Hittar inte svar,,,transportera med mellanvägg.

lakrits

Trådstartare
Jag har läst igenom trådarna angående lastning av föl och sto men hittar inget riktigt svar på det jag letar efter.....

Kan man transportera mamma och föl säkert om man bara flyttar mellanväggen åt sidan?
Den går inte ta bort helt för det är en delad frambom.

Jag ska på utställning med mitt föl som är 5 1/2 månad och mamman ska givetvis med.
Mamman är jättelugn i transporten osv. men räcker utrymmet till för båda?
Det är en Henra boogie.....nyare modell.
Han är ganska stor, ca 130 cm, och det är ungefär 15 minuters resa.

Sv: Hittar inte svar,,,transportera med mellanvägg.

Har själv en likadan transport och har funderat på detta inför vårens fölning (har alltså ännu ej kört föl i den), men i mitt tycke borde det vara bättre att ha fölet på egen sida i stället för att båda skall trängas på samma sida. Är han så liten att han fortfarande kan ta sig under bommen så sätt för så att han inte kan komma framför på hans sida. Det handlar ju om en kort resa dessutom.

Vet inte hur din transport ser ut men går det inte att ta bort frambommen också? Alltså köra med helt "ren" transport. Jag tog bort både mellanvägg och bom (går att få loss från utsidan på vår, vilket är mycket bra om man råkar ut för en häst som klättrar upp på bommen) La några höbalar vid dörren, ströade med en bal spån och band upp stoet med fölet löst. Gick fin fint. Gav ett stort och ljust intryck och båda gick in direkt!

Jag haller med Hovdam, ta ut precis allting!!
Sedan kan du binda stoet fran bada hallen, sa att hon maste sta still i mitten. Alltsa binda henne i transporten som man binder upp dem nar man star pa gangen.
Lat folet vara los!

Alla lösningar är ju bra...utom dom dåliga. ;)

Att ha väggen ställd åt sidan är absolut ingen bra ide. Dela kan fölet ta sig in till mamman, och risken för trampskador blir betydligt större... dels kan fölet vända sig om,stå med huvudet bakåt i "kilen" som bildats, vilket kan göra både stoet och fölungen stressade, då de helst ska stå och nosa på varann,eller stå"kloss intill"...

Att helt ta ut inredningen borde fungera bra för hästarna (balansen???), men tänk dig själv vad som skulle kunna hända vid en häftig bromsning,dikesåkning eller dylikt... :crazy: :eek:

Låna eller hyr en annan transport, eller ännu hellre, be en kunnig kompis att svetsa en rak frambom...

Ta absolut inte ut frambommen helt om du har sadelkammare fram, tyvärr är glasfibern i dessa inte alls dimentionerad att hålla för en häst, vet en smart människa som gjorde precis detta med en unghäst hästen kastade sig framåt in i sadelkammarväggen denna gick sönder och ut stack rejält vassa bitar med glasfibern, nu slutade det för hennes del med bara några mindre sår men kunde gått rejält illa om hästen spetsat sig på dessa splittrade bitar.
Jag förstår inte vad som skulle vara så farligt med att ha fölungen på egen sida i transporten den är ju dessutom ganska gammal och stor, tycker skaderisken på fölungen definitivt skulle vara minst så.

Tack för era svar....

Jag tror nog att han får stå på andra sidan av mellanväggen och att jag sätter för i fram med balar eller liknande.
Han är ju trots allt van att vara i egen box när mamman hanteras.
Ni har inte varit med om att de försökt ta sig över mellanväggen????

Tack för era tips.....

När vi åkte på fölvisning hade vi stoet på vänster sida, mellanvägg och sedan fölet på höger sida. Bommar bak och höbalar fram så hon inte kunde krypa under bommen.
De stod som små änglar :love:

har en transport med delad bom och när bebis var liten tog jag ut allting. men häromdagen körde jag för första gången med mellanvägg och allt i, dvs han åkte på "egen" sida. Det gick kanon men jag hade inte vågat om jag inte hade vant han vid att stå uppbunden först.
(fölet är 4½ månad och mycket transportvan samt en lugn, lugn, lugn mamma).

När jag var på visning med min så såg jag att det var många fölisar som åkte med mellanväggen i och det verkade att funka.
Sälv hade jag plockat ur min värr (har även helbom) så att de åkte tillsammans!
Han stod i samma possition när vi kom fram som när vi åkte ca 4mil!

Håller helt med dig. Vi har kört både våra ston med föl på det viset, dvs haft mellanväggen i och fölet och mamman på var sin sida av väggen. Bind mamman men låt fölet stå lös utan grimma el något på (så att den ej kan fastna i ngt). Lägg för hö/halmbalar så att fölet ej kan krypa under bommen. Föen brukar ej bry sig alls när de är så stora, de märker att de har mammorna väldigt nära sig. Lycka till!

Håller med förgående talare; vi körde sto och stort föl från Tyskland med halv mellanvägg. Fölet stod lös och valde att åka baklänges så att hon kunde dia. Vi byggde upp med höbalar längst fram. Vår resa tog 15 h.

*lånar tråd*

Har inte kollat igen om alla trådsvar men det bör kanske sägas att det enligt Djurskyddsmyndigheten är förbjudet att binda upp föl i tranporten. (Jag kanske t o m nämnt det själv tidigare i tråden :crazy: )

Hur som helst, hästar är olika och man hittar nog bäst sin egen variant. Alla sätt är bra utom de dåliga som det brukar heta. Själv valde jag, som tidigare nämnt, att "strippa" transporten. Ett äldre Sävsjösläp, boogie, utan sadelkammare. Stoet är ett matvrak och en god mamma. Dessutom ganska lugn i transporten. Med allt hö där fram brydde hon sig inte om så mycket mer än MATEN (viktigast här i livet :p ).

Så kanske vi inte ska glömma att den som KÖR måste tänka på att man har sto och FÖL i tranporten. Själv kör jag väldigt långsamt om vägen svängen eller är ojämn. Och även på raksträckor kör jag långsammare i dessa tillfällena. Första resan för fölis ska vara så smidig som möjligt. Kör en automat med stark motor som gör att körningarna blir mjuka och lugna.

Att dessutom ta god tid på sig gör att man inte behöver stressa (eller bli stressad av andra trafikanter - dom får väl köra om/vänta eller vad det nu gäller). Bättre att vara framme lite tidigare än att köra stressad för att hinna i tid!

Hälsningar från en som alltid försöker vara ute i tid men som är tidsoptimist och ALLTID måste ta ett djupt andetag innan jag kör från stallplan

*lånar tråd*

Har inte kollat igen om alla trådsvar men det bör kanske sägas att det enligt Djurskyddsmyndigheten är förbjudet att binda upp föl i tranporten. (Jag kanske t o m nämnt det själv tidigare i tråden :crazy: )

Hur som helst, hästar är olika och man hittar nog bäst sin egen variant. Alla sätt är bra utom de dåliga som det brukar heta. Själv valde jag, som tidigare nämnt, att "strippa" transporten. Ett äldre Sävsjösläp, boogie, utan sadelkammare. Stoet är ett matvrak och en god mamma. Dessutom ganska lugn i transporten. Med allt hö där fram brydde hon sig inte om så mycket mer än MATEN (viktigast här i livet :p ).

Så kanske vi inte ska glömma att den som KÖR måste tänka på att man har sto och FÖL i tranporten. Själv kör jag väldigt långsamt om vägen svängen eller är ojämn. Och även på raksträckor kör jag långsammare i dessa tillfällena. Första resan för fölis ska vara så smidig som möjligt. Kör själv en automat med stark motor som gör att körningarna blir mjuka och lugna.

Att dessutom ta god tid på sig gör att man inte behöver stressa (eller bli stressad av andra trafikanter - dom får väl köra om/vänta eller vad det nu gäller). Bättre att vara framme lite tidigare än att köra stressad för att hinna i tid!

Hälsningar från en som alltid försöker vara ute i tid men som är tidsoptimist och ALLTID måste ta ett djupt andetag innan jag kör från stallplan

Liknande trådar

Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Avel Sitter och funderar hur man skall göra när det blir dags att transportera sto och föl till fölvisningen (ute i god tid jag vet men måste...
2
Svar
21
· Visningar
5 816
Senast: Lill-my
·
Träning Jag ska transportera en 2-åring för första gången ( han åkte flera gånger som föl med sin mamma). Det är en sträcka på ca 5 mil. Han...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II