HjÄÄÄÄlp!!!!

Belethien

Trådstartare
Hästen ömsar skinn! :eek: Helt ofattbart! Visst är hon lite som en orm till sättet, slug och allt, men jag trodde inte det skulle gå så långt!!

Hästen är eksemhäst och flagnar ofta vid hårbotten på man och svans men detta var ju bara för mycket! Aldrig sett detta någonsin!
Har ni någon aning om detta är bra/dåligt? Ska ändå ringa vet imorgon och be honom om råd och att få ett recept på horsol (det kanske funkar bättre än den nuvarande salvan) men jag undrar om någon varit med om något liknande?
Själv sprickorna har vanlig oskadad hud under och hon verkar bara flagna. Hon är inte särskilt öm men ogillar om man pillar för mycket på det och går ifrån mig då. Det är inte torrt heller så jag förstår inte hur och varför det spruckit!
Ett förslag är att hon kanske visar allergiska reaktioner till medlet jag använder (nylanders hästkräm+ olivolja) men jag har använt det i över en månad nu (som förebyggande syfte samt nu på sommaren) utan några som helst problem- snarare tvärt om!
Vad tror ni? Har ni förslag på vad man ska göra? Hjälp mig nu innan jag får slaganfall!!!
Eksemtäcket lär sättas på nu, dock har hon lyckats överleva utmärkt utan det och kliar inte särskilt. Någon som har förslag på medel att använda? :(

Sv: HjÄÄÄÄlp!!!!

Min häst hade nåt liknande förrförra sommaren och somrarna innan dess. Fast mycket mindre. Det var liksom såna där små bitar som lossnade lite här och var på henne. På korset, magen, ja lite överallt. Började i mitten av sommaren och försvann till hösten - varje år. Fattade aldrig vad det var, vet. som jag pratade med (kom ej ut, då hon ej verkade lida av det) hade ingen aning heller.
Regnskållor går väl inte bort av sig själv?
Nu har hon inte haft det sen vi bytte stall, så det kanske är nån allergisk reaktion?
Men som sagt hon hade aldrig så mycket. Hoppas ni kommer på vad det är.

läste nu om regnskållor och de ska väll vara, blöda och bli hål efter? Hon liksom...ja ömsar skinn bara O_o det börjar från övre delen av halsen upp mot manen och har spridit sig nedåt så jag misstänker att det har något med eksemen att göra. Allt hår sitter kvar som vanligt hon lossar bara skinn.. Får väll fråga ut vet men jag har ju en tendens till att vara extremnojjig vid sådana hära tillfällen även om hon inte verkar lida eller ha ont.. *ojoj*

någon mer som vet något om detta?

Orkar inte fundera just nu, men regnskållor är det inte. Troligen en reaktion på eksemet, skadad hud ersätts med ny.

Ja antingen så beror det på eksemen, allergisk reaktion, eller möjligtvis om oljan värms upp så pass så att den bränner huden fast det borde resultera i bränsår snarare tycker jag. Kankse är något i oljan som hon reagerar på.

Två av våra hästar får något som ser ut sådär varje sommar, men det brukar bli först i mitten av juli. Vet har inte kunnat svara på vad det är, och hästarna har inte ont av det. Det kommer alltid på samma ställe på båda två. 1-2 cm nedanför mankammen, strax framför halsens mitt på båda sidorna. Det sitter i en månad ungefär.
Vår teori är att dom kliat sig mot något visst trädslag eller så, för det kommer bara om dom går i en viss hage.

Hmm får kolla om jag kan hitta ovanliga träd i hagen som vi inte har hemma.. Då är det kanske en allergisk reaktion till träden? Eller något omkring?

Har ni någonsin tagit dem till veterinären och kollat upp det eller har det inte behövts?

Du ska aldrig smörja olja på ställen där solen kan komma åt och bränna. Det kan bli brännskador av det.

Jo jag vet det så jag har alltid smort in henne på kvällarna och då i botten på manen så det inte blev utsatt för sol (hon har mycket man). Varit väldigt försiktig med det men hon har inte reagerat på det alls- tydligen blir inte oljan särskilt uppvärmd i solen.
Det här är inte brännskador för huden är inte torr, sårig, blodig eller något sådant. Och det luktar ju inte grillat heller så. :crazy:

Det svider inte eller gör ont på henne, stod och pillade bort lite idag, och det är ny hud under och det verkar inte klia heller. Satte på lite helosan idag så huden kanske mjuknar upp ännu mer och detta åker av.
Konstigt nog är det bara på ena sidan av halsen :confused:ajja jag får avvakta och se. det kanske inte är farligt?

Min eksemhäst brukade också bli sådär tills för nåt år sedan. Vätskade och dessutom brukade han vara rätt svullen. Brukade spraya sårspray för att torka ut det och kladda på lite aloe vera så lugnade det ner sig på några dagar.

Horsol är förresten receptfritt. :)

Jag har sett hästar som har fått sånt av swich.

Det har ju jag på min! Undrar om det var därför!? Fast det har jag fortfarande iofs och hon har inga hudproblem längre. Kanske vant sig:crazy:.

Jo det låter ju lite konstigt. Men samtidigt så just exemhästar brukar ha favoritträd i hagen dom kliar sig på. Vi skickade bort våran exemhäst över sommaren för vi hade så mycket knot hemma hos oss men tyvärr tog hem han för tidigt och vi hittade träd som var helt ren skubbade från bark och nerslippade till en väldigt len tjockare gren stump i hagen där han stog och kliade sig ofta.

Hästen ömsar skinn! :eek: Helt ofattbart! Visst är hon lite som en orm till sättet, slug och allt, men jag trodde inte det skulle gå så långt!!

Hästen är eksemhäst och flagnar ofta vid hårbotten på man och svans men detta var ju bara för mycket! Aldrig sett detta någonsin!
Har ni någon aning om detta är bra/dåligt? Ska ändå ringa vet imorgon och be honom om råd och att få ett recept på horsol (det kanske funkar bättre än den nuvarande salvan) men jag undrar om någon varit med om något liknande?
Själv sprickorna har vanlig oskadad hud under och hon verkar bara flagna. Hon är inte särskilt öm men ogillar om man pillar för mycket på det och går ifrån mig då. Det är inte torrt heller så jag förstår inte hur och varför det spruckit!
Ett förslag är att hon kanske visar allergiska reaktioner till medlet jag använder (nylanders hästkräm+ olivolja) men jag har använt det i över en månad nu (som förebyggande syfte samt nu på sommaren) utan några som helst problem- snarare tvärt om!
Vad tror ni? Har ni förslag på vad man ska göra? Hjälp mig nu innan jag får slaganfall!!!
Eksemtäcket lär sättas på nu, dock har hon lyckats överleva utmärkt utan det och kliar inte särskilt. Någon som har förslag på medel att använda? :(
Jag ser inte riktigt på bilden men det ser ut som om det är samma som min häst har på sina bakben. Om man drar handen över det så lossnar det små hårtussar med typ mjäll som fäste? Om det är det så är det nog inget farligt iaf för Tuffe har haft det varje sommar i ungefär 3 år nu... Det är väl att dom är torra just där.

Jag har diskuterat lite med mamma att det kan vara fettet från oljan i manen som stört huden. Jag fick råd av en annan hästägare att inte tvätta henne så mycket det går då hon ska ha "fettet" kvar. Och visst slutade hon klia sig helt (!) men sen kom det där :crazy: Jag har bestämt att antingen köpa hexocil eller prob schampo och tvätta ur det regelbundet, kanske en gång i veckan eller så. Så jag faktiskt kan ha det ganska fett i pälsen utan att det blir såhär. Funderar på att kanske skaffa någon aloe vera kräm och smörja efter tvättandet men vet inte om det är så bra att bara kleta in hästen i alla möjliga sorters krämer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka