Hispig(!!) av havre

L

linuld

Har en halvblodvalack, en fyraåring som jag så gärna skulle vilja ge havre då jag tycker att det är det bästa kraftfodret, och ett bra tillägg då jag ger honom vetekli. Men nu har jag provat i två omgångar att ge honom det och så fort jag lägger till havren så blir han som förbytt. Han som annars är så lugn blir helt GALEN! Jag förstår inte... trots att jag bara lagt till 2 dl om dan. Andra som har samma problem? Något annat kraftfoder som är bra att tillägga till vetekli?
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Det ÄR relativt vanligt med hästar som reagerar på det viset när man ger havre. Jag har själv haft en sån, honom fodrade jag med kornkross i stället för havre och det funkade utmärkt.
Kornet har ungefär samma näringsinnehåll som havren och kan i princip ersätta rakt av - OM det är det som passar bäst in på din foderstat i övrigt... ;)
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Har haft tankarna kring korn, men har hört att hästar lätt lägger på sig av kornet. Rätt eller fel?
Och jag har en relativt lättfödd herre :)
 
Sv: Hispig(!!) av havre

linuld skrev:
Har haft tankarna kring korn, men har hört att hästar lätt lägger på sig av kornet. Rätt eller fel?
Och jag har en relativt lättfödd herre :)
Korn är iofs bra för hästar som har svårt att hålla hullet. Men man behöver ju inte ge mer än hästen behöver... ;)
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Tack för svaret! :bow: :bow: Jag ska kolla upp hans energivärden lite närmare och försöka hitta en bra balans med korn... :idea:
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Har oxå haft det problemet. :idea: Bytte ut den vanliga havren mot s.k. svarthavre och *vips* vart hästen som vanligt igen! :)
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Svarthavre, vad är det?
Jag har också ett sto som blir svår av havre. Inte hetare när jag rider utan lite farlig att hantera och nervös i boxen. Henne ger jag korn istället.
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Svarthavre är en speciell havresort som har svart-brun färg. Den har högre fetthalt än vanlig havre. Det finns även Matilda-havre. Har provat båda sorterna och det fungerar utmärkt.
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Min är likadan, 7-årig halvblodsvallack som alltid är pigg och "lite halvgalen" att rida men med havre blir han extrem, kan inte skritta lugnt utan taktar och vill dra hela tiden. Däremot går krafft grund o.dyl. bra, trots att det innehåller havre. Korn fungerar dessutom kanon!

/Ullis
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Man kan prova att hälla hett vatten över en stund innan du ger havren. :d
 
Sv: Hispig(!!) av havre

du menar att stöpa? men vad är det för svar på min fråga? du måste svarat på fel......

jag undrar vart man hitar svarthavren och matilda havren
 
Sv: Hispig(!!) av havre

ja men jag menar att man kan hälla på hett vatten för minska proteinet. det brukar funka om man har en lite hispig häst.
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Det är ingen skillnad på "svart havre" och "vit havre" det enda som skiljer är att svart havren är lite tyngre eftersom den rensas mer.
Matilda havren är tydligen den som ska vara bäst.

(Var på foder föreläsning igår kväll och då kom detta med havren upp)
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Hispigheten kommer sig för det mesta av att just havre har en tendens till att förändra magen väldigt, skall man byta till just havre på en sådan häst skall det gå väldigt långsamt.

Mitt sto var en sådan häst från början, hon kunde inte äta havre alls då pållan inte ens gick att rida. Idag äter hon havre, och utan problem med hispighet och humörsvängningar. Men då fick hon havren med ökning under en väldigt lång tid, och hon får kompletterat med ½ kg fn. Ev måste vi upp till 1 kg så småningom, men det är inte aktuellt nu. Mest hänger det på vad grovfodret innehåller, då analysen ännu inte har kommit. :crazy:

Den foderstat hon står på nu, är ganska ok men inte bra. Den går säkert att göras bättre, när man får vetskap om hur saker och ting förhåller sig. :D
 
Sv: Hispig(!!) av havre

Min häst blev också "knäpp" av helhavre, men funkar bättre med krossad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 385
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp