Hitta sko i meterhögt gräs....

Centaur

Trådstartare
Några tips? Finns det ens något hopp om att hitta den? Har ingen metalldetektor... :p

Har såklart letat men som sagt, gräset är över en meter högt i stora delar av hagen (som är 2 ha).

Inga problem att be hovslagaren sätta på en ny sko, men jag är lite orolig över att han skall trampa på den tappade skon och få sömmarna in i hoven på ställen där de inte skall vara. :crazy:

Hur stor risk är det att det sker? Har det hänt era hästar?

Sv: Hitta sko i meterhögt gräs....

Personligen hittar jag aldrig skor i så högt gräs (inte i lågt heller), men klart det finns en chans :)

Jag skulle däremot inte vara alltför oroad över att hästen ska skada sig på skon. Genom mina hästår har det tappats några skor, men jag har aldrig varit med om att någon häst skadat sig. Risken kan säkert finnas, men det ska nog mycket till.

Jag har däremot turen att stå i ett stall med ett par djupt religiösa tjejer. De ger sig glatt och bedjandes ut för att leta efter borttappade skor och på något mirakulöst (!) sätt hittas de alltid :p

Lär hunden söka skor. Det tog mig en halvtimme att lära min hund när jag hade häst med mycket tappskor. Extremt bra :)

Våra hagar är nog mer eller mindre bemängda med tappskor, ibland hittar man skor som uppenbarligen legat några år... ;)

Har aldrig varit med om att hästarna trampat på dem och skadat sig, det ska nog mycket till om de ska sätta hoven just på skon, och att skon just då ska ligga med sömmarna uppåt, eller ens kvar i skon.

Ja, och en nitad söm är ju väldigt trubbig i sig också. hade inte varit oroligt alls, faktiskt, och speciellt inte på en så pass stor yta.

Ja, det är vad jag alltid har tänkt, de är ju avklippta och jag har aldrig hört om någon häst som trampat på en sko och skadat sig.

Men en bekant menade att det var jättefarligt att lämna tappskor i hagen (hon hade hyrt metalldetektor för att hitta den...).

Sömmen är garanterat kvar i skon när denna hästen tappar skor, de jag hittat genom åren har alla legat prydligt med sömmarna uppåt.

man klipper gräset och kryper runt och känner med fingrarna på varje m,m i hagen, är sjukt svårt att hitta skor :/ de tenderar också att gräva ner sig, och gömma sig under stenar och häst skitar... eller så rymmer de hagen och lägger sig på åkern ngn m utanför hagen. de är luriga de där tappskorna

Inte min häst och jag vet inte hur stor risken är, förmodligen väldigt liten, men jag vet en häst som trampat in en tappsko i strålen :crazy: Alltså inte söm, utan en bit av själva skon.
Sedan dess letar jag som en idiot efter tappskor, men har inga bättre tips än att gå sakta där hästarna rört sig, titta noga, hålla undan gräset med en pinne/ridspö o.s.v.

Kolla med brukshundsklubben i närheten om någon kan tänka sig att hjälpa till. En hund lär hitta skon rätt så snabbt.
En kollega hade tappat sina nycklar på en åker, det tog bevakningshunden ca 30 sek att hitta dem :p

Ingen idé att skicka ut en hund. Skon saknar människovittring och det är vad vi lär dem att spåra och söka efter. Hunden letar och markerar därför bara föremål som en människa tagit i.

Alla hundar gör inte det.
Det är rätt vanligt att de kan leta upp saker som är "out of place".

Ni kan prova att gå utefter hästarnas stigar som dom trampar upp i hagen och kolla extra noga där dom brukar stå och sova/vila.
Hittar ni den inte där så går det såklart zick-zacka sig fram genom gräset och kika.

Oftast brukar jag hitta de där rackarns skorna när jag INTE letar efter just dom.
Eller så är det många tappade grimmor som aldrig återfinns som ombildat sig till tappskor :p

Hittade förra året en ???-stång som tillhör nån av våra traktorer i hagen.
Ingen visste att den saknades. Konstigt nog, för det var inte bara en liten splint.

Lycka till i sökandet! :)

Det kanske finns metalldetektor i din närhet att hyra?

Jag hade ringt runt och frågat

Ingen idé att skicka ut en hund. Skon saknar människovittring och det är vad vi lär dem att spåra och söka efter. Hunden letar och markerar därför bara föremål som en människa tagit i.

Men kan man inte lära dem att söka annat än människa? T.ex. knark? Murklor/kantareller? Älg? Hästhov luktar ju ganska distinkt, den lukten känner ju t.om. människor på nära avstånd, till skillnad från knark. Även om nu brukshundsklubbshundar bara har lärt sig spåra människor så borde det väl kunna gå att lära relativt lätt, hundar på den nivån förs väl generellt av kunniga ägare?

Ja, det är vad jag alltid har tänkt, de är ju avklippta och jag har aldrig hört om någon häst som trampat på en sko och skadat sig.

Men en bekant menade att det var jättefarligt att lämna tappskor i hagen (hon hade hyrt metalldetektor för att hitta den...).

Sömmen är garanterat kvar i skon när denna hästen tappar skor, de jag hittat genom åren har alla legat prydligt med sömmarna uppåt.

Även om skon lyckats hamna med alla sömmen kvar ståendes rakt upp så borde det rimligen vara så mjukt under skon att om någon råkar trampa på den så sjunker bara skon och sömmen undan utan att göra någon skada.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 355
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver klippa ner gräset i några av mina hagar, det är väldigt högt nu och mer strå än blad. Skall be grannen komma med traktorn och...
Svar
17
· Visningar
3 913
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka