Hjälp, guldpalmen dör..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min sambo älskar djungel och har köpt en hel bunt med växter som av någon outgrundlig anledning trivs hos oss?? Men en av dom, vår guldpalm, han (hon?) bara torkar och dör. Kan vi göra nåt för att rädda den? Den blir bara brunare och brunare..

Vi ger den näring, vattnar den (erkänner att vi missade i början, trodde den var den andra växten som hellre skulle torka ut) och har flyttat den till nytt läge- men den är fortfarande inte nöjd.

Någon som har något tips?

/ Lavinia
 
Sv: Hjälp, guldpalmen dör..

Det kan ju ta ett tag innan den repar sig om den har fått felaktig behandling (som för lite vatten eller om den står i för starkt solljus). Dessutom, trots att den nu får vatten oftare och står på ett annat ställe så kan luften fortfarande vara för torr. Duscha gärna av växten någon gång i veckan och spraya då och då på den med en blomspruta så blir den kanske gladare. Det som har gulnat är det ju kört för, så det är det väl bara att ansa bort.

Har du kollat annars om den kan ha någon ohyra som gör den så olycklig?
 
Sv: Hjälp, guldpalmen dör..

Hej!
Och tack för svar..

Tror inte där är någon ohyra, den ser pigg och glad ut där den inte är uttorkad..

Vi får väl försöka ställa den i mer skugga (svårt när man har ljus in överallt) och så får den väl ta lite gemensamma duschar med oss. Den kanske skulle trivas i mörkret i badrummet- inget ljus alls.

Och ansning var ju också en bra idé..

/ lavinia, som lyckats ta död på garderobsblomman till slut..
 
Sv: Hjälp, guldpalmen dör..

Men den vill inte stå helt mörkt, bara inte i direkt gassande solljus. Håll den fuktig och glad så ska den nog ta sig.
 
Sv: Hjälp, guldpalmen dör..

mm tack igen..

Problemet är ljusinsläppet i vår lägenhet- från alla jäkla sidor minst ett par timmar/dag.. Sovrummet kanske den trivs i, där är morgonsol och då sover ju vi:-)

/ Lavinia
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 311
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp