Hitta tillridare

lady_vip

Trådstartare
Ja, ni kan ju se min andra tråd här om att lämna iväg min unghäst. Har bestämt mig för att göra det, men det är ju så svårt att hitta en tillridare som passar.

Det finns miljoner av dem, speciellt här i trakterna, men antingen har de något fuffens för sig eller så är de tokdyra... Jag kan tänka mig 3500-4000/månad.

Vilka kriterier har ni för inridare/tillridare? Hur avgör ni om de är seriösa eller bara är ute efter pengar?

Jag vill gärna lämna henne till min ena tränare, men hon har ingen plats förrän till sommaren och då vill jag gärna ha henne själv. Så när jag nu smått letar efter någon annan så blir det bekymmer.

Hon är "speciell" (kan ju läsa den andra tråden), men inte på något sätt elak eller svår, utan hon tänker mycket och är väldigt fäst vid mig. Det är en bra häst och jag vill nu ha hjälp med att balansera henne och få henne att gå i bättre form, inget med breeders osv, fast det verkar som om alla är väldigt inriktade på testen för våren :confused:

Som sagt, ni som har lämnat iväg eller är tillridare, några tips på hur jag hittar den perfekta tillridaren? Dvs, läsa mellan raderna, vad gör att de är oseriösa?

//E

Sv: Hitta tillridare

av ditt pris att döma får du nog först och främst leta efter någon som inte har företag utan kör svart.

hur du hittar tillridare över huvudtaget bör ju inte vara svårt, finns många ställen att annonsera på även för icke-företagare.

besök de som du finner mest intressanta, både för personkontakt och för att se dem träna hästar. fråga efter referenser. vid ditt besök har du ju även tillfälle att se hur hästarna bor, både i hagar och stall. även om det är i privat regi, så skriv kontrakt!
besök hästen under träningsperioden så du ser att den blivit väl omhändertagen.

det är viktigt att se det man ser, varken mer eller mindre. man vinner inget på att vara för kritisk, alla kan ha dåliga dagar och du själv kan givetvis göra feltolkningar av informationen du får. men se heller inte mellan fingrarna om du ser något som du tycker illa om. men glöm inte bort att fråga om allt du inte förstår eller tycker verkar negativt! fråga, fråga, fråga!

Jag som trodde jag var generös, du ser, inte alls inne i branschen ;)

Kan tillägga att det gäller Skåne, dvs stor konkurrens vilket pressar priser...

Vad menar du att en seriös, bra tillridare tar per månad? De jag har varit i kontakt med, alla möjliga, har nämligen legat däromkring... Det är ju inga landslagsryttare, men bra hästmänniskor och samtliga har tagit detta plus moms...

Har ju svårt att kolla annonser, när man tittar runt på hemsidor osv så ser ju några ut att faktiskt ligga ett snäpp under mig i ridning, och jag vill ju att de ska vara bättre... Kan jag kolla efter någon utbildning el. dyl.?

//E

Menar du 3500-4000:- för bara tillridningen så vet jag några som är duktiga, men om du menar med allt så blir det nog svårt att hitta någon seriös. Bara att ha hästen uppstallad vid ridhus (vilket man får ha nu om hästen ska hållas igång) utan ridning med fullskötsel kostar runt 3-3500:-/ månad. Jag vet en seriös och duktig beridare som jag har lämnat häst till, men med fullskötsel och all mat kostar en månad 6000:-, jag tycker dock att det är väl investerade pengar. PM:a mig om du är intresserad så kan du få hans kontaktuppgifter.

Fälttävlan är det tänkt, så både och... Hon har mer dressyrstam, men jag vill ha en allroundhäst.

//E

Ok, 6000 är nästan en månadslön för mig, så det känns mycket, men det beror ju helt på hur länge hästen ska vara där osv.

Hur länge behöver ett proffs på sig för att ta en häst som är i stort sett bara inriden till att slipa den till att iaf börja hitta formen och ha en viss lydnad?

//E

missförstånd. trodde det var vad du ville betala inkl. moms. momsen ligger ju på 25%, så det lir ju lite skillnad.
man får ju inte in så mycket på träningshästarna egentligen. tänk på vad det kostar att bara ha hästen på full uppstallning, och lägg till att den dessutom ska få en bra träning varje tag. man blir inte rik på hästar...

jag har aldrig träffat någon som lärt sig något om hästar på en tränar-utbildning, som öveträffar det naturliga hästmänniskor kan.
skulle du haft en häst som bara skulle utbildas för t.ex. tävling, kan du ju gå på tävlingsresultat. men u när det gäller, om jag förstår rätt, lite mer special, så måste du ju hitta en som är duktig på det. referenser av liknande fall är alltid bra. djungeltelegrafen brukar göra sitt också.

rent inlärningsmässigt kan det gå på ett par träningspass att få en häst att svara lätt för hjälperna och ligga mellan hand och skänkel. men hästen måste även utvecklas fysiskt för att kunna arbeta i en bra form. och så måste det ju befästas så att den blir lättriden även för dig. minst en månad med tanke på det fysiska.

Jag hade tänkt mig 2 månader, verkar det vettigt?

Har ju en landslagsryttare i närheten som tar emot hästar, men jag gillar inte alla hennes metoder. Annars hade jag haft en självklar kandidat där.

Jag förstår att det kostar att träna häst, jag vet ju hur dyrt det är att ha dem... Hon kostar ju iaf inget hemma den tiden hon är där och jag kanske får tillbaka en häst jag har så mycket mer glädje av.

Då återstår det bara att hitta någon. De häromkring har jag tyvärr strukit de flesta, antingen tar de fantasisummor (vi pratar över 10'000/månad) eller så har de tråkiga metoder. Jag betalar ju inte ett proffs för att få hem en knäckt häst...

//E

Du kanske skulle kunna höra med din tränare? Tränaren har ju förhoppningsvis ett lite större kontaktnät, och h*n vet ju förmodligen vad du vill ha ut av "tillridningen" samt är medveten om vilka metoder du tycker är "schyssta"... Jag hade nog i första hand bett min tränare om tips.

Lycka till!

Jag har gjort det. Min ena tränare tar gärna hästen (hopptränaren), men jag vill att hon ska bli stadigare först, han är inte sådär jättenoga med form "unghästar ska ha kul". Vilket iofs är en bra filosofi i sig, men kanske inte så kul när hon kommer hem till mig som väger 30 kg mindre än honom och vill ha en kontrollerbar häst, dessutom har vi 8 mil emellan oss.

Den andra tränaren är väldigt försiktig med att rekommendera, hon är rädd att vi inte tycker samma sak om denna person och att jag då blir besviken. Kan ju tillägga att de flesta inridare häromkring tränar själva just för denna tränaren, så varför då inte lämna direkt till henne...? Men hon har just nu inte plats, alltså ruta ett. Därför letar jag efter någon helt annan...

//E

2 månader brukar vara lagom för det mesta. ;) Det kan nog ta ett tag att hitta någon som man stämmer överens med. Det finns ju en del okända, som är kunniga men som inte syns så mycket. Svåra att hitta. Försök prata med så många hästmänniskor i närheten som möjligt, så kanske du kan få nåt bra tips.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 973
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama