Jag tycker det är bedrövligt att KBT delvis verkar ersätta psykodynamisk terapi. För mig är de inte utbytbara, båda är effektiva men på olika områden. Allt ska bara gå så fort nuförtiden.
Jag håller verkligen med dig där.
Vågade inte riktigt skriva det så tydligt, bara!
Kan uppfattas som lite kontroversiellt, kanske.
KBT kan faktiskt inte ersätta psykodynamisk terapi, i alla fall inte i samtliga fall.
Men de är effektiva på olika områden, precis som du skriver.
KBT-trenden kommer ju från USA och där ska ju allt gå så jäkla fort och tyvärr har det även blivit likadant här.
Likadant med mindfullnes som är så himla mycket i ropet nu också och där man bara påvisar positiva resultat.
Och visst, det har god effekt, men alla klarar inte av det, helt enkelt.
Personer med mycket ångest kan få ännu mer ångest av mindfullnes. Det skrivs det aldrig om, men det förekommer.
Till exempel, för personer med emotionell instabil personlighetsstörning (borderline) fungerar KBT sådär eller inte alls. Kanske för vissa specifika problem som fobi eller ätstörning, men inte för det stora hela.
Mindfullnes kan också upplevas som oerhört plågsamt för dessa patienter då det bara ökar på ångesten.
Däremot har MBT (mentaliseringsbaserad terapi) visat sig ha bra resultat.
Men det är en kostsam och lång behandling. Ett och ett halvt år med två gruppträffar i veckan och individualterapi en gång per vecka.
Den är en psykodynamisk inriktad terapi som går ut på att öka mentaliseringsförmågan och kunna hantera ångest bättre.
Men i långa loppet lönar den sig nog i alla fall då det ofta handlar om personer med många år kvar i yrkeslivet.
Men som med allt annat, pendeln svänger kraftigt och någonstans i slutändan hamnar vi väl någonstans i mitten.