HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

L

lilla_myran

Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte med sig. började efter tre dagar rinna var runt kotan. han fick kraftig mugg FORT. hans ben är svullet, men varken svampigt eller visar hälta. pigg för övrigt, kollat tempen, hade då lite feber dan efter att han blivit svllen i benet, men gav med sig rätt fort till normaltemp. muggen går runt hela karleden upp till kotan. smörjer det med lite mjukgörande för att det inte ska göra ont och spricka mer än nödvändigt.

har sett många förslag, men inte hur man ska göra när det är varigt!
ska man spola av benet?
låta leran vara, torka, för att sedan borsta?

VAD SKA JAG GÖRA! nån som varit med om liknande, hur gjorde du/ni?:grin:
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

är du verkligen säker på att det är mugg??
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Hej, har haft samma problem, försökte lösa det själv med att smörja med mjukgörande o allt vad folk sa, men fick inte bort det.Ringde ut DV o fick ett shampoo ( hund o katt shampoo igentligen ) som är långtidsverkande o mjukgör heter Pyoderm, hon sa att man ska spola hästens ben från lera varje gång ( om det är lera på benen ) ta shampoot gnid in ordentligt, den löser upp dom hårda krystorna allt eftersom, låt verka tio min, sen fick jag en salva somheter Fucidin som man smörjer området när benet är torrt.Det fungerar! Lycka till!
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte med sig. började efter tre dagar rinna var runt kotan. han fick kraftig mugg FORT. hans ben är svullet, men varken svampigt eller visar hälta. pigg för övrigt, kollat tempen, hade då lite feber dan efter att han blivit svllen i benet, men gav med sig rätt fort till normaltemp. muggen går runt hela karleden upp till kotan. smörjer det med lite mjukgörande för att det inte ska göra ont och spricka mer än nödvändigt.

har sett många förslag, men inte hur man ska göra när det är varigt!
ska man spola av benet?
låta leran vara, torka, för att sedan borsta?

VAD SKA JAG GÖRA! nån som varit med om liknande, hur gjorde du/ni?:grin:


Hade det varit min häst hade jag tillkallat veterinär för att vara säker på att det verkligen är mugg...har aldrig hört att mugg varar nämligen :confused:
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Kan inte så mycket om mugg, men jag är också lite skeptisk.
När min häst fick liknande symptom hade den i själva verket skurit sig på något i hagen, var så smalt sår att man inte såg det riktigt men förmodligen blev det snabbt infekterat och svullet av att utsättas för jordbakterier och äckel.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Jag har varit med om mugg som varar och ändå verkade hästen ganska oberörd. Jag provade med både penicillinsalva och fucicin som vet skrev ut men inget fungerade.

Vet föreslog att vi kanske skulle prova blåspray och det var det enda som fungerade då det torkade ut muggen på bara 1 vecka. Jag sprayade så fort jag kom åt, blev väl ca 4 ggr per dag eller något. Och då gjorde jag inget annat, varken pillade skorpor eller smorde med någon salva överhuvudtaget.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Har heller aldrig haft varande mugg, men det borde vara möjligt att det kan bli så, om muggen blir till sår som i sin tur blir infekterade = var.

Jag har också kört med blåspray, har funkat bra men då har det varit "lindrig" mugg.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Lindrig mugg behandlar jag med mjukborste och honung :)
Har använt sårspray, hellosan, joddupax you name it förrut men ganska verkninglöst, tar långt tid och det blir gärna sämre innan det blir bättre...
Honung fick jag tips av en travkust som en bekant delade stall men, lätt det bästa jag någonsin använt, läkte både snabbt och BILLIGT :)

Sen tvättar jag aldrig i onödan, faktum är att jag inprincip aldrig tvättar, leran får torka sen borstar jag rent med en mjuk borste, ju mer man tvättar desstu mer torkar huden ut vilket man inte vill, man vill ju att huden ska bli mjuk och smidig.
Sen låter jag mina hästar behålla sitt hovskägg då det faktiskt är där för att skydda karleden mot smuts och fukt.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Ta ut en veterinär!!!!

Jag har lagt otaliga tiotusen på min hästs muggproblem och det blir INTE bättre av att du sitter och provar huskurer, fucidin osv osv. Ni får ta ett prov och se om bakterier/skabb finns och gå vidare därifrån.

Ta en bild och lägg in så kan vi kanske hjälpa dig lite mer därifrån.

Men jo, det kan vara från mugg. Mugg är ju dock ett samlingsnamn för det mesta som uppkommer i karleden så muggen är ju i sig inte sjukdomen utan det finns svamp, bakterier, skabb och småsår som kan kallas mugg alltihopa.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Honung är inte billigt! :p
Typ 40 spänn burken.. Går minst en burk per förkylning för mig! :angel:
Grobladsomslag har jag hört annars. Brukar funka kanon till sårläkning så jag tror att det fungerar bra även till mugg (upplever att det "drar ut" smuts/bakterier... inte så vetenskaplig undersökning, men ändå! ;) )
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Varför inte även kleta på vitlök, havregrynsgröt, örter, vifta med trollspöt och rabbla ramsor, glöm inte ringa hästprataren?

Nä, allvarligt talat om ditt eget ben svullnar, spricker upp och det börjar sippra ut var är det inte dax att gå till doktorn då?? Istället fär att mecka med diverse huskurer? Groblad?:laugh:

TS: Låt häststackaren undersökas av en vettig hästveterinär som kanske kan ordinera behandling med vetenskapligt beprövade metoder efter korrekt diagnos. En infektion i huden kan sprida sig till andra delar av kroppen och bli riktigt nasty. Lycka till med pållen!

Lady vip: håller med fullständigt, men tycker inte ts kan få så mkt hjälp genom att skicka in en bild, kan ju vara vad som helst, som sagt. Det kan ju dock vara kul för oss andra att vila ögonen på ngt varigt gegg.

/ Evale
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

"Varför inte även kleta på vitlök, havregrynsgröt, örter, vifta med trollspöt och rabbla ramsor, glöm inte ringa hästprataren?

Nä, allvarligt talat om ditt eget ben svullnar, spricker upp och det börjar sippra ut var är det inte dax att gå till doktorn då?? Istället fär att mecka med diverse huskurer? Groblad?:laugh: "

Haha, den var bra den!

Faktum är att jag tog ut vet när min häst hade problem, och tog hudprov, men de kunde inte säga vad jag skulle behandla med trots det, eftersom det var ett antal odefinierade bakteriestammar, så därför tyckte vet att jag lika gärna kunde prova med blåspray först. Och det hjälpte.

Så bara för att man haft vet ute betyder inte det att allt plötsligt fungerar, som hästägare måste man tänka till lite själv också.

Men om inte annat så känns det bättre för en själv att man i alla fall haft vet ute och gett det ett försök, har man tur kan han ju hitta problemet!:)
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Fucidin är kanon bra mot mugg ("NORMAL" MUGG!) Men din häst verkar ha fått svår mugg eller något annat. Ring veterinär... :crazy:
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Varför inte även kleta på vitlök, havregrynsgröt, örter, vifta med trollspöt och rabbla ramsor, glöm inte ringa hästprataren?

Nä, allvarligt talat om ditt eget ben svullnar, spricker upp och det börjar sippra ut var är det inte dax att gå till doktorn då?? Istället fär att mecka med diverse huskurer? Groblad?:laugh:

TS: Låt häststackaren undersökas av en vettig hästveterinär som kanske kan ordinera behandling med vetenskapligt beprövade metoder efter korrekt diagnos. En infektion i huden kan sprida sig till andra delar av kroppen och bli riktigt nasty. Lycka till med pållen!

Lady vip: håller med fullständigt, men tycker inte ts kan få så mkt hjälp genom att skicka in en bild, kan ju vara vad som helst, som sagt. Det kan ju dock vara kul för oss andra att vila ögonen på ngt varigt gegg.

/ Evale

Nu var det väl inte direkt någon som föreslog huskursbehandling på detta, vid LÄTTARE mugg funkar dock honung jävligt bra och det har jag även blivit rekomenderad av veterinär (vid LÄTTARE mugg), givetvis ska veterinär alltid tillkallas om problemen blir allvarligar!
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Honung är antiseptiskt och mjukgörande, innehåller dessutom inga skumma konstgjorda grejer
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

jo, groblad är för mig väldigt mycket huskur och rekommenderades i tråden!

Håller med,honungssalvor kan vara utmärkta på småsår, sockerbandage över kletiga sår verkar vara på frammarsch inom smådjurssjukvården. Tycker ändå i o m att det rinner var ur TS hästs svullna ben inte att det kan klassas som lättare mugg. Vet kan avgöra det bäst.

sassiball: jupps, ibland är det svårt att få ett bra baktprov, blir blandflora som svar (kan dock fortfarande vara en elak bakterie som dominerar och ställer till det men i o m kontaminering vid provtagningen får man bara massa skräpbakterier som konkurrerar ut den "elaka"på odlingsplattan) blåspray funkar finemang genom sin uttorkande effekt (som på din pålle), ibland behövs dock antibiotika för att ta död på infektionen, om vi talar bakterier (vet ju ej i detta fall). Spec som i TS fall där symptomen kom snabbt för att sedan förvärrats = tecken på att hästen inte klarar att motarbeta infektionen på egen hand.Ofta behöver man spruta hästen i muskeln under en tid för att få effekt.

_Jezzie_: Fucidin droppar som numera heter Canaural är örondroppar för hund och katt, alltså ej framtaget för hästben. Det är ett kombinationspreparat som kan fungera bra på mugg (och används en hel del) förutsatt att det är orsakat av bakterier/svamp som är känsliga för preparatet. Det är receptbelagt och ska användas helt efter veterinärens råd, om det används fel (för länge/ för ofta) kan man sluta med ett hästben med nedsatt sårläkning och försvagad/tunn hud (kortisonets effekt).

Finns även en salva på tub som heter Fucidin, antibiotika mot b la stafylokocker, utan svampmedel och cortison, det var nog den du menade, ger inte ovanstående problem (kortisonets bieffekter)! Oxå receptbelagd och brukar fungera bra mot många bakterier.

Annars gäller det mest att hålla rent, torrt, och mjukt samt klippa bort hår om man använder ngt lokalt så det kommer åt att verka.

/Evale
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

jo, groblad är för mig väldigt mycket huskur och rekommenderades i tråden!

Håller med,honungssalvor kan vara utmärkta på småsår, sockerbandage över kletiga sår verkar vara på frammarsch inom smådjurssjukvården. Tycker ändå i o m att det rinner var ur TS hästs svullna ben inte att det kan klassas som lättare mugg. Vet kan avgöra det bäst.

sassiball: jupps, ibland är det svårt att få ett bra baktprov, blir blandflora som svar (kan dock fortfarande vara en elak bakterie som dominerar och ställer till det men i o m kontaminering vid provtagningen får man bara massa skräpbakterier som konkurrerar ut den "elaka"på odlingsplattan) blåspray funkar finemang genom sin uttorkande effekt (som på din pålle), ibland behövs dock antibiotika för att ta död på infektionen, om vi talar bakterier (vet ju ej i detta fall). Spec som i TS fall där symptomen kom snabbt för att sedan förvärrats = tecken på att hästen inte klarar att motarbeta infektionen på egen hand.Ofta behöver man spruta hästen i muskeln under en tid för att få effekt.

_Jezzie_: Fucidin droppar som numera heter Canaural är örondroppar för hund och katt, alltså ej framtaget för hästben. Det är ett kombinationspreparat som kan fungera bra på mugg (och används en hel del) förutsatt att det är orsakat av bakterier/svamp som är känsliga för preparatet. Det är receptbelagt och ska användas helt efter veterinärens råd, om det används fel (för länge/ för ofta) kan man sluta med ett hästben med nedsatt sårläkning och försvagad/tunn hud (kortisonets effekt).

Finns även en salva på tub som heter Fucidin, antibiotika mot b la stafylokocker, utan svampmedel och cortison, det var nog den du menade, ger inte ovanstående problem (kortisonets bieffekter)! Oxå receptbelagd och brukar fungera bra mot många bakterier.

Annars gäller det mest att hålla rent, torrt, och mjukt samt klippa bort hår om man använder ngt lokalt så det kommer åt att verka.

/Evale

Jag anser inte heller att det TS beskriver kan räknas som lättare mugg, det bör absolut kollas av en veterinär SNARAST, det anser jag att alla varande sår bör göra faktiskt.
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Lycka till och berätta hur det går!
mvh
/Evale
 
Sv: HJÄLP, det kommer VAR från muggen!

Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte med sig. började efter tre dagar rinna var runt kotan. han fick kraftig mugg FORT. hans ben är svullet, men varken svampigt eller visar hälta. pigg för övrigt, kollat tempen, hade då lite feber dan efter att han blivit svllen i benet, men gav med sig rätt fort till normaltemp. muggen går runt hela karleden upp till kotan. smörjer det med lite mjukgörande för att det inte ska göra ont och spricka mer än nödvändigt.

har sett många förslag, men inte hur man ska göra när det är varigt!
ska man spola av benet?
låta leran vara, torka, för att sedan borsta?

VAD SKA JAG GÖRA! nån som varit med om liknande, hur gjorde du/ni?:grin:




Med risk för att verka vara en "vifta med trollspöet"-typ så kommer här ett tips i all välmening. SÅPA, vanlig Grönsåpa.
Har alltid funkat på de hästar som vi prövat det på.
Även de gånger då veterinärer har varit ute och gett sina expertutlåtande om olika preparat som inte funkat.

lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
508
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 116
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp