man vill ha den till ridning. Ska den gå som avelshäst kan det vara OK, om det inte är något som blir värre av en tung dräktighet.

Hästen är halt. Vilket visar sig vid böjprov, då den reagerar vid böjningen. Det framgår inte hur reaktionen ser ut vid själva rörelsen efter böjprovet. Hästen har redan tidigare visat besvär genom "stelhet". "Stelhet" är i de flesta fall hälta, men lekmän klassar det inte så eftersom det krävs ett tränat öga för att ta reda på hur rörelsen egentligen ser ut.

Ägaren verkar otroligt slarvig med hästens hälsa, självklart utreder man en häst (och behandlar) om de visar böjprovsreaktion vid besiktning.

Hästen är helt enkelt halt, borde utredas och behandlas. Den blir värre vid böjprov och visar smärta vid provokation.

Jag hade absolut klinikbesiktigat om jag fortfarande var intresserad av hästen, absolut inte hembesiktning av säljarens veterinär.

Att ta över en verksamhetsförsäkring som ridskolan sannolikt har, betyder att du har ett otroligt dåligt försäkringsskydd. Har själv köpt loss äldre ridskolehäst och visste att skyddet var dåligt. Det var sämre än så, vi fick inte ersättning varken för behandling eller liv (hästen fick tas bort) trots obruten försäkring, A1, i över 10 år.
 
Att en häst som är 16 år och har gått större delen av sitt liv på ridskola protesterar vid böjprov tycker jag inte är ett dugg konstigt. Däremot undrar jag ifall det gjordes någon mer utredning om var den har ont? Det kan ju vara en minimal förslitning, som troligen inte har någon större betydelse för en häst som rids lätt men som har blivit till en inflammation just pga att den rids av många olika ryttare flera timmar om dagen. Kanske räcker det med en behandling någonstans och sen är hästen frisk och kry resten av sitt liv.
Det jag försöker säga är att man måste sätta diagnos och prognos i förhållande till bakgrund och vad hästen ska användas till i framtiden.

Min första egna häst var just en ridskoleponny som vi köpte loss, förvisso efter vår förfrågan och inte för att den behövde bytas ut. Den hade i alla fall en inflammation i ett framknä när den besiktigades i maj, så den behandlades och var konvalecent över sommaren. Ny besiktning gjordes i aug-sept nån gång (minns inte, det var 1983...) och då var hon klockren. Jag hade den i några år tills jag blev för gammal att tävla ponny och hon var kärnfrisk vid besiktningen även då hon såldes.
Min häst är 19 år och fd ridskolehäst i över 10 års tid, har artos i bb knän men går igenom klockrent..
 
Varför skulle det vara okej att ridskolehästar är halta? Vi hade iallafall ingen häst som gick lektioner som var halt på den ridskolan som jag jobbade på utan blev en häst halt så togs den genast ur lektionsverksamheten, utreddes och behandlades. De hästarna som såldes visade aldrig något fel på besiktningarna heller. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt? Varför skulle det vara mer okej att köpa en trasig häst ifrån ridskolan än någon annanstans ifrån? Jag tycker väl snarare att man ska undersöka en ridskolehäst extra noga eftersom hästen har gått med så många olika ryttare på olika nivåer att risken för slitageskador är extra stor och det är inget man vill köpa på sig.
Att ha en häst med skador är aldrig roligt men att köpa sig en häst som redan är trasig är riktigt dumt. Att hästen är billig i inköp spelar inte heller någon roll. Att behandla en häst kostar lika mycket oavsett om den kostade 2000 kr eller 2000000 kr i inköp. Att tänka att man kan köpa en trasig häst för att den är billig är en riktig tankevurpa för då har man ju ingen aning om vad notan kommer att sluta på eller om man överhuvudtaget någonsin kommer få en ridbar häst. Jag förstår inte heller vad du menar med i framtiden? Hästen är ju halt nu. Den behöver utredas och få behandling för sin hälta nu och inte i framtiden.
Hästen kanske inte ens har någon enskild försäkring som Ts kan ta över utan hon måste teckna en ny försäkring och då kommer hon få reservation på det benet där hältan sitter om hästen inte går igenom besiktningen.

Att börja livet ihop med sin nya hästkompis med diverse hältor/skador/sjukdomar är väl ingen bra början oavsett varifrån hästen köps ifrån?

Att just din häst var så ohanterad att den inte kunde böjas förstår jag inte heller relevansen till? Menar du att Ts ska chansa för att du gjorde det och det gick bra?

Jag tycker att @Ericamedx ska leta vidare efter en frisk häst om nu inte hästen går igenom ua vid nästa besiktning. Det finns ingen anledning i världen att köpa på sig trasiga hästar. Sjuka och skadade blir hästar tyvärr förr eller senare iallafall så att köpa en häst som redan är trasig är bara dumt.

Det man också bör tänka på om man är intresserad av en ridskolehäst är att ridskolehästar brukar ha väldigt svårt för att vara ensamma då de inte är vana vi det. Man bör antingen vara så duktig att man reder ut att ensamhetsträna en häst eller alltid ha tillgång till att kunna rida med andra för det är inte alls säkert att hästen är lika lätthanterbar när den flyttar som den var på ridskolan. Bara det att hästen får mycket mindre motion när den blir privathäst kan göra en enorm skillnad på hästen.
Instämmer med @TinyWiny och @Lovisaleonora. Inte okej att En ridskolehäst inte går igenom böjprov, eller inte mindre ok än en vanlig privathäst iaf.
 
Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att köpa hem en gammal ridskolehäst, som jag red på för några år sedan. Hon är född -98 och har stått på ridskolan under 10 års tid, men är ändå relativt pigg.
Hon visade under provridningen att hon var 'stel' i ena bakbenet men hon visade ingen smärta i det under ridningen. Detta var ungefär 2-3 veckor sedan. Senare, idag, inne vid besiktningen så började hon protestera vid böjprovet (hon ska ha ryggat undan). Men hon visade ingen hälta under longeringen...

Jag kunde personligen inte närvara på besiktningen men min mamma var med och sa att veterinären avrådde från köp pga smärtan. Men vi ska nu tillbaka till kliniken om 3 veckor och då kolla igen och dessutom göra klart besiktningen.

Så behöver lite hjälp, den onda påverkade ju inte ridningen men hon visade ju tydlig smärta vid böjprovet... Såååå ska jag köpa henne eller inte? Jag kommer inte använda henne som någon tävlingshäst utan snarare som skogsmulle och läromästare.

Jag tycker det är konstigt om ridskolan bara låter hästen gå utan vidare undersökning och ev behandling om veterinären påtalat att den har smärta. Vad hoppas de ska hända under dessa tre veckor? Mirakulös tillfrisknande så de slipper kostnaderna för veterinärbehandling? Vad tänker du ska hända under tiden? Ska hästen vila eller är den igång i verksamheten?
Om du sedan ska köpa hästen eller inte tycker jag innehåller många faktorer men först och främst ska grundorsaken till smärtreaktionen utredas. Varför visar den smärta? Svaret på den frågan blir helt avgörande för om du ska köpa hästen eller inte. Att köpa en häst för att den är billig är nog det sämsta man kan göra.
Jag var spekulant på en häst i 50 000 kronorsklassen som sedan visade sig inte vara ren i ett ben. Hållbarheten var oviss även om jag rider på ren hobbynivå. Säljaren sänker priset till 10 000 kr på rak arm men som jag sa - köpesumman spelar ingen roll eftersom jag var beredd att betala fem gånger så mycket. Hästen blir inte mer hållbar för att den blir billigare och det är ju en ridbar häst jag vill ha.
 
Hästen kommer vara igång utav två personer, men inte till samma nivå som innan, ungefär fem pass i veckan kommer hon ridas, alltså ingen hel vila. förhoppningsvis ska de kunna 'känna' av felet.
Hon kommer stå några dagar först, fram tills efter nyår. I tro att det är något som släpper direkt antar jag, men det känns ju för bra nästan..

Kan nämna att hon inte är halt enligt vet. (Hon visade inte det på longeringen.)

Jo ridbarheten är ju det viktigaste, även om hjärtat vinner ibland.
 
@Ericamedx Alltså hursomhelst oavsett köp osv måste det ju göras en hältutredning på hästen vid en sån reaktion. Om du ska köpa så kräv att det görs innan. Och kräv röntgen på det benet så det inte finns artros och pålagringar.
 
Näe, jag skulle inte köpt en sådan häst även om det "bara" är skogsmulleridning, det kan vara nog så krävande om hästen inte är fräsch. Om du nu ändå vill ha hästen, röntga knäna på den så att du ser att alla leder är fräscha, då kanske den håller för lättare ridning med behandlingen den fick nu.
 
Vänta till nästa prov om möjligt...
Köpte själv en ridskolehäst till min dotter för 2,5 år sedan, hästen är född -99 och har hovbroskförbening, hade genomgått behandling vid 5 tillfällen mot kotledsinflammationer året innan, fick sedan ringskor och då funkade han igen. Ridskolan valde då att sälja till oss, såvitt jag förstår för att min dotter ridit hästen i flera år och dessutom var hästen ett monster i stallet...plus att man ville passa på att sälja då hästen varit symptomfri ett antal månader. Vi gjorde ingen besiktning överhuvudtaget.
Han kostade 15 000:- och har varit (och är) till mycket glädje (vi rider endast lättare dressyr och ut förstås), men har också haft perioder med diffusa problem då vi nästan räknat ut honom. Vi har t.o.m köpt en ny häst för att vi var säkra på att slutet närmade sig, men då piggnade han till så nu står vi med 2 hästar...den nye som kostade mångdubbelt mer har andra problem som jag inte skall gå in på här.
Vad jag vill säga är att jag tror att man skall försöka lägga band på sig även när man blir så himla ivrig, det kommer alltid fler tillfällen. Samtidigt finns det lägen då man måste våga chansa och låta hjärtat styra...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 144
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 371
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 565
Senast: Oknytt
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp