Hitta bra kapson / få kapson uppsydd

A

Alpin87

Funderar på att kombinera ridningen på bett med en kapson för att få min häst att bli lite tryggare med bettet och dessutom kunna påverka nosryggen och därmed huvudet.

Jag kollar runt lite och funderar på en semikapson att fästa i det tränset jag har. Är detta ett okej alternativ? Blir nog en fast (oledad) kapson för att få bästa effekt. Jag har inte testat en sådan här ännu och vill inte lägga för mycket pengar på den innan jag vet om det passar henne. Finns det någon som säljer sådan till ett lägre pris / alternivt syr upp?

Sv: Hitta bra kapson / få kapson uppsydd

Min ringa erfarenhet av semikapson i vanligt träns är att det inte funkade så bra. Kapsonen kom helt enkelt för långt ner.
Det finns ju järn som du kan köpa och klä in, jag gjorde så innan jag vi bad en sadelmakare klä järnet att jag tejpade fast det på en nosgrimma och provred om det funkade. Det går bra men det ser ju inte så snyggt ut :p

Jag rider ibland med kapson och tränsbett. Men då har jag en vanlig kapson med nackrem samt att tränset berstår endast av ett nacksstycke. Tycker detta fungerar bäst.

Jag tycker att det är i teorin smidigast att fästa kapsonen i det befintliga huvudstycket för bettet, men i praktiken kan det bli svårt att få kapsonen att sitta på ett bra sätt, även om jag har sett flera som har lyckats bra.

En fast kapson är tydligare och påverkar nacken mer direkt men kräver att den verkligen passar nosryggen.
En ledad passar till alla nosformer.
Jag har en kapson helt utan järn/kedja i, den är mer som en nosgrimma med ringar på. Den är mild mot nosryggen men har nackdelen att den behöver spännas ganska fast (precis som en nosgrimma) för att sitta bra.

Pröva nån variant som du tycker verkar bra, och sen får du väl byta om du inte tycker det funkar, eller om du blir nyfiken på en annan variant:D

Ett tips är att man kan klä kapsonen med nosludd om hästen tycker den är för skarp mot nosryggen.

Jag mailade Markus Holst och fick som svar att många hästar inte trivs på tränsbett och att ett stångbett kunde vara ett alternativ istället för kapson. Hur ställer ni er till detta? Känns dumt att sätta på stångbett på en häst som inte till 100% accepterar ett tränsbett (i det här fallet ett Billy Allen bett i sötmalm av westernmodell som egentligen inte kan trycka upp i gommen på hästen).. Känns som att det är en mjukare väg att välja att kombinera med kapson istället för att gå över till stångbett..

Låter som en konstig ide tycker jag.

Ne jag tycker du ska prova kapsonen.

Håller helt och hållet med dig..

Ett bett är inte skarpare än handen som håller i tygeln;) Om hästen trivs bättre med ett stångbett så uppfattar den det som mildare. Det som en del hästar gillar är att det ligger still.

Men jag tycker inte man kan ersätta ett tränsbett med ett stångbett bara så där, de har helt olika syfte. I så fall får du kombinera stången med en kapson. Det kan vara en ide.

kl.
Jag vill se bilder på hur ni har era kapsoner. Jag fick hem min idag, och tyckte den va nästan för liten.
Denna fick jag hem.
Remmen under gamascherna fick jag ha på yttersta, sen nackremmen fick jag också ha på yttersta. Detta var en full.. Jag ska ta kort i morgon.
Någon som har en sådan som kan visa hur ni ha den.

Senast ändrad av en moderator:

Du ser ju min bild... Den sitter något högt där kanske.

Såhär sitter den vanligtvis något låg där

Var det en brun du köpt?

Jo jag har köpt en brun..

Bilder kommer i morgon, men den var mörkbrun och hade samma nyans som mina andra mörkbruna träns =)

26431209.jpg
Enda bilden min telefon ville ta idag. Men nyansen syns. De två främre är kapsonen den bakre är mitt vanliga bruna träns.

Dra lite i remmarna varje dag så kan du snart använda hålet llängre in ;) Min töjde sig från yttersta hålet till innersta på 8 månder :p
Nackremmen ändrade jag inte så ofta, så den töjde sig bara ett hål under den tiden :p

Här är en bild på min häst, dock inte jaq som rider.
kapson

Ryttaren har valt att kombinera kapsonen med tränsbett, som i det här fallet är tvådelat och har parerstänger. Huvudlaget har oxå nosgrimma. Jag rider vanligtvis med stångbett och utan nosgrimma.

Kapsonen är klädd med nosludd.

Senast ändrad:

Aha, ja kanske det jag får göra. Igår placera jag den under tränset så då fick jag ett hål till. Jag vill ha både kapson och tränsbett då jag rider, då jag är mycket lättare i handen då.
Blev paff över hur fin hästen trivdes med detta, hon var helt avslappnad och trivdes kanon =)

Jag mailade Markus Holst och fick som svar att många hästar inte trivs på tränsbett och att ett stångbett kunde vara ett alternativ istället för kapson. Hur ställer ni er till detta? Känns dumt att sätta på stångbett på en häst som inte till 100% accepterar ett tränsbett (i det här fallet ett Billy Allen bett i sötmalm av westernmodell som egentligen inte kan trycka upp i gommen på hästen).. Känns som att det är en mjukare väg att välja att kombinera med kapson istället för att gå över till stångbett..

Varför är det så viktigt att hästen accepterar ett tränsbett innan stångbettet? De är ju inte alls lika i sin inverkan, mer än att det är "något som ligger i munnen och kommunicerar med hästen", typ... ;)

Jag hade en travare som inte alls fungerade på tränsbett, hennes fokus låg hela tiden på att krångla med bettet och vi fick ingen arbetsro under ridpassen. Ett stångbett (oftast en pelhamstång) var hon betydligt mer nöjd med, och hon kunde istället för att lägga negativ fokus på det hon hade i munnen lägga positiv fokus på att lära sig saker. :laugh:

Sedan kunde vi gå tillbaka till tränsbettet utan problem.
Om man absolut vill ha något i munnen tillsammans med kapsonen, varför inte ett stångbett? Böja hästen kan man ju göra med kapsonen.

kl. Här kommer bilden på gumman med kapsonen
26444246.jpg
Dock blundar hon.. Jag vet inte om jag är nöjd med placeringen. Men hon klagar inte.

Om man absolut vill ha något i munnen tillsammans med kapsonen, varför inte ett stångbett? Böja hästen kan man ju göra med kapsonen.

Jag instämmer! Våra grabbar, tunga kallblod som blivit dragna i munnen med tränsbett tidigare, går utmärkt på stång och kapson. Varför krångla till det?

F ö, kapsonen är väl till just för att ställa och ev böja? Dvs den kan ersätta tränsbettet.

Varför är det så viktigt att hästen accepterar ett tränsbett innan stångbettet? De är ju inte alls lika i sin inverkan, mer än att det är "något som ligger i munnen och kommunicerar med hästen", typ... ;)

Jag hade en travare som inte alls fungerade på tränsbett, hennes fokus låg hela tiden på att krångla med bettet och vi fick ingen arbetsro under ridpassen. Ett stångbett (oftast en pelhamstång) var hon betydligt mer nöjd med, och hon kunde istället för att lägga negativ fokus på det hon hade i munnen lägga positiv fokus på att lära sig saker. :laugh:

Sedan kunde vi gå tillbaka till tränsbettet utan problem.

Sådär filosoferar jag också, fast snarare mot "måste börja med tränsbett" öht eftersom alla hästar jag haft funkat olika bra med olika bett! :p Och då är det ju ändå samma (= min) hand jag utgått från. Ena trivdes bäst på kapson, andra trivdes visserligen också bäst på kapson men var lättsammast att rida med tränsbett, nästa trivs bättre med stången - tänker försöka skola vidare från det till att kunna rida enbart med kapson.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Badger
·
Utrustning brukar lite då och då rida min knäpphäst i bara remont nosgrimma, fungerar bra bromsen är lite trög bara :p. funderar på att skaffa ngt...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar