Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Gabbi94

Trådstartare
På onsdagsmorgonen for vår lilla 10 månader gamla Ludde ut som vanligt, fullt frisk och allt. Kvällen innan var han som vanligt, busade och lekte med oss. Alltid pigg och glad. Men under onsdagen syntes han inte alls till och kom inte som han brukar när vi kom hem och sedan på kvällen när jag går för att mata hästarna och fåren hittar jag honom död i stallet. Han låg precis som om han sov. Han hade blött ur munnen och var redan då kall och stel. Vi tror att han kan ha krockat eller blivit knuffad av något fordon och sprungit för att gömma sig men dött av inre skador. Men kan det finnas några andra orsaker trots att han aldrig visat tecken på sjukdom utan ALLTID varit pigg och alert och betett sig som en fullt frisk katt?

Vi e chockade, e så tomt utan honom. Han var alltid med var man än var, alltid pratade han och lekte med fingrar och fötter och sprang iväg med sockor och små nallar, ja allt han kunde hitta, och gömde allt på sina speciella ställen. Busig som bara vad var han och han älskade livet. Känns så orättvist... Men han dog precis där han föddes, han föddes som vildkatt men vi tog in honom till vintern för att han skulle klara sig. Och vi trodde även han var död när han föddes och hans mamma gömde honom, men när han var knappa en månad dök han upp och där var han och blev vår katt. Hans mamma är halvt tam och är kvar hos oss, men vill inte komma in. Saknar alla hans hyss och alla gånger han kom och slickade en på näsan före han skulle somna. Ofattbart att han nu är borta för alltid :( Även vår andra äldre katt har varit försvunnen i snart en månad... så känns ofattbart tomt utan katt i huset när vi ALLTID haft katter. Men hans släkt har alltid varit sån som kunnat vara borta länge och sen komma tillbaka så ännu finns hopp om honom.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

En obduktion är det enda som kan ge svar. Det kan vara fordon inblandat, hästar, förgiftning eller sjukdom.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

En obduktion är nog det enda som kan ge er svar. Men så tragiskt, jag beklagar verkligen förlusten. :(
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Alltid lika hemskt :(

Väldigt svårt att säga vad som hänt. Mammas förra katt dog för några år sedan också väldigt plötsligt, han var för all del 14 år men hade inte visat några tecken på sjukdom alls.
Han dog i hennes famn nästan, när de satt i sängen och kelade precis som vanligt (vet inte om jag minns exakt nu men) så bara lixom sträckte han ut sig och "suckade" till, sen var han borta. Vet inte om han blödde något nånstans, tror inte det. Men måste varit något kärl som brustit eller så, ingen obduktion gjordes.

Den andra katten de hade då, båda hade jag växt upp med, dog strax därefter av sjukdom och det var verkligen hemskt tomt där hemma från att alltid ha haft två katter till att ha ingen alls. Men nu finns en annan liten buse därhemma :)

Beklagar verkligen din förlust!
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Hade du honom vaccinerad ?
Jag hyrde ett hus på en gård för många år sedan där bonden hade flera lagårdskatter , 2 okastrerade honor som såklart fick flera kullar per år.
Under hösten när jag va nyinflyttad så hittade jag flera kattungar som inte gick att rädda .... :(
Honorna va ju ovaccinerade , men kanske byggt upp ett försvar ?

De ungar som kom senare matade jag in i stallet och gjorde tillräckligt tama så jag kunde åka och vaccinera och kastrera.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Min stallkatt blev påkörd och dog men det syntes ingenting utanpå.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Beklagar sorgen.
Som de andra säger, endast en obduktion kan säga vad som var orsaken.
Förgiftning (råttgift?), påkörd, sjukdom.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Tack allihopa!

Det är nog högst troligt att han blivit påkörd då. Nej, han var inte vaccinerad, vi har aldrig vaccinerat våra katter. Inget råttgift eller annat gift eller farligt ämne finns här, varken i vårt stall eller någonstans här runt. Det är så mycket trafik här nu när vårbruket är i gång och han va inte så försiktig av sig alla gånger. + att det var samma dag som sopbilen kommer så om han kan ha varit runt den... Ingen obduktion kommer att göras och han är redan begravd. Men vi har kvar minnena som består av många bilder och filmer...och hyss...vi kommer aldrig glömma honom
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Kattpest kan ge dödlighet inom några timmar.
Jag tycker ni ska vaccinera ev framtida katter.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Det va det jag tänkte på , de kattungar / ungkatter jag hittade låg ute helt oförmögna att röra sej och dog snart efter jag tagit hand om dom.

TS. Låter troligt att denna blivit påkörd .. Beklagar.
 
Sv: Hittade vår lilla älskling död, vad kan ha hänt?

Hæstar ær inte helt ofarliga før katter. Visst brukar det gå bra, men kan ju hænda något så enkelt och otrevligt som att katten lagt sig under hæsten och att hæsten pløtligt skvætter till før något och trampar på kissen....
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 806
Senast: Dorinda
·
Däggdjur Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men är i stor sorg då våran fina lilla kanin hittades död i sin bur en morgon. Vi kan inte...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp