Hitta kattungar

Migo

Trådstartare
För en gångs skull letar jag aktivt efter ett par katter. Och då är det banne mig helt tomt på annonser, ingen har några "över", ingen svarar på mina annonser.
I vanliga fall tycker jag att man får försvara sig med våld för att slippa ta hand om fler...

Jag letar efter ett par friska kattbröder som inte är över halvåret. Jag vill ha den klassiska "bonnkatten", inte stödja kattfabriker ("nä, vi vill inte kastrera, det är ju naurligare så här... sen att vi producerar 100 katter om året vind för våg, det bryr vi oss inte om") och jag vill faktiskt inte ta en äldre omplacering den här gången, EN gång vill jag också uppleva bebisåldern!
Jag kan gärna tänka mig att ta in semivilda stallkatter och göra lite nytta för dem, men jag vill ha unga...

Men icke sa nicke, det enda jag hittar är just kattfabriker, raskatter eller vuxna omplaceringar.

Är jag ute i fel tid? Eller letar jag på fel plats (lokala annonser, blocket, eniro, lapp i affären osv.)?

Eller är det så väl att överskottet på katter går mot sin ända? (fan trot)

/Migo
som trott att det skulle vara löjligt enkelt att hitta ett par gosungar

Sv: Hitta kattungar

Hm, här på forumet tycker jag det är massor som väntar kattungar!
Inklusive jag! :D
Eller okej, inte jag men mina två honor! :D

Fast bros kanske på lite var man bor...

Nu vet jag inte var du bor, men i Stockholm är det inte ett överskott av kattungar för tillfället. Jag letar själv efter en långhårig kattunge som inte är röd, hehe. Men till sommaren kommer det att finnas överflöd av kattungar - det är ju under våren det paras flest utehonor av okastrerade hankatter....

Kolla också med katthem, de hjälper gärna till :)

Vi har problemet på katthemmet där jag jobbar, att vi har dräktiga honor på kö, men precis fullt för det är dåligt med köpare till de vuxna katter som redan bor där... :(

En kull är född hos en vänlig kvinna som högst tillfälligt tagit in dem, två högdräktiga går ute hemlösa... DET är stresskänslor vill jag lova.

Jag tycker du är klok som väljer att köpa katter som verkligen är i "nöd" så att säga. :bow: En sak vill jag dock säga, många som köper katt har så införbenat bråttom... en hund kan kan vänta ett år på att få köpa men katt ska man helst kunna hämta dagen efter. Det är synd.

Jag finns i Örebro...

Katthemmen har några ungar inne, men ingen som jag faller för. (låter som att jag är superkräsen.. men jag ska faktiskt "stå ut" med katten i nästan 20 år, så vill att det ska kännas rätt;))

Men det kanske är som du säger Kajsabet, att det är lite för tidigt på året än..

Ja, hjärtat blöder när man går in på katthemmens sidor och ser kanonfina vuxna katter som har bott på hem i flera år:(
Jag har räddat omplaceringskatter i många år, just nu bor det fyra stycken "räddningsobjekt" på gården. Jag har velat ha kattungar sen jag var liten, så nu när jag ska ha katt hemma så bestämde jag mig för att tillåta mig den lyxen... Eller kanske ska man se det som att jag missunnar två äldre katter ett bra hem?:(

Kanske kan jag vända mig till ett katthem och erbjuda mig att ta hand om en dräktig hona?
Inte precis idealiskt att behålla 10 katter om jag inte blir av med dem, men som akuthem och sen behålla mamman och "om det blir nån unge över"? Då får jag ju både stilla min bebsilängtan och göra nytta:angel:

/migo

Hehe jag förstår dig! Klart du har rätt att vilja köpa kattunge någon gång också ;)
Ja prova och hör dig för hos nåt katthem eller kattförening, kan du sen behålla mamman och en unge vore väl det som två flugor i en smäll! :D:bow:
Jag skulle gissa att just nu har de flesta katthem högdräktiga katthonor på kö in och blir nog lyckliga över ett sådant erbjudande.

Kanske kan jag vända mig till ett katthem och erbjuda mig att ta hand om en dräktig hona?
Inte precis idealiskt att behålla 10 katter om jag inte blir av med dem, men som akuthem och sen behålla mamman och "om det blir nån unge över"? Då får jag ju både stilla min bebsilängtan och göra nytta:angel:

/migo

Du blir nog väldigt populär om du kan tänka dig att ta in en dräktig katthona i behov av husrum vid denna årstid! Låter som en ypperlig idé.
Katthemmen brukar ju sedan se till att katterna blir omplacerade så du riskerar inte att stå där med 11 katter :p, däremot får du troligtvis första tjing på de kattungar du vill behålla.

/migo

Mycket bra idé. Snart kommer det finnas gott om dräktiga hemlösa honor som behöver tak över huvudet så att vara jourhem till en sådan är en god idé. Mig veterligen brukar det inte vara några problem för jourhem att få behålla jourkatter om de så önskar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Marty
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
2 008
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama