HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Fucidin är ett receptbelagt antibiotika och ska endast användas efter förskrivning. Det är såna som du som gynnar resistensutvecklingen bland stafylokockerna.

TS
Hästen ska undersökas av veterinär. Det kommer sannolikt att behöva såväl lokal som allmän behandling. Mjukgörande salva ska aldrig användas på infekterade sår. Eftersom det har blossat upp så snabbt + vitt ben + rejäla föränrdingar kan man misstänka fotosensibilitet. Ta alltså kontakt med vet.

Evale
Håller med dig fullständigt vad gäller huskurer. Fucidin finns som verksam substans i flera läkemedel, bla Fucidinsalva, Fucithalmic, Canaural m fl.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Fucidin är ett receptbelagt antibiotika och ska endast användas efter förskrivning. Det är såna som du som gynnar resistensutvecklingen bland stafylokockerna.

Agree, snart kommer väl staffarna och överlista även fucidinsyran. Sedan strängare regler för tyngre grejer som ska avvaras till humant bruk, kanske snart verklighet. Då sitter skägget i brevlådan liksom.

usch, tänker på MRSA och vill bada i sprit och sova i sterila lakan..

/Evale
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Visst kan det komma var från mugg men frågan är om det kanske rentav inte övergått till att hästen fått lymfangit om den är så svullen och har/haft feber.

Ta ut en veterinär och rådgör med denna.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Det ena utsluter inte det andra. Muggen, den primära åkomman, måste behandlas. Därefter kommer den eventuella lymfangiten att självläka.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Det ena utsluter inte det andra. Muggen, den primära åkomman, måste behandlas. Därefter kommer den eventuella lymfangiten att självläka.

Möjligvits dumt skrivit, självklart är muggen kvar även om hästen fått lymfangit. Skulle väl stått utvecklat lymfangit kanske.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Min häst fick mugg i somras ( i torrperioden ). Provade en del kurer själv som inte hjälpte. Sedan skrev vet ut salva som heller inte funkade. Och min häst hade variga muggsår på slutet. Då fick jag hippotrim av vet. Vips så var muggen borta på ett par dar. Så kolla med vet först.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Tidigare hästar har jag aldrig haft problem med mugg på. Har den uppkommit så har jag tvättat, pillat skorpor, tvättat rent under dom, torkat torrt och upprepat detta varannan vartredje dag. Inga salvor eller nåt. Muggen har ofta gett sig inom en-två veckor. Ofta har det räckt att göra som ovan beskrivits en gång.

Tills nuvarande pålle. Han har fått mugg som ung och behandlats som ovan och den gått bort på en behandling. Bytte stall och han kom hem från ett sommarbete där med ganska kraftig mugg. Tvättade som ovan fast med hexocil/hibiscrub (vilket jag nu fick tag på) och muggen ville inte ge sig. Lymfangit uppträdde innan rasp (?????). Jag hade stora skorpor upp till haserna, telefonstolpar till ben, begränsad rörlighet p.g.a. svullnaden. Vet tillkallades och hippotrim skrevs ut. Efter hippotrimkur och ingen förändring övergicks det till injectioner i två veckor. När halsen fick knölar tillbaka till hippotrim (tro mig, jag försökte injicera i rumpan men kanylen bara studsade. Det är mycket enklare att spruta kalvar i arslet än hästar). I 4-5 veckor behandlades hästen med antibiotika och jag fick en marginell förbättring. Bytte stall mitt i behandlingen.

En herbalist på nya stallet bad att få prova och behandlade hästen till slut med våta örtomslag och örter i fodret och detta började hjälpa direkt efter första behandlingen. Det var inte vackert det som kom ut genom huden. Kan också har varit miljöombytet som gjorde att det blev bättre.

Vintern därefter uppkom rasp igen. Återigen nytt stall. Den här gången ordinerade vet att behandla hästen med blöjkräm blandat med antibiotika. (Den där som ser ut som en spruta som man kan använda till punkteringssår etc. Kommer inte ihåg vad den heter.) och detta har fungerat.

Nu är vi tillbaka i urspringsstallet där pållen är född och har inga problem. Och ja han har vita ben.

Mugg som varar, feber, svullna ben. Veterinär skall tillkallas per omgående.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

har nu varit hos veterinär med min pålle och fått pencillin och salva med mera. så jag hoppas detta ska gå vägen. Vanlig hederlig grönsåpa kan funka till en början, men gör det inte det...ja då blir det vet!
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Håller med, har alltid använt såpa till hästar med mugg och det har fungerat finfint. Det liksom mjukgör och torkar ut. Har även haft på ringblomsolja innan de gått ut i hagen för lite skydd från vätan och fått bra resultat. Så kalla det hokus pokus men funkar det så funkar det och trevligt om man slipper använda läkemedel...
Sen att man sköter om det varje dag är ju a och o....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Du måste tvätta av benet varje dag med mild tvål .
Här verkar det som om det behövs lite mer.
Min varmblodsvalack fick mugg och det varade på han med, jag la på ett jodpaxomslag ( dränk bomull i jodpax sätt detta direkt på muggen och linda om) låt detta sitta på över natten och låt hästen vara inne en dag om detta går. jag gjorde detta och fortsatte med omslagen var natt en veckas tid sen var han helt bra igen, men muggen försvinner ikke av det bara infektionen.
Inotyol salva finns på apoteket och är jättebra att smörja med.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
508
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 116
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp