Hittekatt, hård och svullen mage

A

Atalantha

Ska kanske dra hela historien från början. 2 äldre kattungar (en hona och en hane) hittades dumpade utanför stadens ridskola i en flyttkartong. Båda 2 fick åka till varsitt hem, varav hanen ett tillfälligt. I hanens nya hem fanns en understimulerad hund som tog ut detta på katten bland annat genom att kasta runt honom. 3 dagar senare tog min klasskompis hem honom dels för att hitta nytt hem, och för att han skulle få komma ifrån hunden. Dock är hon både allergisk och inte särskilt förtjust i katter. Då det kom på tal att katten skulle släppas ut i det vilda igen bestämde jag och sambon oss för att ta oss an katten. Nu har han varit här i ett par timmar och kom snabbt till rätta. MEN, hans mage är svullen och hård, min första tanke är mask. Dock har han tydligen varit dålig i magen innan också, men det hade blivit bättre med tiden hos senaste tjejen. Hans avföring är delvis lös och delvis halvfast. Inget oroväckande än, men det är tydligt att magen är ur balans. Tycker ni jag ska avvakta med avmaskning? Inga övriga tecken på mask, kan svullenhet och hårdhet vara gaser i magen? Hans fisar kan nog fälla vem som helst :o Om några veckor när han kommit helt tillrätta ska han kastreras, vaccineras och öronmärkas. Självklart kommer en hälsoundersökning även ske då. Avmaskningen kommer att ske i vilket fall, så jag undrar mest om ni tycker det bör skyndas på, eller om jag ska avvakta ett tag? Dels för att se om det är någon annan anledning till att magen är som den är, och dels för att jag inte vill trycka i honom mer än nödvändigt när hans mage är som den är.
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Vi avmaskar idag! Magen är svullen och väldigt hård, så vi vågar inte avvakta utan avmaskar idag. Han vräker även i sig både mat och vatten också, ska höra av mig till tjejen som hade honom precis innan mig och kolla om han gjort så länge. I övrigt väldigt fin päls och han är glad, lekfull, kelig och tar allt med ro. Helt underbar! :love:
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Det finns en kit på Apoteket sm heter Kolla Masken tror jag. Det kan vara nått, framförallt om kisse inte är helt frisk och man vill vara försiktig med maskmedel.
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Hej, hur har det gått med lillkillen, är han bättre?
Jag har också en hittekatt, sen två dar tillbax.
Hur ser han ut din kille, har du nån bild på sötnosen?

Kram Maya

Vår tjej än så länge namnlös:
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Han är avmaskad och mer tillrätta nu, och allt går bra faktiskt :) En himla mysig kille vi fått hem!! Vi döpte honom igår, till Baloo. Dels har han ju sin "kulmage", men han är också ganska klumpig. Har ingen som helst taktik när han hoppar upp/ner från saker osv. Här är en halvbra bild på honom:

31824736.jpg


Vad söt din var :love: hane eller hona? Kissen kan inte vara alls gammal :eek:
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Topp att du tagit dig an honom !



Men det är ett jäkla oskick av folk att dumpa katter vid ridskolor. Jag bor granne med en ridskola och två av mina grannar hittade i fredasgs sammalagt 3 kattungar som ngn dumpat, troligtvis vid ridskolan.
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Topp att du tagit dig an honom !



Men det är ett jäkla oskick av folk att dumpa katter vid ridskolor. Jag bor granne med en ridskola och två av mina grannar hittade i fredasgs sammalagt 3 kattungar som ngn dumpat, troligtvis vid ridskolan.

Tack :)

Ja, jag blir så förbannat trött på folk som skaffar sig katter i vetskapen att dom bara ska ha kvar dom ett par månader :devil: Argumentet att katter klarar sig i det vilda blir jag oerhört trött på. Visst kan vissa katter klara sig i det vilda, men det är dels ett oerhört tufft liv, och långt ifrån alla klarar det!
Det enda pyttelilla positiva jag kan hitta med folk som dumpar dom utanför ridskolor är nog att dom åtminstone försöker göra katterna sedda. Vissa dumpas ju i påsar i diken och liknande..
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Hur går det med din söta kissemiss? Han/hon verkar vara väldigt ung :O

Baloo´s personlighet har börjat komma fram nu, han är lite skoj-kaxig mot våran "griniga" honkatt och tar inte åt sig så mycket av hennes fräsande. Han är fortfarande dålig i magen, men jag tycker mig känna att det blir bättre. I början råkade han bajsa utanför lådan (han siktade i lådan men det åkte ut), detta har han som tur är fått ordning på :D Nu håller vi bara tummarna att magen kommer iordning, annars får vi åka till fabbo vet. Vore dock skönt att slippa släpa runt på honom nu i början, räcker väl med att han snart ska in för kastrering :(
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Han är avmaskad och mer tillrätta nu, och allt går bra faktiskt :) En himla mysig kille vi fått hem!! Vi döpte honom igår, till Baloo. Dels har han ju sin "kulmage", men han är också ganska klumpig. Har ingen som helst taktik när han hoppar upp/ner från saker osv. Här är en halvbra bild på honom:

31824736.jpg


Vad söt din var :love: hane eller hona? Kissen kan inte vara alls gammal :eek:

Baloo? Han är ju en klockren Bagheera.;)
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

har du prövat att ge honom morotspureé ? Det har gett många katter/hundar som var dåliga i magarna, Har oxå haft en del hittekatter och dom flesta var dåliga i magarna , men avmaskining och morotspureén hjälpte

Han är väldigt vacker kisse mannen

Tesora
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

Baloo? Han är ju en klockren Bagheera.;)

Det var min tanke också när sambon sa Baloo, men sen så tänkte jag efter..

*Kulmage
*Tar allt med en nypa salt
*Gör allt med glimten i ögat
*Lite sådär charmigt klumpig

Och så är det många andra saker i hans beteende som verkligen inte är Bagheera, så det fick bli Baloo :D Passar honom faktiskt jättebra!
 
Sv: Hittekatt, hård och svullen mage

har du prövat att ge honom morotspureé ? Det har gett många katter/hundar som var dåliga i magarna, Har oxå haft en del hittekatter och dom flesta var dåliga i magarna , men avmaskining och morotspureén hjälpte

Han är väldigt vacker kisse mannen

Tesora

Nej det har jag faktiskt inte provat!! Ska testa det, tack för tipset :bow:

Visst är han fin :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: nullo-modo
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp