HjÄÄÄlp! E Bebis Sjuk?!!

B

bitch1

Redan igår kväll hörde jag att fölis låg och fes "blöta fisar" när hon låg och halvsov. Igår hade jag släppt ut mor+föl för första gången tillsammans! (Bebis föddes den 4/4, runt 22-tiden-ute i leran!) Hagen är rätt lerig. Men det blev så soligt, varmt o skönt, så jag lät dem vara ute i ca 3 tim. Nu idag fick jag se att fölis var snorig i ena näsborren och var jättelös i magen! Hon är alldeles kletig bak på rumpan och i svansen!!! :eek: HJÄLP! Gjorde jag bort mig, när jag lät dem vara ute i det varma sköna vårvädret pga den blöta hagen?!! Det är mitt första föl och nu är jag livrädd för att jag fått bebis sjuk?!! :( :cry: Hur ska jag gå till väga nu?!! (Idag är det mulet väder, så jag tänkte låta dem va inne i vilket fall...) OBS. För övrigt verkar fölis väldigt pigg och busig, som vanligt!

Bild037.jpg

Sv: HjÄÄÄlp! E Bebis Sjuk?!!

Troligtvis har hon blivit nedkyld av att ligga på den blöta kalla marken.Så ha henne inne tills snorigheten försvunnit,blir det värre så ring veterinären. Var noga med att tvätta henne i baken med Lactacyd och ljummet vatten för det bränner snabbt när de är lösa i magen.Smörj henne också efter varje tvätt så hon inte blir sårig.

Om inte jag minns fel så brukar fölen bli dåliga i magen när mamman går in i brunst igen (sisådär en vecka efter fölning). Jag har aldrig fått ngn förklaring på varför.
Rätta mig om jag har fel ngn!

Nej du har rätt men fölet var väl fött den 4/4 och idag är det den 10/4 så det är 6 dagar sedan fölningen.De brukar komma i brunst efter ca 14 dagar mer eller mindre.Därför tror jag det är lite tidigt .

Man vet väl egentligen inte varför det blir så men det kan tänkas att mjölken förändras något i samband med brunsten och att de små liven är väldigt känsliga för förändringar i matintaget när de är så små. Det brukar stabilisera sig inom några dagar så se till att hålla rent i rumpan bara.

Aha, tack! Jag har hört en vecka, så det var därför jag var inne på det spåret. Men då var jag inte ute och cyklade helt iaf.

9 dgr brukar väl vara den siffra som nämns så jag skulle nog ändå tycka att det kan stämma. 14 dgr är nog lite sent även om det kan variera med några dagar från 9. Men visst ska man ta in att det är något tidigare än brukligt. Är fölet piggt och diar för övrigt vilket det verkade som så är det nog ok att avvakta med noggrann koll så det inte blir sämre.

Det är väl ungefär vad jag skrev också.... 9 dgr är vad man brukar nämna som riktmärke därför skulle det kunna vara orsaken då det just kan variera. Skulle riktmärket däremot varit 14, då hade ju 6-7 dgr varit lite väl tidigt kanske.

Hej! Tjaaa... Du kan nog har rätt! För jag tyckte jag såg stoet stå ute i hagen med hörburen svans igår och "blinka" där bak! Också hade jag sett att hon hade lite klegg/flytning där bak, när jag stod och borstade henne, på kvällen... Men att föl reagerade så häftigt på mammans brunst, DET visste jag inte!!! :crazy: (OM det nu är så?!) Exakt HUR ser man att stoet brunstar? Jag har aldrig haft SÅ noga koll, på de få ston jag haft under min "hästkarriär"! :angel: Har ju planerat att skicka henne på ombetäckning NÄSTA brunst! (När nu den inträffar?!) :crazy: (Om 3 veckor ungefär?)

peter_lundin skrev:
Det har alltid brukat kallas 9 dagarsbrunst men inget är konstant här i världen.
PL

Ja det har jag också förstått, och att man då brukar köra sto samt föl för en ev ombetäckning på 7:e dagen.

bitch1 skrev:
Hej! Tjaaa... Du kan nog har rätt! För jag tyckte jag såg stoet stå ute i hagen med hörburen svans igår och "blinka" där bak! Också hade jag sett att hon hade lite klegg/flytning där bak, när jag stod och borstade henne, på kvällen... Men att föl reagerade så häftigt på mammans brunst, DET visste jag inte!!! :crazy: (OM det nu är så?!) Exakt HUR ser man att stoet brunstar? Jag har aldrig haft SÅ noga koll, på de få ston jag haft under min "hästkarriär"! :angel: Har ju planerat att skicka henne på ombetäckning NÄSTA brunst! (När nu den inträffar?!) :crazy: (Om 3 veckor ungefär?)

30-dagarsbrunsten ;) Dock är det som med niodagarsbrunsten att man ska inte förlita sig på att det är precis 30 dagar, men ungefär en månad efter fölning brunstar de flesta ston andra gången efter fölning.

Den högburna svansen och blinkningen är ett ganska säkert tecken på brunst, MEN det finns ston som inte visar ett DUGG när de brunstar om de inte träffar hingst. Och de finns de som inte visar ett dugg och slår ifrån mt hingst utom just under högbrunsten.

Genom veterinärundersökning kan man avgöra var i brunstcykeln stoet befinner sig på ett ungefär, provning med hingst ger också svar. Men ska man betäcka så är ju det bästa att flytta stoet till betäckningsstationen strax innan beräknad brunst. End el ston kan nämligen 'avbryta' brunsten om de flyttas och kommer till ny miljö mitt i etc. Miljöombyte stimulerar ofta brunst hos en del ston med (dvs de går fortare in i brunst).

Sen är alla ston individuella, både med hur de brunstar, med vilket intervall och om de har 'tysta' brunster eller ej.

Senast ändrad:

alltså... de första 6-9dagarna av ett föls liv är som mest känsligt. lever den bara över den tiden är den iaf ganska stark. de rinnande bajset ska det vara eftersom det är natuligt och du skulle va orolig om den istället inte kom ut nåt(va hårt) för det är farligt då måste man ge dem laxermedel. torka bara rent det om du tycker det verkar fräta....att den va snuvig kan säkert bero på att det kanske drog lite kallt. den var ju trotts all ute ur mammas varma mage då. oroa dig inte så mkt men ring vet för säkerthets skull för jag tror snorighet kan va tecken på dåligt emunförsvar och får de bara det så kan de få följukan och dö.
har du sett till så att fölisen fick i sig ordentligt med råmjölk? när fölet föds har den inget emunförsvar, emunförsvaet kommer i mjölken.

Håll noga reda på fölis temp. Gärna morgon och kväll. Äter den ordentligt och är feberfri så är det ingen fara. Har varit med om föl som blivit så dåliga av fölbrunst att de fått åka till djursjukhus och få extra näring med dropp. Ute vid fint väder kan de gott vara men inte för långa stunder om det är blött i marken. Fölis vill säkert vila ofta och lägga sig ner. Men mitt råd är som sagt håll reda på tempen. Det kan gå fort när de är så små.

Idag är lilltösen fortfarande snorig o kletig i samma näsborre och alldeles kletig på rumpa/svans. Måste säga att det INTE är lätt att få bort! För min lilla bebis är en riktig liten vilding! Skuttar runt, som värsta rodeohäst i boxen! :D Så hon är fortfarande väldans pigg o glad! Men HUR jag ska lyckas TEMPA en sådan liten krabat, som reser sig fram o bak o hoppar jämfota o åt sidor, som den värsta vildhästen...DET är en fråga?! Kanske bättre att gå efter hennes allmänna tillstånd?! Som trots allt verkar vara på topp!!! :devil: :p :love: OBS: Kan ja låta dem vara ute litegrann, även om det är lite mulet eller blåsigt ute? Vill INTE att lillan ska riskera att bli sämre!!! :confused:

Jag hade nog väntat några dagar till.Har du ingen som kan hjälpa dig att hålla henne medans du tvättar o tempar?

bitch1 skrev:
Redan igår kväll hörde jag att fölis låg och fes "blöta fisar" när hon låg och halvsov. Igår hade jag släppt ut mor+föl för första gången tillsammans! (Bebis föddes den 4/4, runt 22-tiden-ute i leran!) Hagen är rätt lerig. Men det blev så soligt, varmt o skönt, så jag lät dem vara ute i ca 3 tim. Nu idag fick jag se att fölis var snorig i ena näsborren och var jättelös i magen! Hon är alldeles kletig bak på rumpan och i svansen!!! :eek: HJÄLP! Gjorde jag bort mig, när jag lät dem vara ute i det varma sköna vårvädret pga den blöta hagen?!! Det är mitt första föl och nu är jag livrädd för att jag fått bebis sjuk?!! :( :cry: Hur ska jag gå till väga nu?!! (Idag är det mulet väder, så jag tänkte låta dem va inne i vilket fall...) OBS. För övrigt verkar fölis väldigt pigg och busig, som vanligt!

Bild037.jpg

Dels KAN fölet ha blivit förkyld, men mest troligast med diarrén är att mamma häst är brunstig. Fölbrunsten inträffafr individuellt 5-10 dagar efter fölning och eftersom hormonpåverkan på stoet då är som allra störst, så går dessa hormoner ut i stoets hela kropp inklusive mjölken. Mjölken blir då kraftigare och fölet kan få diarré.
Jfr. nyförlöst männsklig mamma och om mjölken blir för kraftig.

En annan orsak kan vara att stoet får FÖR mycket mat direkt efter fölningen. Jag brukar dra ner på stoets kraftfoder, EJ grovfoder under c.a en veckas tid - 10 dagar för att successivt öka givan till den hon hade under högdräktigheten och efter behov ge mer, men mjölken kan alltså bli för kraftig för fölis mage och därmed ge diarré.

En tredje orsak kan vara fölmask, men om Du avmaskat stoet efter de rekommendationer man har idag, så är i stort sett fölmasken utrotad ochman behöver inte avmaska senast 24 timamr efter förlossningen. Men det KAN vara en orsak i alla fall....

Tvätta fölis i rumpan efter behov med ljumemt vatten och smörj in med Idominsalva om fölis blir sårig i rumpan.

Ha sedan fölis ute kortare stunder åt gången (1-2 - 3 timamr beroende på väder) och låt sto + föl komma in och vila sig med jämna mellanrum så att fölis INTE lägger sig ner på den kalla marken.
Man kan lägga ut halm och/eller hö så att fölet kan lägga sig där, men jag tycker det är sällan man ser att fölen lägger sig JUST där....
Så låt dem komma in och vila i ett par timamr, sedan ut igen.
Fölet blir inte dåligt om det komemr ut i friska luften, men det kan bli dåligt = förkyld och/eller lunginflammation om det ligger för mycket på den kalla marken.

Det är MYCKET jobb med en nyfödd bebis och man får ta denn period till detta....Ut och in x flera första veckorna.......

Om fölis är pigg f.ö. och äter som den ska, så behöver Du inte oroa Dig....Håll koll på den och blir den slö, apatisk, dricker mindre/diar mindre så tycker jag Du ska tillkalla vet. omedelbart.

Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Mitt sto kom i fölbrunst efter 5 dagar. Så det kan skilja en hel del.

Ett tips är att smörja in rumpan och där bajset fastnar med vaselin. Då fastnar det inte lika lätt och blir lättare att tvätta bort!

Liknande trådar

Hästvård Har kikat runt lite men vill ändå kolla om ni har några idéer eller liknande I torsdags så spöregnade det på morgonen och frös sedan...
Svar
6
· Visningar
3 859
Senast: Draumsyn
·
W
Hästvård Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: Mickis2003
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 984
Senast: norrland65
·
Hästvård För 3,5 månader sedan bytte jag stall. Anledningen var att i det nya stallet finns stora gräshagar samt paddock. Hästarna är ute mycket...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka