Historiska ritter/ryttare

M

Minsky

Jag har blivit väldigt inspirerad av att läsa om Linde von Klinckowströms ritter genom Europa och skulle vilja läsa fler reseskildringar etc. av personer som genomfört liknande ritter. Är det någon som har några tips om sådana personer?

Jag har hittat Wendell Robie som red från Nevada till Californien längs Ponnyexpressens historiska rutt och skapandet av Tevis Cup.

Jag har även läst en artikel om någon som red från någonstans i Sydamerika till New York (tror jag), men jag kan inte minnas var jag läste det, vem det var eller några detaljer om hur det gick till. Är det någon som vet mer om det?

Jag tycker mig minnas att det ska finnas fler också. Vet ni?

Sv: Historiska ritter/ryttare

Hej,
Visst är det intressant! Har också läst hennes böcker och blivit jättesugen. Jag och min klubbkamrat red till Norge i somras - 24 mil på 4 dagar. En liten början. Vi lärde oss massor. Den mest inspirerande websidan är www.thelongridersguild.com. Där finns massor av reseskildringar och tips på böcker som skrivits. Helt underbart att surfa runt där. Har du några egna planer?
Lilian

Tack för svaret! Jo, jag har planer på att rida långt en dag. Först ska jag bara skaffa mig jobb, bil, bra stall, häst... :D Det kommer att ta ett tag förstås, men en dag ska det bli av. Älskar att vara ute länge och gå, hoppas komma ännu längre med häst och upptäcka nya ställen.

Jag är lite nyfiken: hur genomförde ni ritten? Hade ni med er mat och tält etc på hästarna eller bodde ni hos folk på vägen? Hade ni med er packhäst/ar eller klarade ni er med de ni hade med er? Vad hade ni för kartor för att se var det var lämpligt att rida och var hittaden ni dem? /Minsky

Hej,
Ursäkta att det tog lite tid med svaret. Jag har inte riktigt vant mig vid bukefalos nya utseende ännu. Jo jag hade gröna kartan, som du kan köpa i bokhandeln och min kompis hade en GPS. Vi hade "bokat" övernattning hos distanskompisar och det var riktigt skönt. En av dem hade gjort ett jättejobb med att se ut ridvägar fram till norska gränsen och hängde med oss en bit sista dagen. Vi hade alltså bara lite enkel packning med oss. Stannade och köpte glass i kiosker och fick god middag och frukost på de ställen där vi övernattade. Det var ju också roligt att träffa och umgås med distansare på ett annat sätt än på tävling. Folk längs vägen var väldigt hjälpsamma.
Skall man övernatta i tält och sköta matlagning själva, så är det nog bra med en packhäst. Annars finns ju väldigt fina ridleder på många ställen i Sverige där man kan boka övernattning, mat och stall. Då får man ofta karta som hör till.
Hoppas du kommer iväg. Det är bara så kul.
Hälsn Lilian

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka