Hittekatt, tips och råd

Draumsyn

Trådstartare
Vi har tagit hand om en hittekatt (tror vi iaf) sen en tid tillbaka.
Efter att hon stått utanför vår dörr i flera dagar och verkade väldigt hungrig så provade vi ringa polis, sätta på halsband och fråga efter ägare, sätta upp lappar. Inget napp så vi började ge katten mat/vatten.

Tyvärr får vi inte ha katten inne i vårt hus då hon vi hyr huset av inte vill det så vi har gjort en kartong till henne med lite handdukar i som skydd/värme.

Har ringt som en tok till olika katthem för att se om någon har möjlighet att ta hand om henne och har fått napp på ett ställe en bit härifrån.
Dock vill hon ha katten vaccinerad innan vilket man kan förstå.
Jag har för mig jag läst att man som privatperson kan få hjälp med bidrag till sånt när man hjälper hemlösa katter, kan tyvärr inte hitta den informationen längre, någon som vet hur sånt fungerar?

Annars är det ju inte värre än att man får betala resan + vaccination själv, men fanns det bidrag för det vore det såklart bra.
Huvudsaken är att missen får ett bra hem med mycket värme och kärlek!

Någon mer man borde tänka på när man sköter om en hittekatt?
Förutom vaccination och avmaskning då.
Jag vet inte om hon är steriliserad men isf skulle katthemmet fixa det så det är ju bra. Skönt att det till slut fanns ett katthem med plats!
En bit att åka men det är ju inte hela världen :)

Missen är himla fin annars, lite smal men inte jättemager.
Fin i päls och ögon, verkar må bra vad jag kan se.
Sen är hon otroligt social och kelig så hon måste ha haft ett hem innan då hon verkar väldigt tam, hon kommer nog hitta en matte eller husse som kommer avguda henne :)

Alla råd/tips mottages varmt!
 
Sv: Hittekatt, tips och råd

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas några bidrag att få för att man hjälper hemlösa katter. Jag hade gärna tagit emot hjälp för alla de katter som har kommit hit. Jag räknade en gång för några år sedan och då var summan drygt 11000 kr som jag hade lagt ut på hemlösingarna i veterinärvård. Maten vill jag inte ens tänka på vad den har kostat genom åren.
Jag vet inte riktigt vad för råd du vill ha men se till att ge henne mat av bra kvalite, gärna burkmat. En kartong är ju inte så mycket skydd så se till att vaccinera katten omgående så att hon kan få komma in i värmen sedan.
 
Sv: Hittekatt, tips och råd

har du kollat hos en veterinär om katten är ID-märkt? En katt kan ha väldigt stort revir... så att kolla bara med de närmaste räcker inte alltid. Har du tex annonserat om upphittad katt på blocket eller annat internet annonsering.

Vad jag vet finns inga bidrag att söka iaf.
 
Sv: Hittekatt, tips och råd

Man kan tydligen i vissa fall få hjälp av Djurens vänner (tror jag det var) med bidrag till kastrering bla, men har inte pratat med dom bara läst lite om det på nätet.

Jag har frågat i ett stort område, samt annonserat både i butiker och på nätet samt olika kattsidor. Ville fått kollat chip hos polis men "det var ingen idé" :confused: hade bokat tid hos veterinär för detta men en kollegas mamma hörde av sig och ville hämta katten så katten har fått ett nytt hem nu, förhoppningsvis permantent :)

Hon skulle ta katten till veterinär i nästa vecka för vaccination, undersökning samt chipkoll, om de inte får nått napp där så behåller hon kissen.
Hon verkade väldigt seriös och vill så gärna ha katt så känns så bra :)
Härligt när saker ibland bara löser sig! Nu vet jag att katten får ett toppenhem hos en mkt kattvan människa :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 683
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 420
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp