hjälp äter sitt bajs

W

wookien

Hjälp mig.
Under en tid har min häst ätit upp sitt bajs i boxen.
han har fått samma foder under hela tiden och mår bra och är rund och god.Avmaskades i Oktober.
Jag kan inte ge honom halm,för det får vi inte ha i boxen.
Han är sysselsatt med aktiviteter och han har aldrig ätit sitt bajs i boxen.

Är det någon som kan ge mig goda råd på vad jag kan göra.
Han får

Fibergi
Havre
Strålusern
Betfor 3ggr veckan
:confused: :confused:
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

får h*n helhavre? för dom flesta hästarna bajsar ut det helt, å då brukar dom försöka få i sig havren som ligger i bajset. :crazy:
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

min ponny åt bajs när han stog på torv i en box med så höga väggar att han inte såg ut. av uttråkning antagligen
ställde över honom på halm och då blev det bättre, även om jag personligen inte är så förtjust i halm..

varför kan ni inte ge halm?
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

Jag har läst att för lite protein och/eller för låg grovfodergiva kan göra att vuxna hästar börjar äta bajs...
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

jag har hört att de gör det när de får för lite protein, men jag vet inte riktigt...
kan han inte ha tråkigt då? å som sagt, får han helhavre????
lycka till :)
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

Det kan bero på någon obalans i foderstaten. eller så är det en ren beteendegrej, typ uttråkning.

Vad har du för värden på höet?
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

I bajset finns de bakterier som finns naturligt i magen. Hästar äter bajs för att få tillbaka bakterier. Vid magproblem kan man slamma upp hästbajs för att återställa bakteriefloran i stället för att ge filmjölk.
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

Hej!
Hur mycket hö får din häst?
Vad väger den ca?
Det låter som en obalanserad foderstat!
Vem ha satt foderstaten ett tipps är att be ett proffs räkna ut den åt dig om du inte kan själv tex de på fibergi. :bump:
MVh Linnea
 
Sv: hjälp äter sitt bajs

Min häst åt bajs förra vintern då hon hade proteinbrist (har jag förstått nu efteråt). Hon föll ur och tappade muskler. men vi hade ingen höanalys och förmodligen var det väldigt proteinfattigt... Jag/vi var ganska okunniga.... Försökte ge henne mera hö och olja o sånt, MEN det hjälpte inte...
Det var garanterat PROTEINET som fattades. Det förstår jag nu.

Nu i år har jag analyserat stallets hö själv (de andra ville inte) och det visade sig att höet innehöll VÄLDIGT LITE protein (vanligt i år efter en regnig sommar).
Jag har räknat ut en riktig foderstat, med rätt balans mellan energi o protein (det är viktigt!) och nu är hon fint musklad och i fint hull. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 747
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp