Hittade mask i Skiten-Vad är det för mask ?

kitty79

Trådstartare
Hittade en mask i skithögen idag :eek:

Den var död ,tror jag iallafall - Jag mätte upp den till 2 cm (med tumstock)
Letade igenom hela bajshögen men hittade ingen mer.

Hästen är senast avmaskad i vintras med ett ivermektin preparat -
Noromectin vet.

Hade med mig kameran så jag tog ett kort på äckel päcklet.
Ska ta med mig masken till min vet i morgon och höra mig för.

Men någon här kanske vet vad detta är för något litet vidrigt:devil:
32361171.jpg

Sv: Hittade mask i Skiten-Vad är det för mask ?

Ingen som har sett något liknande ?
Jag har snart googlat mig galen , kommer förmodligen drömma om mask i natt.

Är väldigt rädd för att det kan vara stor blodmask , för vad jag har förstått så är det den farligaste utav dem.
Han avmaskades med Noromectin i oktober -pga av styngflugelarver

Men som jag har förstått det så behöver den stora blodmasken 6 mån på sig ,så rent krasst kan det ju vara den okt-maj =7mån.

Springmask kanske? Springmasken är ovanlig i Sverige, men det är dock vanligt att man ser de 2-3 cm långa maskarna utanpå träckbollarna från infekterade hästar.

Springmask är inte ovanlig! Väldigt vanlig till och med. Förekommer på dagis bland annat :p

Se på den spetsiga änden, jag skulle gissa på springmask (hane). Du kan lägga den i en liten burk med lite vatten och skicka till Vidilab för artbestämning (gratis).

Springmask är inte ovanlig! Väldigt vanlig till och med. Förekommer på dagis bland annat :p

Jag hoppas verkligen inte att våra dagisbarn har Oxyuris equi, lite jobbigt med 10cm maskar som kliar i rumpan.

Människans heter Enterobius vermicularis.

Men du nu var det väl i en hög hästbajs som denna mask hittats, och det är inte vanligt att hästar i Sverige drabbas av springmask.. Så ur hästperspektiv är den nog att anses som ovanlig..

Såg i morses när jag googlade runt att man kunde skicka till vidilab - men då hade ju masken legat torr hela natten,funkar det ändå ?
den låg faktiskt lite utanpå en utav bollarna - högen var aldeles ny ,såg när hästen bajsade och var framme direkt för att titta hur det såg ut
(han har haft/har magproblem).

Var hos vet. idag och de skrev ut Noromectin - jag sa att det var det preparatet som han blev maskad med 2010 men det spelade ingen roll sa de
Jag trodde att man skulle varva ivermektin prep med moxidektin.prep ?

Hästen är avmaskad med Noromectin idag.
Ska studera bajs ingående imorgon ;)

Har nu suttit och läst om springmask, verkar vara lite olika bud ang hur vanlig el ovanlig den är.
Han gillar ju att klia svansen ,men absolut inte så att han har kliat sönder sig eller så.

Läste att honan "deponerar" ut sina ägg under natten ,hästen kliar sig och äggen ramlar av och ner i foder -hästen får i sig dem osv.
Det får mig att fundera på om jag borde göra något med hans box ? Sanera eller dylikt ?

Absolut sanera så mycket det går. Att växla mellan ivermektin och moxidektin är ingen växling alls, de tillhör samma grupp (makrocykliska laktoner).

Ok , känner att jag behöver lära mig mer om det här !
Vad är att växla då ?
Intressant ämne , Har inte sett mask på hästen innan -har stått inackorderad på lite olika stall med honom
Och därmed har avmaskningsrutinerna sett lite olika ut.

Han kan inte ha haft springmask sedan innan ,då han är behandlad med allehanda preparat pga utav andra orsaker (Chorioptes) Bl.a sprutad med ivomec, behandlad med eprinex.
Nu har han dock stått i samma stall i ett år , och här är det inte "rutin " att ta träckprov , det är även begränsad hagyta ,ingen möjlighet att låta mark vila osv.

Dom tillhör samma grupp av maskmedel. I gruppen makrocykliska laktoner ingår: Bimectin, Eraquell, Equimax, Equimax tabs, Ivomec, Ivomec comp, Noromectin och Vectin som är Ivermectinpreparat, och Cydectin och Cydectin comp som är moxidektinpreparat.

Att växla innebär inte växla med olika medel inom samma grupp, utan växla till ett medel utanför denna grupp, tex
Banmith eller fyrantel som är pyrantelpreparat men ingår i gruppen tetrahydropyrimidiner.

De flesta medel tar springmask, hästen får i sig ägg via foder, vatten och bädden vanligast eftersom springmask ger klåda och när hästen skrubbar svansen faller äggen ned till backen. Så renhållning är A och O.

Är det begränsad yta är det ett utmärkt tillfälle att börja mocka hagarna, det gör massor för att begränsa smittan.

Att växla medel är att växla olika grupper, dvs hur de påverkar masken.

Fenbendazol = Axilur och Rintal, lilla blodmasken har hög resistens mot detta
Pyrantel pamoat = Banminth och Fyrantel, lilla blodmasken har börjat visa viss resistens
Ivermektin/Moxidektin = Ivomec, Noromectin, Bimectin, Erquell, Equimax, Ivomec Comp, Cydectin, Cydectin Comp

Liknande trådar

Övr. Katt Har hittat mask på ena "kattungen" här hemma igår. 1-1.5 cm lång vit slingrande sak. Levande. För ca 4 månader sedan blev hon...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025