Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, började följa direkt.Tipsar om @kvinnohistoria på Twitter . Varje dag en ny känd kvinna. Går att läsa utan konto tror jag.
This!och så många kvinnor som man kanske har läst om men som blir förklarade ur ett manligt perspektiv.
This!
När det gäller historieböckerna i skolan, nej tyvärr i princip inget alls, jag har börjat inse att jag kommer att bli tvungen att göra mitt eget material när jag ska börja undervisa.Ja, jag var faktiskt lite chockad när jag började gräva i det här med historiska kvinnor. Dels att vi inte hade någon större plats i historieskrivningen men också att mycket av det som fanns om kvinnor var skrivet ur ett manligt perspektiv. Jag nästan kräks när jag tänker tillbaka på historieböckerna i skolan och hoppas på att det skett en bättring.
Mycket av det är just sådant som Yvonne Hirdman forskat om. Hon är, förutom författare, även professor i historia vid Stockholms Universitet o hade tidigare en gästprofessur i kvinnohistoria vid Göteborgs Universitet.Ja, jag var faktiskt lite chockad när jag började gräva i det här med historiska kvinnor. Dels att vi inte hade någon större plats i historieskrivningen men också att mycket av det som fanns om kvinnor var skrivet ur ett manligt perspektiv. Jag nästan kräks när jag tänker tillbaka på historieböckerna i skolan och hoppas på att det skett en bättring.
När det gäller historieböckerna i skolan, nej tyvärr i princip inget alls, jag har börjat inse att jag kommer att bli tvungen att göra mitt eget material när jag ska börja undervisa.![]()
På mjölkpaket häromdagen fick jag bekanta mig med Ada. Det var roligt att se det där då mjölkförpackningarna kommer ut i så många hem och förhoppningsvis är det fler än jag som spanar in baksidan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace
Vi har läst om Ada! Och en till men jag kommer inte ihåg vem.På mjölkpaket häromdagen fick jag bekanta mig med Ada. Det var roligt att se det där då mjölkförpackningarna kommer ut i så många hem och förhoppningsvis är det fler än jag som spanar in baksidan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace