HjÄÄÄÄlp!!!!

Sv: HjÄÄÄÄlp!!!!

min eksemkille fick något liknande i början på sommaren.
huden flagade av pälsen försvann, men det hela såg fint ut , inga sår eller något. som en nakenhund ungefär.
han fick det precis under manen ca 5 cm brett.
han hade likadant förra sommaren men inte så brett.
nu har pälsen växt ut så det syns ingenting.

min eksemkille fick något liknande i början på sommaren.
huden flagade av pälsen försvann, men det hela såg fint ut , inga sår eller något. som en nakenhund ungefär.
han fick det precis under manen ca 5 cm brett.
han hade likadant förra sommaren men inte så brett.
nu har pälsen växt ut så det syns ingenting.

har du i något speciellt medel emot exemen eller? Om det bara är under manen så kanske det är irritation eller något sådant?> Kan tänka mig att det är det som drabbat min häst.

HAHAH! Victory! Nu har jag smort och smort och nu äntligen håller det på att försvinna!! :bump: Ska tvätta hästen med prob schampo så snart det blir fint väder, förhoppningsvis försvinner det helt snart! *yay!*

Det är ingen fara.. Mina ponnyer får också så på sommaren. Den ena har inte haft det på ett tag nu, hon var eksemhäst.. (gick bort igår, den 8 juli). Men min andra fick för några veckor sen precis vid mankammen. Jag brukar bara pilla loss några för att jag mest stör mig på dom.. :smirk: men sen försvinner de efter några dagar. Låt de bara vara.. Att det skulle vara något med nått träd kan du utesluta. Jag har inga träd i mina hagar eftersom den ena var eksemhäst. Så mina har fått det där utan träd. Det verkar bara vara torr hud som lossar för att bilda ny hud. Människor byter också hud, även fall de inte märks så.

Ett förslag är att hon kanske visar allergiska reaktioner till medlet jag använder (nylanders hästkräm+ olivolja) men jag har använt det i över en månad nu (som förebyggande syfte samt nu på sommaren) utan några som helst problem- snarare tvärt om!

Min mors häst såg precis likadan ut på huden runt skapet för några veckor sen när jag skötte honom. Också eksemhäst och vi använder Ökozon och har så gjort i flera år. Jag smorde som vanligt med en av lotionerna och när jag smort halva hästen fick han en reaktion då han darrade/skakade och verkade INTE må bra. Jag slutade smörja och vid kontakt med min mor visade det sig att han fått liknande reaktion någon vecka innan vid smörjning med preparatet. Dagen därpå såg huden ut som på din bild: flagnande.

Jag är helt övertygad om att det var en allergireaktion på smörjan så nu låter vi bli den ett tag och använder istället tjärsalva.

Mitt tips: låt bli krämen! Prova annat preparat istället och se om det hela ger sig. Kanske kan du späda ut krämen och prova igen längre fram?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21
Tillbaka