Hjäääälp!!!!!!!!

H

_hottis_

idag skulle jag försköka träna lite med min häst. jag har läst lite böcker om hur man gör osv så jag bygde upp en liten padock ca 10m på alla håll. så släppte jag pållen där i nån minut sen gick jag in å ställde mej i mitten. så gjorde jag som det står i böckerna, jag försökte få han att gå ut på en volt runt mej genom att gå snätt bakom honnom lixom shasa på lite lätt med ett grimskaft. men hjälp!! istället för att gå ut på voletn så springer han rakt mot mej och stegrar!!!!!!!! han stegrar rakt framför mej och slår med benen!!!! gissa om jag blev rädd!!!!! min häst som annars inte börjar trava frivilligt (nej men ungefär)........!!!! sedan vände han tvärt och sparkade bakout mot mej å allt så jag fick fly ut från hagen HJÄLP!!!!!!!!!!!! sen när han stannt gick jag in och klappade honnom lite..han stog lungt.. så försöke jag smacka på honnom igen lite försiktigt mot bakdelen så han skulle trava på en volt men ikke!!!!! han gjorde precis samma sak som förut!!!!! nu blev jag riktigt rädd för han träffade mej med hoven i magen (framhoven när han stegrade).......jag blev jätte ledesen för jag fattar inte alls vad som e felet och varför han attakerar mej...!! han e ju ganska snäll annars.......... :cry: hälp........................

Sv: Hjäääälp!!!!!!!!

Själv är jag ganska glad för att NH inte funkar bara genom att läsa en bok, och det var inte riktad mot dig.
Du utmanade din häst om ledareskapet och förlorade...

Ta hjälp av en instruktör nästa gång.
Men det är inte fel att läsa böcker för det...

Jag ska försöka tala om vad som hände.

Det du gjorde var en kraftig "dominanshandling" mot hästen.
Hästen var dessutom instängd och kunde inte fly.
( Det kan ju också vara så att hästen har dåliga erfarenheter av rep bakifrån. )
Det visar att ni inte har klart med ledarrollerna, dvs. hästen accepterar INTE dig som ledare.

Du ska helst börja med övningar med hästen i grimskaftet för att bygga upp förtroendet.
Det finns flera trådar om sådana övningar på Buke. (sök)

Försök också få tag på en bok om grundläggande ledarskap.

Hoppas det här hjälper dig iaf lite.

jag tycker inlägget verkar väldigt.. ja.. väldigt Oseriöst ! :smirk:

Hej, kul ide och vad duktig du är ooch bygger en rundkorall. Men varför vill du träna din häst på detta sätt? Kan du longera den normalt och kan du leda den med avstånd så den inte går för nära dig med grimskaftet?

Jag tycker att man inte ska framhärda om man inte vet vad man gör och hästen protesterar, då är det läge att backa och tänka efter om det finns en enjlare lösning och ofarligare lösning...

Är dinhäst ganska snäll annars, nöj det med det tills du kan mer...

okeyy ja troor ja fattar lite... nej hittils kan man väll säga att han har varit ledaren. han har sprungit runt med mej hängandes i grimskaftet.
men jag gjorde ju bara så lite... bara smackade på han lite lätt, och han svarar med att anfalla mej!? det blev helt konstigt....
men hur gör jag då för att visa han att nu är det fakiskt jag som e ledaren? :confused:
typ få han att stanna när jag stannar osv..??? hur gör man de då??? :crazy:

ärligt talat så tycker jag att du inte skall göra någonting som har med ledarskapsövningar att göra..försök att få nån som kan hjälpa dig istället, så det inte händer en olycka

(detta e då till sune4you )

nej jag kan inte longera han och har lyssnar inte alls på mej i vanliga fall. han följer inte efter mej när jag leder, jag får följa efter honnom =s... det var därför jag kom på iden. det har varit ett stort problem nu den sista tiden därför bestämde jag mej för att läsa lite böcker om nh å sånnt.
så nu för några dagar sen läste jag ut boken dansa med hästar och bestämde mej för att testa lite ledövingar, och det fuknade väll sådär. så skulle jag testa att ha honnom lös i en såndär rundkorall eller vad du kallade det (fast fyrkantig). och sen vet du ju vad som hände.....inte så kul....och jag har ingen aning om vad jag ska göra för om det fortsätter såhär ser jag inget kul med å åka till stallet. :confused:

(till martha)

ja, jag har letat en del efter någon nh tränare eller liknade, utan resultat....inte nån som bor i närheten iaf. det är bara det att om han springer ut ur boxen när man ska tex leda han till hagen och fullständigt struntar i att någon faktist leder honnom måste man ju göra något. det känns så iaf. därför har jag ju försökt lite. är mkt förvirrad nu.... vill ju inte va ovän me han =s.... och om jag inte ska ge mej på några "ledarskaps övingar" vad ska jag göra då när han springer omkring med mej...? alltså jag måste ju försöka på något sätt. Ett annat alternativ är ju att smälla till han några gånger tills han lär sej att inte springa på mej men det låter ju sjukt! :eek: ......... :confused:

Övningar

Vad jag förstår så har du absolut FÖR bråttom, dessutom börjar du övningarna på en nivå som DU inte är mogen för.

När det gäller i princip ALLA övningar med hästar måste man se till att övningen fungerar klockrent INNAN man avancerar till nästa nivå/övning.

Om det inte ens fungerar för dig att leda hästen i grimma/grimskaft så ska du absolut INTE ge dig på mer avancerade övningar.

Du ska alltså börja med att träna hästen att lyda/lyssna på dig när du leder den i grimma/grimskaft.

Exempel på upplägg:
1. hästen ska stå stilla
2. hästen ska gå när du går
4. hästen ska stanna när du stannar
3. hästen ska backa när du backar

DU bestämmer vilket avstånd hästen ska hålla till dig och hur hästen ska vara oplacerad i förhållande till dig.
(Själv har jag hästen 0,5 - 1 m bakom och bredvid min högra sida.)
När du gör övningarna ska hästen vara koncentrerad på DIG, ingenting annat.
Vid "rörliga" ledövningar ska du INTE vända dig om mot hästen, såvida det inte behövs för att tillrättavisa hästen. ;)

Angående att "smälla till" hästen.
Nu vet jag ju inte vad du menar med det, men om en häst springer över mig så får h*n en ordentlig smäll i bogen.

Vad menar du med att du inte vill vara ovän med hästen?
Den värsta ovännen måste väl vara en ledare som inte kan leda, men som kräver lydnad?

_hottis_ skrev:
okeyy ja troor ja fattar lite... nej hittils kan man väll säga att han har varit ledaren. han har sprungit runt med mej hängandes i grimskaftet.
men jag gjorde ju bara så lite... bara smackade på han lite lätt, och han svarar med att anfalla mej!? det blev helt konstigt....
men hur gör jag då för att visa han att nu är det fakiskt jag som e ledaren? :confused:
typ få han att stanna när jag stannar osv..??? hur gör man de då??? :crazy:

du verkar inte veta särskilt mkt om ledarskap, ledarskap är inte att hästen ska stanna när du stannar... och kan man inte så mkt om NH ska man nog inte börja med träning i rundkorall. Grejen är att har man inte kontroll på sin häst från marken har rman antagligen inte det från ryggen heller och det låter som så på dina inlägg att din häst är lite för svårhanterad för dig ? Du kanske skulle börja med en lite mer erfaren och lugn häst som du kan utvecklas med och då SJÄLVKLART med hjälp av instruktör! Jag tycker inte att du ska förtsätta som du gör just nu för att det kommer antagligen att sluta illa... Lycka till iaf

hej hej!!
idag när jag ledde han lite i grimma å gimskaft var han först jätte jobbig å käkade på allt å gnäggade mm....så jag försökte få han att lyssna på mej...ja det gick väll sådär men ibland stannade han när jag stannade honnom och sånnt...
sen red jag ut med min kompis, det gick bra!
sedan när jag sdlat och ryktat av tog jag ut honnom och skulle få han att stanna när jag stanna och att han lixom skulle följa efter mej...det gick jätte bra!! :rofl: ganska iaf.....

nej men ja vet, det är klart att jag inte kan någonting om ledarskap och sådant!!! jag har ju aldrig fått lära mej!!! klart jag inte kan allt om nh å sånnt bara nu helt plötsligt..men jag tänker iaf försöka, och det gick ju bättre idag iaf även om jag säker gjorde mycket fel..! :p
men denna hästen har jag haft i tre år, men innan har jag inte haft problem med honnom. inte förens nu när han verkligen tröttat på mej.....eller va de nu är.... att han ser mej väldigt rang låg kanske...!
jaja men får se hur de går i morgon.... :D

du verkar inte veta särskilt mkt om ledarskap, ledarskap är inte att hästen ska stanna när du stannar

Nu fattar jag inte vad du menar. :confused:
När ska då hästen stanna när man leder den?

Ta hjälp av en tränare!
Att skicka iväg hästen är en väldigt dominerande handling och
bör endast göras av erfarna personer. Det kan lätt bli fel om man inte är van att göra det

inte riktat till dig utan bara en undran om rundcorral.

Ska inte den vara 18 m i diameter? Eller?

e det en till skämt tråd??

om det e seriöst.. ta hjälp innan du skadas riktigt illa

Jag tror du kan få hjälp av en hästvan vuxen, ta dit någon vuxen som du har förtroende för kanske din ridlärare så löser det sig säkert. ..

var bor du någonstans? d finns flera tränare som kommer till sverige emellanåt, d kanske är värt att åka en bit me han för att få ordning på problemen?

dom brukar ligga normalt mellan 15-18.. 10 är lite litet tycker jag personligen..

10 meter är ju alldeles för litet... Hästen måste kunna kunna få stå i ett hörn utan att känna sig angripen... Måste finnas plats för er båda två.
Minst 18m. Ska du ha...

Sen håller jag verkligen med om att du inte ska börja med sån här sak.
Du måste börja från ruta 1.
Jag förstår din önskan om att få din häst lydig och ibland går man fram för fort. Ingen fara, man kan inte bli arg på okunskapen tycker jag. Du har ju en god vilja och vill testa. Men du måste vara försiktig... det kan hända riktigt jobbiga saker om du inte är ordentligt stor och stark i ditt kroppsspråk.

Ta det från början. Lär hästen stå stilla...
Pm:a mig om du vil ha lite starttips!

/cj

Liknande trådar

E
Träning Vad kallar ni ''problemhäst''? Är det en häst som inte går att rida? Eller bara en grymt envis å lite dummare häst? Eller kanske en...
2
Svar
21
· Visningar
3 389
Senast: _Isa_
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar