Hjälp... Hästjobb

Smurfoff

Trådstartare
Jobbar nu i Tyskland på ett underbart ställe, trivs superbra. Tar hand om 13 hästar, fodrar, mockar, in/utsläpp. Börjar 7.30 stallet är klart ca: 11.00.

Sen är jag också au-pair till deras dotter så brukar passa henne på eftermiddagarna/kvällar ibland.

Tar in hästarna vid 16.00, och vid 19 fodrar kraftfoder, och 21 fodrar hö.

Är ledig på helgerna. Får mat, lägenhet och tillgång till tankad bil. Ingen ridning ingår dock:/ Vilken kan vara lite tråkigt.

Har försäkring, och jobbet är vitt. Tjänar 500 euro i månaden.


Har nu hittat ett annat jobb som är inärheten.. på internet. Ett stall med 8 hästar som söker en skötare till dem. mocka,fodra, in/utsläpp 6 dagar i veckan. Får lägenhet och tillgång till bil. Lön: 1000-1200 euro i månaden..

Vet ju inte alls om ja kommer trivas på andra stället, men lönen är så mycket bättre... Ev att jag tar upp detta och frågar om dem kan höja min lön? Dock gick jag ju med på denna lönen från början..

Min kille är med mig nu och jobbar.. Han åker hem om 2 månader.. Han får också 500 euro.. Så jag kan ju fråga om jag kan få högre lön när han åkt? Blir ju mer jobb till mig då..

Hur hade ni gjort??
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Har du varit på intervju på det andra jobbet? Blivit erbjuden det? Innan dess hade jag inte gjort något, mer än kollat på det nya jobbet.

OM du blir erbjuden jobbet, ta en diskussion med nuvarande arbetsgivare och hör med dem om de kan tänka sig en löneförhandling.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Nej jag har kontaktat dem bara.. jag spekulerar på det... OM jag skulle få det. Är liksom bara 30 min härifrån
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Börja då med att kontakts dem. Kanske går det andra jobbet helt bort när du träffat dem och sett arbetsuppgifterna. Och då är ju problemet löst och du kan i lugn och ro löneförhandla på nuvarande ställe.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Kolla upp ordentligt vad som ingår. Nu har du som jag fattar det 500 euro + mat + boende + bil. På det andra jobbet högre lön + boende + bil men ingen mat.
Hur mycket kommer du att äta för i månaden om du ska stå för maten själv? Beroende på hur och vad du äter är det inte säkert att du kommer att tjäna mer på att byta jobb.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Gör inget förhastat innan du vet att det andra jobbet är bättre och att de vill ha dig, då kan du säga att du blivit erbjuden annat, och funderar på det då det är högre lön och ridning + mindre hästar. Då kan det hända att de är villiga att förhandla om lön osv.
Börjar du säga att du vill ha högre lön och kollar på/ jämför andra jobb så kan det bli mycket kylig och otrevlig stämning. Då du planerar att överge dem, är " o lojal" osv :p.
Men säger du att du blivit erbjuden jobb så är det en helt annan sak, = du är eftertraktad! Och då får de försöka behålla dig med bättre villkor. Eller släppa dig till de andra.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Nyfiken bara, vad får du ut efter skatt och arbetsgivaravgifter?
Har du ett så kallat Lohnsteuerkarte?

Du vet att du kan jämka bort skatt som du inte behöver betala om du kommer från ett annat EU-land? Finns även andra avdrag för EU-medborgare. Men då behöver du tala med en Steuerberater som kan hjälpa dig. :)
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Just det, i Tyskland är det obligatoriskt att vara med i A-kassan. Det ska dras från din lön. Kom ihåg att om du återvänder till Sverige och är arbetslös så gå omedelbart med i en svensk A-kassa och be att få tillgodoräkna dina dagar från tyska A-kassan.

På så sätt har du åtminstone en liten inkomst om/när du återvänder till Sverige och kanske inte får jobb direkt när du kommit hem.

Lycka till!

Om du undrar över något mer angående att jobba i Tyskland så får du gärna PM:a mig. :)
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

KL
Har också jobbat i Tyskland med hästar i många år. 500 Euro är väldigt dåligt betalt trots att det ingår mkt såsom bostad, mat och bil. Du borde lätt kunna få 800-1000 euro plus allt det i månaden. Det är väldigt svårt att få tag på folk och jag får nästan dagligen frågan om jag inte vet någon som vill åka ner och jobba. Leta rätt på ett nytt jobb eller kräv en ordentlig löneförhöjning. Jag skulle inte kliva upp när väckarklockan ringer för bara 500 euro i månaden… Lycka till!!!!
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Jag jobbar som au-pair också. Så jag behöver inte skatta. Står skriven som au-pair. Hästarna är inte mkt jobb. 07.30-11.00 sen insläpp 16.00, fodra 19 och 21. Sen passa barn däremellan. Då jag är här med min kille nu så får vi 500 var.. Så när han åkt ska jag fråga om jag kan få mer för jag är själv. Är ledig på helger med. Dem har 2 anställda i stallet som kommer ibland
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Är du nöjd med det så är det ju ok, men du blir ju ganska utnyttjad låter det som. Jag menar att du lätt kan få ut 800-1000 netto, och då får du ju så småningom också pension från Tyskland även om du då bor i Sverige igen. Har själv jobbat i stort tävlingsstall, och de hos oss som inte var med på tävling jobbade mån-fre 7.30-17, lördag 7.30-12. Du gör alltså väldigt många fler timmar för hälften av pengarna, men om du är nöjd med det så är det ju jättebra! Jag tycker bara att du borde kunna få ut mkt mer. Ett tips: räkna inte ut din timlön just nu…. Det blir inte så mkt!!!
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Jag funderar att byta jobb faktist. Då det har varit dålig stämning och mycket kontroll från arbetsgivaren. Sen är lägenheten inte det bästa . Massa mögel i sovrummet och måste öppna fönsterna 2 gånger om dagen och skura bort möglet. Så det blir svinkallt. Hittat ett annat ställe jag kontaktat med 1000 euro i lön men ingen mat. Men kan jag sluta bara så? Dem har fixat arbetstillstånd och betalat försäkring . Känns dumt att bara "dra" hur går man tillväga?
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Jag funderar att byta jobb faktist. Då det har varit dålig stämning och mycket kontroll från arbetsgivaren. Sen är lägenheten inte det bästa . Massa mögel i sovrummet och måste öppna fönsterna 2 gånger om dagen och skura bort möglet. Så det blir svinkallt. Hittat ett annat ställe jag kontaktat med 1000 euro i lön men ingen mat. Men kan jag sluta bara så? Dem har fixat arbetstillstånd och betalat försäkring . Känns dumt att bara "dra" hur går man tillväga?


Nu lät det ju inte så bra som du beskrev det i ditt första inlägg.

Jag tänkte annars fråga/påminna dig om att du förmodligen inte jobbar som au-pair och med hästeri för *pengarnas* skull! För är det pengar du är ute efter så bör du nog söka dig till något helt annat...

Det jag hade värdesatt mer än pengar om jag tagit ett jobb som au-pair+hästskötare hade varit bra arbetsförhållande, trivsel och att jag fått önskad erfarenhet! Iaf om det rört sig om en kortare period (något år eller två).

Men ett dåligt boende och en trasslig arbetsgivare tycker jag definitivt är grund för att se sig om efter något annat!

Lycka till!
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Jag funderar att byta jobb faktist. Då det har varit dålig stämning och mycket kontroll från arbetsgivaren. Sen är lägenheten inte det bästa . Massa mögel i sovrummet och måste öppna fönsterna 2 gånger om dagen och skura bort möglet. Så det blir svinkallt. Hittat ett annat ställe jag kontaktat med 1000 euro i lön men ingen mat. Men kan jag sluta bara så? Dem har fixat arbetstillstånd och betalat försäkring . Känns dumt att bara "dra" hur går man tillväga?

Vadå arbetstillstånd???
Du är väl svensk medborgare?? Då har du rätt att ta jobb i vilket EU-land som helst UTAN särskilt tillstånd. Det låter som att de drar en massa lögner för dig för att du ska vara rädd för att söka dig till nåt annat.
De vet förmodligen mycket väl att de betalar slavlön till dig och dessutom svart verkar det som...
Varför skulle man vara befriad från skatt och arbetsgivaravgift bara för att man är Au-pair i Tyskland?! Nääääe, detta låter mycket skumt och din arbetsgivare har med all säkerhet inte rent mjöl i påsen.
När din kille sticker skulle jag om jag vore du också sticka. Får lite känslan av att du kan råka illa ut om du stannar kvar själv.
Byt arbetsgivare!!!
Vill du har hjälp och stöd hur det fungerar att jobba i Tyskland så hör av dig via ett PM.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

I Sverige kan man inte avbryta en tidsbestämd anställning i förtid. Om man inte avtalat speciellt att man ska kunna det.
 
Sv: Hjälp... Hästjobb

Jag har skickat dig ett PM. Jag tänker stanna tills mars. Då det är de vi avtalat. Vill inte vara den som bara drar.. Då jag vill endå kunna ta referenser härifrån
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 804
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp