hjäälp mig

O

oSandriSo

Jag har en häst som jag har ridit i 5/6 år . han är korsning fjording/island och han har en tendens att gå upp i vikt och få problem med konditionen hur mkt man än rider han . Men denna sommaren är annorlunda. nu har han blivit så fet att det är på gräns till fång och hans nymfkörtlar har svullnat upp.
Då jag har sagt till han ägare "min pappas flickvän" att det finns speciella munkorgar som man kan sätta på för att minska gräsmängd så ställer hon helldre in han halva dan ensam då hon tycker det är djurplågeri. !!!:mad:
Själv tycker jag det är bra då man begränsar hans gräs tillgång och man slipper ställa in han ensam i stallet. :)

Vad tycker ni? Är det djurplågeri med munkorg? Gör hon rätt i att ställa in han ensam i stallet?

tack för svar

Sv: hjäälp mig

Ja, det är ju inte så kul med vare sig munkorg eller att stå själv i stallet men om han är så fet så är det faktiskt mer djurplågeri att låta honom gå och äta gräs. Om hästens ägare inte vill ha munkorg på honom så måste han stå inne även om han tycker att det är tråkigt. Men om det är varmt så brukar hästarna tycka att det är rätt skönt att vara inne en stund på dan och slippa undan alla flygfän. Har själv ingen erfarenhet av munkorg så jag kan egentligen inte råda dig. Lycka till med bantningen :)

Varför skulle en rätt inpassad munkorg vara djurplågeri ? :confused: Snarare motsatsen, jämfört med att riskera att låta honom få fång. :mad: Att tidvis stalla in honom ensam är ju inte optimalt, men bättre än inget :crazy:

Munkorg kan vara riktigt bra men man måste se till att hästen inte blir deprimerad.

Om han går in mitt på dagen så kanske han tycker det är riktigt skönt?

Annars så tycker jag betesbegränsare är riktigt bra:)
Om du inte får köpa en betesbegränsare, så undrar jag om det inte finns en nerbetad hage han kan gå i?

Tycker det är mer djurplågeri att låta en häst vara kraftigt överviktig/fetma än att sätta på den en passande betesbegränsare och se till att den håller sig i lagomt hull:)

Hur mkt (lite) rider du om hästen blir jättefet?

Vill hästens ägare inte att du ska slänga på en munkorg finns det ju andra alternativ.
Öka motionen exv. Har du möjlighet så skritta ut en timme eller två på fm och rid hårdare på em.
Har du bara möljlighet att rida en gång om dagen, så öka tiden på fram och avskrittning så hästen får extra motion. Skritt i raskt tempo gör mer än man tror.
När jag satte igång min häst i våras så skrittade jag alltid ut 30 minuter efter varje ridpass just för att hon skulle få lite extra motion. (Med bättre kondis kan man öka tiden)

Jag tycker personligen inte heller om betesbegränsare av flera olika anledningar och har full förståelse för om hon inte vill att hästen ska ha det.
Sen är det rätt skönt för hästarna att få komma in en stund även på sommaren, så det är absolut inget fel i det.

När vi hade en fånghäst förra sommaren gjorde vi så att hon fick gå i beteshagen på dagarna, ställdes in i stallet några timmar på em, sen på nätterna fick hon gå i en hage med minimalt med gräs och stödfodrades istället med hö.
Ett mkt bra alternativ tyckte jag iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 195
Senast: leia
·
U
Foder & Strö Hej! Jag har en fråga? Det är nämligen så att jag oroar mig väldigt mycket för att min häst nu får för lite bete. Han är korsning...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: UnderIce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka