Hittepå terapeuter

Ja men du svarade ju:

Som sagt, det är såklart en helt annan sak att gå till en student men egenterapin måste ske hos en legitimerad psykoterapeut (tror inte det finns krav på att det ska vara en legitimerad psykolog).
Jag uppfattade inte att du menade den terapi som studenterna själva måste gå i som en del av sin utbildning. Min syster, fick välja själv vem hon ville gå till när hon studerade till psykolog det var ingen speciell taxa på det då. Hon utbildade sig vid stockholms universitet.

Jag uppfattade inte att du menade den terapi som studenterna själva måste gå i som en del av sin utbildning. Min syster, fick välja själv vem hon ville gå till när hon studerade till psykolog det var ingen speciell taxa på det då. Hon utbildade sig vid stockholms universitet.

Nej jag skrev:
"Aha ok, i Uppsala brukar de ta runt 800:- för psykologstudenterna som ska ha egenterapin".

Ja, de får välja själva (men i alla fall i Uppsala fanns ett legitimationskrav och det gissar jag finns överallt, annars kan de ju gå till vem sjutton som helst). I Uppsala erbjuder många terapeuter ett rabatterat pris för studenterna som ska göra egenterapin (men det är ju förstås inte fastställt exakt utan är ju upp till var och en, därav att jag skrev "runt 800:-" för det brukar ligga däromkring).

Jag tycker det är bedrövligt att KBT delvis verkar ersätta psykodynamisk terapi. För mig är de inte utbytbara, båda är effektiva men på olika områden. Allt ska bara gå så fort nuförtiden.
Jag håller verkligen med dig där. :bow:
Vågade inte riktigt skriva det så tydligt, bara! :o Kan uppfattas som lite kontroversiellt, kanske. ;)

KBT kan faktiskt inte ersätta psykodynamisk terapi, i alla fall inte i samtliga fall.
Men de är effektiva på olika områden, precis som du skriver.
KBT-trenden kommer ju från USA och där ska ju allt gå så jäkla fort och tyvärr har det även blivit likadant här. :cautious:

Likadant med mindfullnes som är så himla mycket i ropet nu också och där man bara påvisar positiva resultat.
Och visst, det har god effekt, men alla klarar inte av det, helt enkelt.
Personer med mycket ångest kan få ännu mer ångest av mindfullnes. Det skrivs det aldrig om, men det förekommer.

Till exempel, för personer med emotionell instabil personlighetsstörning (borderline) fungerar KBT sådär eller inte alls. Kanske för vissa specifika problem som fobi eller ätstörning, men inte för det stora hela.
Mindfullnes kan också upplevas som oerhört plågsamt för dessa patienter då det bara ökar på ångesten.
Däremot har MBT (mentaliseringsbaserad terapi) visat sig ha bra resultat.
Men det är en kostsam och lång behandling. Ett och ett halvt år med två gruppträffar i veckan och individualterapi en gång per vecka.
Den är en psykodynamisk inriktad terapi som går ut på att öka mentaliseringsförmågan och kunna hantera ångest bättre.
Men i långa loppet lönar den sig nog i alla fall då det ofta handlar om personer med många år kvar i yrkeslivet.

Men som med allt annat, pendeln svänger kraftigt och någonstans i slutändan hamnar vi väl någonstans i mitten. ;)

Högskolan i Skövde, ja... :meh:

Obskyr utbildning på obskyr högskola - här någonstans skulle jag dra öronen åt mig.
Va? Det var ett märkligt uttalande. Mig veterligen har HIS samma krav på högskoleutbildningar som alla andra. Dom hade problem med vårdutbildningarna för några år sedan det vet jag. Sen är Skövde utsedd till bästa studentstad och spelutvecklingen är bland landets bästa. Jag träffar ofta de som utbildat sig till socialpsykologer på HIS och dom har varit mycket nöjda med utbildningen och deras arbetsgivare med dom. De psykologiska coacher jag mött har då aldrig gett sig ut för att vara psykologer utan just coacher i livsstilsval.

Va? Det var ett märkligt uttalande. Mig veterligen har HIS samma krav på högskoleutbildningar som alla andra. Dom hade problem med vårdutbildningarna för några år sedan det vet jag. Sen är Skövde utsedd till bästa studentstad och spelutvecklingen är bland landets bästa. Jag träffar ofta de som utbildat sig till socialpsykologer på HIS och dom har varit mycket nöjda med utbildningen och deras arbetsgivare med dom. De psykologiska coacher jag mött har då aldrig gett sig ut för att vara psykologer utan just coacher i livsstilsval.
Är socialpsykolog ännu en hittepåtitel?

Fast det är väl ingen hemlighet att alla högskolor inte är lika bra? Ett problem med högskolor som Skövde är att de inte själva får utbilda forskare, och därför kan ha svårt att rekrytera disputerad personal, eftersom det innebär att man behöver få folk att flytta till Skövde med familj och allt. Även om du får tag på folk, så är det ofta tredjehandsurvalet, eftersom många rotar sig under tiden de doktorerar, bildar familj och så, och därför stannar i universitetsstäderna om de kan. Det i sin tur gör att du har svårt att få igång en forskningsmiljö, eftersom många lärare inte forskar alls eller har någon forskningsutbildning, vilket ytterligare försvårar att attrahera forskande personal. Forskningen kan betraktas som en kontinuerlig vidareutbildning i det man undervisar om, så du får en annan kunskapsnivå i kollegiet om de är disputerade forskare, än om de bara har gått den utbildning de själva undervisar i.

Dessutom får du ofta svårare att locka studenter till mindre högskolor, vilket gör att intagningspoängen sjunker, vilket gör att du inte kommer ha samma draghjälp av dina kursare när du läser, för de har i genomsnitt inte samma läshuvud som om du läst i t ex Uppsala eller Göteborg.

Allt det här gör att även om alla högskolor lever upp till högskoleverkets miniminivå, så är alla utbildningar och alla lärosäten inte lika bra. Tyvärr.

Fast det är väl ingen hemlighet att alla högskolor inte är lika bra? Ett problem med högskolor som Skövde är att de inte själva får utbilda forskare, och därför kan ha svårt att rekrytera disputerad personal, eftersom det innebär att man behöver få folk att flytta till Skövde med familj och allt. Även om du får tag på folk, så är det ofta tredjehandsurvalet, eftersom många rotar sig under tiden de doktorerar, bildar familj och så, och därför stannar i universitetsstäderna om de kan. Det i sin tur gör att du har svårt att få igång en forskningsmiljö, eftersom många lärare inte forskar alls eller har någon forskningsutbildning, vilket ytterligare försvårar att attrahera forskande personal. Forskningen kan betraktas som en kontinuerlig vidareutbildning i det man undervisar om, så du får en annan kunskapsnivå i kollegiet om de är disputerade forskare, än om de bara har gått den utbildning de själva undervisar i.

Dessutom får du ofta svårare att locka studenter till mindre högskolor, vilket gör att intagningspoängen sjunker, vilket gör att du inte kommer ha samma draghjälp av dina kursare när du läser, för de har i genomsnitt inte samma läshuvud som om du läst i t ex Uppsala eller Göteborg.

Allt det här gör att även om alla högskolor lever upp till högskoleverkets miniminivå, så är alla utbildningar och alla lärosäten inte lika bra. Tyvärr.
Fast att kalla högskolan för obskyr?

Att det är en ung högskola - som inte är ett universitet - behöver väl inte betyda att den är dålig. Och de små och unga högskolorna granskas ordentligt, Skövde är en helt ok högskola och det finns det bevis för.
Låååångt ifrån obskyr. Du kan inte bara snacka skit när du inte egentligen har en susning.
Citat från hemsidan;
Som en relativt ung högskola håller vi hög kvalitet i linje med de mer kända universiteten. I [URL='http://www.his.se/om-oss/Organisation/Kvalitetsarbete/Kvalitetsutvarderingar/']den nationella kvalitetsutvärderingen som Universitetskanslersämbetet genomförde 2011 – 2014 är Högskolan i Skövde på sjunde plats.[/URL]
Högskolan i Skövde är en attraktiv partner för samarbete med världsföretag. Vi är till exempel en av Volvo:s fem Preferred Research Partner i världen och vi har samarbetsprojekt med Astra Zeneca och Microsoft.
Forskningen vid Högskolan i Skövde håller hög kvalitet enligt Assessment of Research and Co-production 2013.

Jag har gått en kurs i coaching, 7,5 hp på Högskolan i Gävle.
Där var de väldigt tydliga med att man inte blir coach bara av att gå en kurs och att coaching är för friska människor, absolut inte för de som är i behov av psykisk vård.
För mig var syftet med kursen att kunna ha ett coachande förhållningssätt på min arbetsplats, inte att arbeta som coach.

Att det är en ung högskola - som inte är ett universitet - behöver väl inte betyda att den är dålig. Och de små och unga högskolorna granskas ordentligt, Skövde är en helt ok högskola och det finns det bevis för.
Låååångt ifrån obskyr. Du kan inte bara snacka skit när du inte egentligen har en susning.
Citat från hemsidan;
Som en relativt ung högskola håller vi hög kvalitet i linje med de mer kända universiteten. I den nationella kvalitetsutvärderingen som Universitetskanslersämbetet genomförde 2011 – 2014 är Högskolan i Skövde på sjunde plats.
Högskolan i Skövde är en attraktiv partner för samarbete med världsföretag. Vi är till exempel en av Volvo:s fem Preferred Research Partner i världen och vi har samarbetsprojekt med Astra Zeneca och Microsoft.
Forskningen vid Högskolan i Skövde håller hög kvalitet enligt Assessment of Research and Co-production 2013.

Du är med på att en organisations marknadsföring kanske inte är den mest objektiva beskrivningen av styrkor och svagheter?

Självklart kommer ingen högskola skriva: "Vad ska man säga? Många av våra lärare är inte disputerade, de flesta forskar inte och de som gör det bor någon annanstans och är här så lite som möjligt, så oftast ekar korridorerna tomma, och intagningspoängen är lägre än på de stora universiteten. Men vi gör vårt bästa med vad vi har!"

Det är ju egentligen inte konstigare än att Ridskolan i Strömsholm håller en annan kvalitet än Näske Ridskola.

Sen brukar man kanske i forskningssammanhang inte ha samarbeten med företag som främsta merit, utan snarare var man publiceras och hur stort avtryck man gör i forskningen (impact factor), men det kan ju hända att de av marknadsföringsskäl inte skriver ut det i den text du citerar, jag gissar att den vänder sig till blivande studenter eller annan allmänhet?

Senast ändrad:
Fast att kalla högskolan för obskyr?

Obskyr i betydelsen "Liten högskola på liten ort". Det finns massor av såna högskolor, jag menar inte att den i Skövde är värre än de i t ex Halmstad eller Borås, men det är på riktigt ett problem att vi har så många små högskolor i Sverige, resurserna blir för utspridda, och med för tunn forskningsanknytning. Men det är ett sidospår.

Socialpsykologi går även att läsa i Uppsala och Lund.

Socialpsykologi brukar väl ingå som en del i alla grundutbildningar i psykologi? Det trodde jag iaf, så var det när jag läste psykologi på grundnivå, det ingick ett moment om socialpsykologi.

Fast en yrkestitel blir det inte förståss, då måste man läsa psykologlinjen.

Citat från hemsidan;
Som en relativt ung högskola håller vi hög kvalitet i linje med de mer kända universiteten. I den nationella kvalitetsutvärderingen som Universitetskanslersämbetet genomförde 2011 – 2014 är Högskolan i Skövde på sjunde plats.

Jag litar på att @Mabuse inte snackar skit utan susning, hon vet nog vad hon talar om. Och jag håller med henne speciellt när det rör samarbeten med företag som främsta merit, och att det per automatik blir lite sämre på en högskola när man inte får utbilda forskare själva. Men det tar inte bort ur lyckad spelutbildningen är, som du nämnt här, men det hör inte riktigt till tråden antar jag :) men ville säga något som jag själv tycker är positivt med HIS.

Jag försökte googla och hittade Socialpsykologiskt program, är det det du menar när du säger socialpsykologer?
Jag tror inte ens man får kalla sig socialpsykolog om man inte är legitimerad psykolog. Och man blir definitivt inte psykolog (eller ngt ens i närheten) av att bara läsa socialpsykologi..
Precis som att man inte blir psykolog av att läsa psykologikurser.

Du är med på att en organisations marknadsföring kanske inte är den mest objektiva beskrivningen av styrkor och svagheter?

Självklart kommer ingen högskola skriva: "Vad ska man säga? Många av våra lärare är inte disputerade, de flesta forskar inte och de som gör det bor någon annanstans och är här så lite som möjligt, så oftast ekar korridorerna tomma, och intagningspoängen är lägre än på de stora universiteten. Men vi gör vårt bästa med vad vi har!"

Det är ju egentligen inte konstigare än att Ridskolan i Strömsholm håller en annan kvalitet än Näske Ridskola.

Sen brukar man kanske i forskningssammanhang inte ha samarbeten med företag som främsta merit, utan snarare var man publiceras och hur stort avtryck man gör i forskningen (impact factor), men det kan ju hända att de av marknadsföringsskäl inte skriver ut det i den text du citerar, jag gissar att den vänder sig till blivande studenter eller annan allmänhet?
Haha, jag har gått på Strömsholm och kunde konstatera att vare sig stall, hästar eller ridlärare höll någon vidare kvalité. Jo Babben var bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka