Hippotrim och Helosan mot mugg

Linnea_1987

Trådstartare
Har precis fått ordination från vet. att blanda Hippotrim med Helosan som behandling mot muggen som min häst har.

Har någon fått samma ordination? Hjälpte det?

@Linnea_1987 Se tråden om honung. Min vet skrev ut liknande ordination fast då skulle jag blanda med torsklevertran. Vi hade dock tagit odling och det skulle bita men skiten kom bara tillbaka så tillslut provade jag Manukahonung med fantastiskt resultat.

Vadå, ska du stryka på Hippotrim? Låter som en uråldrig rekommendation om man inte vet vilka bakterier det är.

Min kompis, som råkar vara veterinär och just nu har ett extremt kruxigt muggfall, har upptäckt medicinsk honung och detta ha hon fått från en känd hudexpert som vi ofta pratar om på forumet. Hon sa den exakta behandlingen till mig, men jag minns inte riktigt. Tvätt med bakteriedödande tvål, alkogel och honungen (som heter nåt speciellt) tror jag det var. Kanske någon kan fylla i? Typ @axel?

Jag själv använder alltid torskleverolja i omslag, kombinerat med rätt salva.

Jag tror att det nya är endast alcogel.

jag har precis kört med hippotrim invärtes pga dräktighet o sedan fucidindroppar i idomin med linda som samtidigt gnider bort krustorna när de är "redo".
Honung funkar säkert, men när muggen är värre än hemsk så chansar jag inte.

Manukahonung hade veterinären med sig sist till en häst i stället för Socatyl som efterfrågades av hästägaren.

Jag tvättar med klorhexidinschampoo (1 gång) och smörjer med Granngårdens spensalva som innehåller klorhex (dagligen) när raspen blommar upp på min. Fint efter ca 1 vecka. Kommer dock tillbaka när det blir blöt väderlek.

Manukahonung ska provas nästa gång :-).

Det är värt att vara försiktig med manuka honung då det kan vara många olika typer av honung som kallas manuka. Olika grupper had använt olika metoder och karakteristika för att klassificera honungen. Det har även förekommit både utblanding och förfalskande av honung. Märkningen håller på att styras upp, inte nödvändigtvis specific med vad som ger de positiva effekterna, men iaf så att man vet vad man får och inte får kalla mauaka honung.

Ta en bakterieodling.

Jag har inte haft direkt stora problem med mugg. Men de tre gånger någon av mina haft mugg har det INTE varit samma sak som hjälpt mellan gångerna. En av gångerna var det dessutom multiresistent skit som enbart tetracyklin bet på. Det var NÄRA att det skulle kostat hästen livet, den muggen.

Så slaska INTE med antibiotika på icke odlad mugg - det är så man skapar multiresistenta bakterier, genom att kleta på alla möjliga och omöjliga antibiotika utan att veta om bakterien ifråga ens är känslig.

Har precis fått ordination från vet. att blanda Hippotrim med Helosan som behandling mot muggen som min häst har.

Har någon fått samma ordination? Hjälpte det?
Efter baktprov fick jag antibiotika utskriven som jag blandade med torskleverolja och smorde solskadorna mina fick efter en förgiftning, håller med de andra, ta prov först så rätt medel sätts in.

Tack för alla tips!

Behandlingen funkade dock jättebra och läkte på bara några dagar så jag är jättenöjd

Tack för alla tips!

Behandlingen funkade dock jättebra och läkte på bara några dagar så jag är jättenöjd

Ja en bidragsväg till resistenta bakterier !
Frågan är vad man gjorde/behandlade med innan man tog till Hippotrimmet , det hade kanske funnits någon annan behandling som hade hjälpt .
Eller hade du provat *allt* innan ?
Virkon , hibiskrub , salicalsyrevaselin , osv innan du tog till hippotrimmet och det efter bakterieprov tex ?

Ja en bidragsväg till resistenta bakterier !
Frågan är vad man gjorde/behandlade med innan man tog till Hippotrimmet , det hade kanske funnits någon annan behandling som hade hjälpt .
Eller hade du provat *allt* innan ?
Virkon , hibiskrub , salicalsyrevaselin , osv innan du tog till hippotrimmet och det efter bakterieprov tex ?[/QUOT

Japp, har testat det mesta som går men t.ex. salicalsyrevaselinet gjorde det värre.

Det här var dessutom inte veterinärens första rekommendation, utan hon ordinerade andra metoder innan.

Jag visste inte om att man kunde ta bakterieodling och det nämnde inte veterinären heller, men nu vet man ju att man kan göra det om problemet dyker upp igen.

Min frågeställning gällde inte heller tips om att få bort mugg, utan erfarenheter från någon annan som ordinerats samma behandling.

Något OT men en liten tanke: Att byta hage kan också vara värt att prova innan man börjar blaska med antibiotika o dyl. :up:

Grejen med bakterieodling är inte bara att man kan göra det, utan man ska göra det. Så det är en bra ide att som djurägare kräva det "nästa gång". Visst kan det kännas enklare att bara prova med det vet skriver ut, istället för att få extra kostnad för odling osv. Men man får försöka tänka på att man själv likt alla hästägare vinner på det i längden.

För som sagt, när man står där med multiresistenta bakterier. Då är det himla lätt att hålla sig för skratt. Och det händer någon, och denna någon kan vara just du. Jag har som sagt ytterst sällan haft minsta problem med mugg. Men ändå var det jag och ingen annan som stod där med aggressiv mugg/liknande, som visade sig vara multiresistent. Och hur otroligt det än låter hotade hästens liv. Att en häst som klarat livshotande skador osv, nu på allvar riskerade att få tas bort på grund av mugg.

Den absolut mest effektiva muggbehandling jag fått är ett preparat som eg är örondroppar för hund. Jag tyckte "ska man inte odla?". Vet tyckte "Om det här inte hjälper så odlar vi, men det här brukar hjälpa". Och no shit sherlock det brukar hjälpa. Det var ett kombinationspreparat med bredspektrumantibiotika, svampdödande och kortison. Allt i ett. Total jäkla överkill, och helt vansinnigt i resistenshänseende. Något som är ÄNNU värre är att det även innebar att det medlet fanns i omlopp sen. Det här var innan jag insett vad resistens kan göra osv. Så jag behandlade. Två dagar så var muggen borta. Jag hade alltså en flaska med "mirakelkuren mot mugg" kvar. Den är inlämnad till apoteket. Men fundera en stund på ett scenario där jag tänkt "wow, det här måste jag spara". Hur jag om hästen fått några skorv igen hade använt det. Hur jag rekommenderat det till en kompis vars häst hade "nån sorts mugg" och lånat ut flaskan. Hur jag provat dutta det på nåt sår. Osv. Inse hur stor resistens man kan skapa..

Och det där är just vad som ofta händer. Hur många stallar har inte en tub socatyl i gömmorna? Hur många gånger har inte just socatyl strukits på ett sår på sommaren "för att skydda mot flugorna"? Hur många gånger har det inte erbjudits att "här, du kan låna lite xxx-salva från mig".
Man kan byta ut socatyl mot strepticillinsalva eller något annat.

Det slabbas helt enkelt med antibiotika långt efter aktuell häst är färdigbehandlad. Och det är ett problem som borde tas på allvar. Ibland går jag lite i frontlinjen och kritiserar vänner för att strukit på socatyl som flugskydd. Oftast möts man tyvärr av "Äh, hellre det än att det blir infekterat", "äh, alla andra gör ju så så även om jag låter bli är resistensproblemet lika stort" "äh så har jag alltid gjort utan problem". Haken är att samtliga ofta kan berätta om någon hästägare vars hästs mugg (t ex) var nästan omöjlig att bli av med, krävde klinikbesök och massa behandlingar och...

=/

Du har så rätt @Alexandra_W .
Det så det går till med Socatylen , kompisens häst och antibiotika salvan .....
Kan inte nog tjatas om detta och man läser titt som tätt hur tex man kan använda Socatylen så inte flugorna kan äta på såren ........

Igår hade jag precis en sån dust,där hästägaren lånat "snälla stallkompisens supersalva" för ett till synes väldigt fint skrapsår på hästen. Gaaaahhh, man kan ju go banans för mindre!

Igår hade jag precis en sån dust,där hästägaren lånat "snälla stallkompisens supersalva" för ett till synes väldigt fint skrapsår på hästen. Gaaaahhh, man kan ju go banans för mindre!
Då gäller det att informera om resistenta bakterier ....

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka