S

sanni

Hejsan! Jag har ska gå över från kraft till hippo foder nu. (det är lättare att få tag i för mig)
Dom har inget ponnyfoder, utan ponnysarna käkar samma som stora pållarna.
Hade tänkt ge hippo basic till den lilla (en lättgöd:D liten b-ponny) Vad tror ni om det? Han rids regelbundet.

Vad har ni för erfarenheter om Hippos foder annars?

Sv: hippo

Speciellt ponnyfoder behövs absolut inte. Ponnyer har samma behov av näring som vilken häst som helst anpassat till vikten givetvis. Om du ska ge basic eller inte beror ju på vad som bäst passar till ditt grovfoder. Räknade lite snabbt på att din pålle har ett behov på ca 44 Mj per dag. Grundbehov 36 Mj + arbetstillägg 20 % (8 MJ). Räknat på att ponnyn väger ca 300 kg. För att få fram behovet av protein så gångrar man Mj med 6 det blir 264 gr smbrp per dag.

Jag har för övrigt samma läge som du, det är lättare att få tag på Hippos foder än något annat. Vad jag saknar i deras sortiment är en mineral som liknar Miner vit.
//marti

Sv: hippo

Det där med sk "Ponnyfoder" tycker jag är ganska befängt! Många gånger så är det protein som behöver tillsättas i foderstaten om inte höet nu ger tillräckligt. Lättfödda ponnyer brukar ju inte ha nåt problem att peta i sig en massa grovfoder och därigenom få energibehovet täckt. Ponnyfodret som Kr*fft har innehåller visserligen lite mindre energi, men också ganska lite protein. Jag tror ist på mer proteinrika kraftfoderblandningar till ponnyer, som precis som Marti130 säger så har ju ponnyer samma behov av näring och en balanserad foderstat som vilken häst som helst. Naturligtvis beror också kraftfodervalet på vilka värden man har på sitt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
378
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama