Hittekatt dräktig?

Sv: Hittekatt dräktig?

Men gode tid vad lik hon är den katten jag hittade och tog in i somras :eek:

Hade jag inte fått ta bort henne så hade jag trott att det var samma katt. Min hittekatt var också fruktansvärt mager men hade råkat ut för en olycka och hade blivit blind och efter tre veckor och en mer och mer olycklig och sjuk katt som mådde allt sämre så rådde veterinären oss att ta bort henne :cry: Det var fruktansvärt sorgligt men hon mådde verkligen urdåligt och blev bara räddare och räddare eftersom hon inte såg någonting. Hon betedde sig också som om hon hade ont och när vi hade gett henne den tiden som veterinären ansåg att hon kunde bli bättre på och det bara gick åt fel håll så var det humanast att ta bort henne.

Jag hoppas verkligen att det går bra för "din" lilla katt. Hon har ju verkligen hittat rätt människa som är snäll och tar hand om henne :bow:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

*KL*

Idag går jag i sorgens skor... Min gamla trogna katt som jag haft i många år har slutat sina dagar efter en längre tids sjukdom. Saknaden är enorm och jag hoppas att huset snart är fullt av liv igen i form av välmående kattungar.

Lilla Maja, som jag döpt henne till, fortsätter att äta och dricka fint. Fick reda på att de dropparna som hon fått i nacken för öronskabben även tar mask. Kommer därför inte att stoppa i henne någon anti-mask-pilla:D
 
Sv: Hittekatt dräktig?

8182406301_2368a1c7e6_z.jpg

Älskade Athlaz:cry: 2005-2012...
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Beklagar sorgen efter Athlaz. :cry:

Kanske kom lilla Maja till dig för att ta hand om dig lika mycket som du tar hand om henne. Det är en oerhört fin sak du gör, ska bli kul att följa hennes utveckling (för du förstår väl att du har uppdateringsplikt i typ ett halvår framöver?)!
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Jag beklagar sorgen :(

Jag hoppas att huset snart fylls av små pip och trippande tassar som kan ljusa upp lite i sorgen.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Jag är verkligen ledsen för att du förlorat din fina katt. Hoppas att lilla Maja och hennes ungar kan trösta dig lite grann.
Tröstkramar
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Åter igen, tack för fina ord! Det värmer vill jag lova!

Liten upptadering på Maja. Hon väger fortfarande 2,4 kg.
Hon blev dålig i magen i går morse och jag plockade därför bort blötmaten. Hon blev bra igen, men nu när jag kom hem hittar jag två högar med avföring. En helt normal och en som är tunn sörja. Inte tunn som vatten men helt utan någon substans i. Äter fortafarnde bra och blir piggare och mer tillgiven för varje dag:) Kan det vara hormonrelaterat med lös avföring pga dräktigheten? Djuverna är fortfarande helt outvecklade.

Magbild uppifrån...

8185227220_440816c50c_c.jpg


Tycker hon står konstigt på sina baktassar. Detta är inte bara en ögonblicksbild, utan hon står så alltid....?
8185182687_7790dc8659_c.jpg


Hennes ena ögonlock är förstorat. Inga sår. Ej rött, varmt eller ömt. Inte heller ökad vätska från ögat. Dock lite "grums" vid ögonlockskanterna då det inte stänger som det ska. Ideer på vad detta kan vara? Tyvärr kass bild:cool:
8185218728_6385220c3d_z.jpg
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Fortfarande inga tecken på att födseln är nära och 17 dagar kvar tills försäkringen ersätter :bump:

Varit fin i magen sedan igår morse :banana:
Har äver fått tillåtelse av Maja att klippa nennes klorpå framtassarna:D

Hur ska jag göra när jag ska introducera den andra katten?
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Angående att släppa ihop katterna vet jag inte... egentligen skulle man ju vilja att de lärt känna varann ordentligt innan förlossningen, annars kan det bli ett jäkla liv med att hålla allihop isär tills kattungarna är stora nog?

Samtidigt vill man ju vara säker på att hon inte har något som kan smitta din andra katt, parasiter är väl snart fixade med dropparna i nacken, men det finns ju annat otäckt.

Angående ögat så kanske hon är svullen om hon kliat mycket på öronen pga skabben?

Baktassarna kanske ser ut sådär för att hon är muskelfattig och "slapp" i kroppen?

Helst skulle man ju tagit henne till veterinär och kollat henne så snart som möjligt...
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Det ögat hade jag faktiskt velat att en veterinär skulle titta på om det hade varit min katt. Nu är det ju en lite dålig bild så det kanske inte ser så illa ut i verkligheten?
Hos veterinären kan de ju också gå igenom henne mer allmänt och kanske hjälpa till med en kvalificerad gissning om när det är dags för förlossningen. Det behöver ju inte bli så dyrt att försäkringen skulle gått in ändå. Risken är förstås att du får reservation på ögat på försäkringen men du kanske iallafall kan ringa och rådfråga? Maila en bild till dem? Jag vet ärligt talat inte riktigt hur det fungerar med försäkringen men vad jag har fattat så måste katten vara helt frisk för att det inte ska bli några undantag på vad försäkringen kommer att gälla för.

Vad gäller introduceringen så sätt ett kompostgaller i dörröppningen så att de kan kika på varandra men inte kommer åt varandra när du är hemma och har koll så att de får vänja sig försiktigt. Låt det vara så några dagar tills de verkar lugna med varandra och släpp sedan ihop dem försiktigt men se till att de kan komma ifrån varandra och var med dem hela tiden så att du kan förhindra ev. bråk.

Risken är ganska stor att du måste ha dem isär ändå i början när ungarna kommer så att inte de andra katterna gör ungarna illa eller att mammakatt känner sig trängd.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Måste bara inflika angående kompostgaller. Mina katter hoppar lätt över ett galler och två på höjden klättrade den ena över utan större problem, det gick med en jäkla fart!


Till Ts

Jättesöt liten kisse som har adopterat dig! Jag har varit med om en liknande historia. Tog hand om en övergiven katt som efter en tid blev lite väl rund om magen.

Hon var jätteskygg för människor, men när det var dags för henne att föda så kom hon och hämtade mig. Hon hade sett ut vilken plats hon ville ligga på, längst in i en klädkammare, så jag fick mitt i natten röja ut det vi hade där och ställa in lådan som vi gjort i ordning åt henne. Hon vart mycket nöjd och födde sina två bäbisar under vår uppsyn.

Den ena kattungen gick inte upp i vikt som den skulle, lyckades inte dia ordentligt, så vi fick stödmata den med ersättning i början.

En bild på hur mycket det skilde i storlek i början
storlek.jpg


Ett par veckor senare
DSCF0125.jpg


Nu sju år senare så är de lika stora :)
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Va härligt att katten fick komma just till dig :)
Hoppas på små söta å livliga kissar när dom pluppar ut :)

Å självklart måste du uppdatera ordentligt på hur det går :)
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Ja alltså jag tänker kompostgaller och att man själv står bredvid. Inte att man ska lämna dem utan tillsyn för då hoppar/klättrar de ju snart över.

Otroligt söta kattungar ni fick och mamman var också väldigt fin :love: Klok tös som hämtade dig när det var dags :laugh:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Svarar alla i samma inlägg... lat? Kanke det:angel:;)

Tagit en massa bilder på ögat och varit hos min veterinär. Han tyckte inte heller att det ser ut som någon inflammation eller att hon verkar besvärad av det. Varken tvättar eller kliar ögat. Lika kelen på båda sidor av huvudet och aktar inte ögat vär hon kelar med möbler och dyl.
Han satte det i perspektiv till att transportera en dräktig hona och ta in henne på kliniken mot att "vänta och se".
Han föväntade sig att magen kommer vara betydligt större innan det är dax= mer tid att återhämta sig innan förlossning:banana:

Har ett nät som jag sätter för mitt sovrumsfönster på sommaren när det är öppet. Satte det framför dörren. Stort och bra!:D Det verkade lugnt och båda katterna är mycket försynta och försiktiga. Har haft dem tillsammans igår under uppsikt. Inga större reaktioner. Maja jamar eller morrar när Evert kommer för nära, varpå han stannar eller backar. Duktiga misar :love:

Aida:
Vilken underbar historia! Bedårande katter, alla tre! Men jösses vilken skilnad det va på di små!:eek: Bra jobbat med att klara minstingen!!

Ang Majas mage... Hon har kräkt en gång. Men det är tydligen inte helt ovanligt at dräktiga honor kan göra det, har jag läst. Men hennes avföring är fortfarande ojämn. Oftast är den normal och men någon gång väldigt lös...? Hon får samma foder hela tiden.... Ge rå köttfärs ist? Svår ekvation att få ihop. Ever är överviktig (läs 7,5 kg :crazy:) medans Maja nu vägen 2,3 kg... Hon bryr sig inte om Everts mat, utan går in på badrummet och äter av kattungematen. Evert går inte in på badrummet. Det luktar så mycket tjej att han blir vettskrämd och kräks på kuppen. Inte lätt med tjejbasiller :grin:

14 dagar tills försäkringen går in och täcker:bump:

Bilder kommer senare. Har glömt mobilsladden hos mamma....:o
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Har hänt en del, samtidigt så har det inte hänt någonting;)

Maja går nu mycket bra tillsammans med min andra katt Evert. De är mycket försynta och försiktiga båda två. Sitter just nu i samma fönsterkarm och tittar ut.

Såhär såg det ut med nätet jag hade för dörren

8201499129_f06fd3e322_z.jpg


Däremot har hennes mage helt försvunnit. Jämför bilderna nedan.

8179458266_74d0357887_c.jpg


8201483823_e26847cb13_c.jpg


Tror därför inte att det har varit bäbismage utan mer svullna tarmar av mask och svält. Skönt på ett vis men samtidigt liiiite tråkigt. Hade ju ställt in mig på kattungar osv... Men är absolut mest glad för hennes skull att hon slipper det. Hon är allt annat än i form att få källingar.

Däremot har vi ett annat problem just nu... hon kissar och bajsar i princip överallt. Har fått tvättat alla mina mattor och gardiner på kuppen :grin:

Ögat ser MYCKET bättre ut!:banana: Även öronen ser bra ut nu :banana:
Men sover fortfarande väldigt mycket, men det är inte så konstigt. Hennes lilla kropp har mycket att ta igen.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Underbart att du tagit hand om sötnosen och att hon piggar på sig så pass!

Hur många lådor har ni? Och hur är de placerade?
Hon kanske behöver vara begränsad till ett mindre område där det är nära till en låda tills hon blir lådsäker.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Kul att så många saker gått till det bättre! Och hon tycker säkert att det är skönt att sova nu när hon kan sova varmt och tryggt. Lite trist med kattungarna såklart, men det kanske är bättre för Majas kropp just nu :)

Lådproblemet har jag tyvärr inget bra tips på, förutom det ovanstående skrivit.

Ville bara ge lite mer pepp! :banana:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Om hon bajsar överallt så har hon inte fattat detta med lådan. Prova olika sorters sand men ha även en låda med vanlig jord i. Eventuellt blandat med lite grus/vanlig sand (alltså utesand, inte kattsand.)
Ha henne instängd i ett mindre rum när du inte har full koll på henne och sätt henne i lådan då och då och krafsa lite med handen. Särskilt efter att hon har ätit och sovit.
Att gräva ned sin avföring och sitt kiss är ju naturligt för katter så ha rikligt med sand i och plocka inte bort direkt utan tvärtom, har hon kissat eller bajsat någonstans så flytta det till en låda så att hon gör om det på samma ställe vilket katter gärna vill.
Innan du häller i sanden i lådorna så torka ur dem med klorin, det luktar som urin för katten och gör det enklare för henne att förstå var hon ska kissa.
Det finns baljor på Ö&B för typ 40 kr som fungerar utmärkt som lådor, de är som en diskbalja med lite högre kanter så slipper du köpa så många dyra lådor.
I värsta fall så får du väl försöka omplacera henne som stallkatt när hon har hämtat sig.
När hon har kissat eller bajsat där hon inte ska så tvätta rent med ett rengöringsmedel som luktar citron och torka efter med ättikssprit, ättikssprit kan du även hälla i tvättmaskinen i sköljmedelsfacket om du behöver tvätta rent textilier så försvinner lukten även för katten. Citron luktar illa i kattens nos så där vill de normalt sett inte sätta sig igen.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hittekatt dräktig?

Svara alla:)

Tack för era inlägg! Det gör faktiskt mycke på motivationen:bow:

Ang lådan så har hon nog fått kläm på det nu:banana:
Har inte kissat utanför sedan i söndags och bajsade utanför senast i går natt. Allt som ska vara i lådan har hamnat där :laugh:
Men tack för alla tips! Kan kanske vända och jag får användning av dem. Har faaktiskt aldrig tänkt på det där med utesand/jord, smart:idea:

BTW... Klippte klorna fram för några dagar sedan innan hon skulle släppas ihop med Evert. Lyckades med mammas hjälp att klippa även bak härom dagen. Nu både står och går hon bättre på sina baktassar. Tror att klorna, som var eländigt långa:crazy:, har hindrat henne en hel del.

Hon sover mest men kommer när man kallar på henne och äter och dricker fortfarande bra:laugh:
Hon har nu även lärt sig att filten i soffan varken bits eller är farlig, faktiskt riktigt skön å ligga på och borra ner näsan i ;):love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt I vintras kom det en typ sommarkälling till vårt stall, helt utmärglad och raggig. Hon var superkelen och stannade några veckor/månader...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: NiAl
·
Övr. Katt Jag skrev för ett tag sen om en liten trött och hungrig katthona som kom in i min butik och bad om hjälp en lördag. Vi har annonserat...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Vagis
·
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: Gold
·
Övr. Katt Vet att det finns många trådar om foder, men jag hittar inget svar på detta. Mina katter, ca 5 mån båda två är så lösa i magen. De har...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: Piavik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp