Hjälp, fattar ingenting

shampiz

Trådstartare
Jag håller på och bygger nya hagar i stallet och vill ha bästa möjliga effekt på elen. Har ett bra aggregat och behöver nu hjälp med vad jag ska ha för slags tråd / band. Elrep vill jag inte ha. Har kollat och googlat för att söka vad termerna ohm/meter står för men fattar inte ett dugg.
Först trodde jag att ju mer ohm/meter är desto starkare ström, men efter att ha googlat lite och kollat olika slags stängsel så är jag inte riktigt säker längre. (eller ska man endast gå efter antal trådar det är i bandet?)
Kan nån hjälpa mig och reda ut denna djungel av virrvarr för mig.
 
Generellt sett så verkar tråd ge bättre strömstyrka än band? Stämmer det att det kan vara så.
Någon som föredrar band framför tråd, eller tvärtom och varför ni föredrar det.
Det staket jag håller på att bygga kommer att vara trästaket runt om med elband / eller tråd under, äver och mellan träplankorna.
Vill ha alla förslag och ideer på för och nackdelar. Det viktigaste är dock att det är bra styrka i elen.
 
Jag föredrar nog ståltråd med såna avbrytare som knipsar tråden om någon fastnar. Håller bra, fastnar inte en massa snö och man kan spänna upp den ordentligt. Kräver bra stolp dock.
Band är sjukt jobbigt när det snöar, fastnar en massa och tynger ner.

Om man vill ha bra effekt på elen så skulle jag passa på och koppla jorden på mittentråden(av tre trådar). Om någon försöker gå igenom blir de jordade med en jäkla smäll, oavsett väderlek. Asbra. Måste bara lösa det smart vid grinden så att man inte råkar lägga ihop en strömtråd med en jordad.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 328
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Sitter och kollar på aggregat till hagen. Ska ha ett nytt till sommarhagen, och eftersom hagen är på plats utan ström, så behöver jag...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Alexandra_W
·
Äldre En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får...
Svar
18
· Visningar
3 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp