Hitta naturreservat?

Magiana

Trådstartare
Jag vill åka och besöka olika naturreservat men håller på att bli koko i jakten på att hitta dem. På sin höjd hittar man en lista med okända namn och så ska man klicka vidare till namnet, men där finns ingen karta. Möjligen kan man få någon slags vägbeskrivning med ännu fler okända ortsnamn och sen ska man själv leta reda på var de ligger :banghead:

Finns det någon översiktskarta med naturreservat inprickade (alla, inte bara ett fåtal) och som man kan söka vidare ifrån?

Förra helgen när jag var ute och åkte fick jag av en slump syn på en skylt som det stod Naturreservat på. Jag åkte in där men hittade inget reservat. I stället hamnade jag på ett slott. Någon vidare skyltning till reservatet kunde jag inte hitta. När jag kom hem googlade jag men fattar fortfarande inte hur man åker till reservatet.

Ska det vara så här svårt?
 
Tack för länken. Tyvärr fanns inte alla med där. Enligt den sajten finns det bara ett reservat i min kommun. Enligt en annan sajt (minns ej vilken) finns det 74 st. Enligt länsstyrelsen ska det finnas 79 st (kan ju vara nya reservat inräknade där). Det är dessa jag vill hitta till.
 
Jag har surfat på länsstyrelsens sida men har inte hittat en enda karta. Det ska finnas en längst ner till höger på sidan där reservatet beskrivs men på alla jag tittat på hittills har det bara varit en grå ruta där.

...Hm...
Jag bytte webbläsare och nu ser jag kartan.
 
Tack! Ja, nationalparker är också väldigt intressanta men det har varit betydligt lättare att hitta dem. De är inte så många heller. Flera av dem har jag också besökt.
 
Ofta har kommunen guider på sin hemsida till olika reservat och vandringsleder. Vägbeskrivning kan det ibland vara sådär med, men om man har namnet på reservatet och kanske någon närliggande gård eller annat som nämns i beskrivningen brukar det gå att hitta. Men reservat är sällan särskilt utmarkerade. Ibland finns det en officiell parkeringsplats att utgå ifrån, ibland finns det markerade stigar. Ibland inte. Så räkna inte alltid med att det ska stå en stor skylt med anvisad parkering och "här startar naturreservatet". På det viset är nationalparker "bättre" eftersom de (som jag besökt, södra Sverige) brukar vara mycket mer uppstyrda. :)

Annars, leta reda på om ni har något Naturum i närheten. Där brukar det finnas foldrar med information och kartor på dels reservatet/nationalparken som Naturumet huserar i och närliggande sådana. T.ex. på Tåkerns Naturum kan man hitta massor med kartor och info till hela Ombergsområdet. :)
 
Jag vill åka och besöka olika naturreservat men håller på att bli koko i jakten på att hitta dem. På sin höjd hittar man en lista med okända namn och så ska man klicka vidare till namnet, men där finns ingen karta. Möjligen kan man få någon slags vägbeskrivning med ännu fler okända ortsnamn och sen ska man själv leta reda på var de ligger :banghead:

Finns det någon översiktskarta med naturreservat inprickade (alla, inte bara ett fåtal) och som man kan söka vidare ifrån?

Förra helgen när jag var ute och åkte fick jag av en slump syn på en skylt som det stod Naturreservat på. Jag åkte in där men hittade inget reservat. I stället hamnade jag på ett slott. Någon vidare skyltning till reservatet kunde jag inte hitta. När jag kom hem googlade jag men fattar fortfarande inte hur man åker till reservatet.

Ska det vara så här svårt?

De flesta naturreservat är det kommunerna som har hand om, och de finns i princip alltid presenterade på deras hemsidor.
I Karlstad ser det ut så här:

http://karlstad.se/miljo-och-energi/djur-och-natur1/naturvard/naturreservat/

Om du klickar in dig på varje, så har de en egen sida med karta som visar var de "börjar" eller där parkeringen är.

De har även den här kartan:
http://karlstad.se/kommun-och-polit...tion/digitala-kartor1/digitala-kartor-fritid/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp