Hjälp att räkna!!??

Ryver

Trådstartare
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig att se över min foderstat?
Hästen är en kallblodstravare, 148cm. Tränas ca 5 dagar/vecka ,varierande körning och ridning. Har köpt ett nytt hö och vet inte alls hur mycket extra jag ska ge utöver höet. Vill helst att han ska äta rejält med ståfoder!

Han får idag:
8 kg hö
1 kg Lucern strå hack
1hg betfor
1/2 dl kraft mineral blå
1 kg kraft grund
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Vad har du för värden på höet? Både det nya och det gamla.

Är hästen bra i hull och temperament på det den äter idag, eller är det något du vill ändra på?

Står den på halm som den äter av?
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Oj, jag glömde skriva värdet på höet!!
Vet inte på det gamla bara det nya. Det han har haft hittills har sett ganska grovt och blekt ut. Vet att det inte behöver betyda att det är dåligt men jag bytte därför att jag tycker han sätter alldeles för lite muskler iförhållande till hur han tränas. Känns som att det kanske fattas något i hans foder.
Han står på spån men har ett nät med halm i boxen så han kan ha lite att pilla med.Han brukar dock inte äta mycket av detta ,kanske max 1/2 kg /natt.

Smältbart protein: 39
energi: 7,8
kalcium: 2,5
fosfor: 2,4
magnesium: 1,1
kalium: 20,9
/kg foder
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Den foderstaten du har nu fungerar på det nya höet (det du skrev värdena på).
Den ger 83 MJ, 503 Smrp, 39 Ca, 25,5 P och 13,5 Mg.
MJ/Smrp 6, Ca/P 1,5.

Äter han ½ kg halm sänks dock kvoten under 6 (5,9).

Tycker du han fungerar bra på det han får nu?
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Förmodligen har den gamla foderstaten gett ca 75 MJ, men säkra kan vi ju aldrig vara...
Blir det för mycket eller för lite är det bara att be om en ny foderstat. :)

Förslag:
8 kg hö
1 kg lucern
0,5 kg halm
130 g soja

Ger 75 MJ, smrp/MJ =6,2, Ca/P =1,5
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Raderat! ......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp att räkna!!??

Ja, det har du rätt i.
Jag tänkte bara, att om han hade ätit det nya höet ett tag och funkat bra på det, skulle det vara helt ok att fortsätta med samma foderstat :idea:

Fast om hon inte har börjat på det nya höet än så vet man förståss inte det.
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Tack för era råd!
Jag har inte börjat på det nya höet ännu, så jag behåller min gamla foderstat när jag bytar så får vi se hur det går!
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Gör du så :)
Funkar inte det så fick du ju en annan foderstat av Pinky, som är bättre om den nuvarande blir för mkt energi till det nya höet.
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

hejhej ! det beror ju lite på vad hästen har för temperament , hull och hur mkt han tränas .. Men är det en ponny med normalt hull, temperament och tränas normalt mkt så:

:banana:



8 kg hö
4 liter fibergi (låg)


Det är en jättebra foderstat till en så gammal häst.
För i fibergi är det alla mineraler och alltintng. Men ge gjärna morötter tillsammans men fibergi också.
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Kan du något om foderstatsberäkning alls? Såg ditt andra inlägg och uppfattar din kunskap som liten, vill inte verka elak men det är inte bara till att "ge", man måset ha koll på kvoter mm.
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

:crazy: :crazy: :crazy:
Har du räknat över huvud taget?

Nu vet jag inte vad 4 liter Fibergi Låg väger, men ca 1 kg kanske stämmer?

I så fall blir det för låg smrp/MJ-kvot (ca 5), för låg Ca/P-kvot (ca 1,1) och för lite kalk i foderstaten...

Inte en jättebra foderstat kanske? :smirk:
 
Sv: Hjälp att räkna!!??

Jippi.. :crazy:

(4 "normalpackade" litrar är ca 2 kg)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp