Sv: HjÄÄÄlp! E Bebis Sjuk?!!
bitch1 skrev:
Redan igår kväll hörde jag att fölis låg och fes "blöta fisar" när hon låg och halvsov. Igår hade jag släppt ut mor+föl för första gången tillsammans! (Bebis föddes den 4/4, runt 22-tiden-ute i leran!) Hagen är rätt lerig. Men det blev så soligt, varmt o skönt, så jag lät dem vara ute i ca 3 tim. Nu idag fick jag se att fölis var snorig i ena näsborren och var jättelös i magen! Hon är alldeles kletig bak på rumpan och i svansen!!!
HJÄLP! Gjorde jag bort mig, när jag lät dem vara ute i det varma sköna vårvädret pga den blöta hagen?!! Det är mitt första föl och nu är jag livrädd för att jag fått bebis sjuk?!!
Hur ska jag gå till väga nu?!! (Idag är det mulet väder, så jag tänkte låta dem va inne i vilket fall...) OBS. För övrigt verkar fölis väldigt pigg och busig, som vanligt!
Dels KAN fölet ha blivit förkyld, men mest troligast med diarrén är att mamma häst är brunstig. Fölbrunsten inträffafr individuellt 5-10 dagar efter fölning och eftersom hormonpåverkan på stoet då är som allra störst, så går dessa hormoner ut i stoets hela kropp inklusive mjölken. Mjölken blir då kraftigare och fölet kan få diarré.
Jfr. nyförlöst männsklig mamma och om mjölken blir för kraftig.
En annan orsak kan vara att stoet får FÖR mycket mat direkt efter fölningen. Jag brukar dra ner på stoets kraftfoder, EJ grovfoder under c.a en veckas tid - 10 dagar för att successivt öka givan till den hon hade under högdräktigheten och efter behov ge mer, men mjölken kan alltså bli för kraftig för fölis mage och därmed ge diarré.
En tredje orsak kan vara fölmask, men om Du avmaskat stoet efter de rekommendationer man har idag, så är i stort sett fölmasken utrotad ochman behöver inte avmaska senast 24 timamr efter förlossningen. Men det KAN vara en orsak i alla fall....
Tvätta fölis i rumpan efter behov med ljumemt vatten och smörj in med Idominsalva om fölis blir sårig i rumpan.
Ha sedan fölis ute kortare stunder åt gången (1-2 - 3 timamr beroende på väder) och låt sto + föl komma in och vila sig med jämna mellanrum så att fölis INTE lägger sig ner på den kalla marken.
Man kan lägga ut halm och/eller hö så att fölet kan lägga sig där, men jag tycker det är sällan man ser att fölen lägger sig JUST där....
Så låt dem komma in och vila i ett par timamr, sedan ut igen.
Fölet blir inte dåligt om det komemr ut i friska luften, men det kan bli dåligt = förkyld och/eller lunginflammation om det ligger för mycket på den kalla marken.
Det är MYCKET jobb med en nyfödd bebis och man får ta denn period till detta....Ut och in x flera första veckorna.......
Om fölis är pigg f.ö. och äter som den ska, så behöver Du inte oroa Dig....Håll koll på den och blir den slö, apatisk, dricker mindre/diar mindre så tycker jag Du ska tillkalla vet. omedelbart.
Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians