Hitta rätt nyans på befintlig väggfärg

Egonson_

Trådstartare
Behöver spackla och måla lite bitvis på bröstpanelen i vår hall, katterna som bodde här (i hallen..) tidigare har klättrat på väggen och upp i fönstret så det är inte så vackert med klösmärkena. Just nu har jag två krokar och hundens alla koppel, västar och grejer hängande där som döljer väl, men ska flytta på det och sätta dit en bänk.. Så då syns ju den fula väggen igen.

Väggen är vit, men inte kritvit så måste hitta rätt nyans.. Men hur? Finns tyvärr inga färgburkar kvar eller något.

Det är svårt att få till det riktigt snyggt om du bara ska måla bitvis, kan bli fula skarvar. Det bästa är att måla hela bröstpanelen.

Håller med. Även om man hittar rätt färg så har färgen som suttit uppe ett tag påverkats av ljuset och gulnat en smula. Målar man bara en del så kommer det att se konstigt ut. Hela sidan måste målas för att det ska se snyggt ut.

@Egonson_ , nästan alltid när man målar med vit snickerifärg eller vit väggfärg så används S0502-Y. Jag skulle börja i den änden. Köp en provburk eller låna med ett uppmålat färgprov och jämför. Verkar det avvika för mycket så provar du en annan färg, osv.

Håller med. Även om man hittar rätt färg så har färgen som suttit uppe ett tag påverkats av ljuset och gulnat en smula. Målar man bara en del så kommer det att se konstigt ut. Hela sidan måste målas för att det ska se snyggt ut.

@Egonson_ , nästan alltid när man målar med vit snickerifärg eller vit väggfärg så används S0502-Y. Jag skulle börja i den änden. Köp en provburk eller låna med ett uppmålat färgprov och jämför. Verkar det avvika för mycket så provar du en annan färg, osv.

Jag har målat med s0500-n enligt vad målaren rekomenderade så är nog olika :) men jag håller nog med föregående att man ska måla om hela väggen... Blir nog bäst!

Jag har målat med s0500-n enligt vad målaren rekomenderade så är nog olika :) men jag håller nog med föregående att man ska måla om hela väggen... Blir nog bäst!

Det är dock inte det vanligaste att använda kritvitt. Fabriksmålade vita lister, vita garderober, osv. brukar t.ex. vara S0502-Y.

Däremot så tycker jag att det är snyggare att ha en "vitare" färg på listerna, t.ex. S0500-n, för att bryta av om man använder S0502-Y på väggarna. Men det är ju inte samma sak som att det är det vanligaste.

Hittade en tre år för gammal burk som högst troligt använt till bröstpanel, fönster mm här hemma - visst var det S0502 Y :) Jotun Lady Eggvit.
Så nu vet jag vad jag ska skaffa att prova med! Tänkte måla på lite på några brädor sedan när jag hittat rätt, och blir det inte bra då/syns för mycket så målar jag om hela.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar